تاریخ : 1397,دوشنبه 20 فروردين17:41
کد خبر : 262845 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار در یک روز صدای حامیان دولت را هم درآورد؛

ترمز بریده!

هرچه هست رکوردزنی قیمت دلار حالا همه را غافلگیر کرده و تحلیل‌های متفاوتی درباره این موضوع، ریشه‌ها و پیامدهای آن مطرح می‌شود. در این میان موجی از انتقادات نیز نسبت به عملکرد دولت و بانک مرکزی شکل گرفته که دامنه آن از منتقدین گرفته تا سلبریتی‌ها و حتی حامیان رسانه‌ای روحانی را در برمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز گذشته در حالی سپری شد که دلار، حسابی سر ناسازگاری برداشته و قیمت آن جوری ترمز بریده بود که هیچ کس و هیچ چیز جلودارش نبود. در چنین شرایطی و در حالی که نرخ دلار بالا و بالاتر می‌رفت و بازار را داغ‌تر می‌کرد، نگرانی‌ها از عاقبت ماجرا و آنچه در روزهای آینده باید انتظارش را کشید بیشتر می‌شد. در این میان هرچند در بدو ماجرا واکنش شبکه‌های اجتماعی طنزآلود بود، اما تبعات افزایش 10 درصدی قیمت دلار در یک روز چیزی نبود که بتوان به این سادگی‌ها از آن عبور کرد. در همین ارتباط یکی از کاربران توئیت کرده بود: «جوک می سازیم با #دلار و خبرها رو دنبال می‌کنیم اما یکی مثل من از صبح چشمش به تابلوی صرافی‌هاست و میترسه از انسولینی که معلوم نیست با چه قیمتی باید بخره!».

هرچه هست رکوردزنی قیمت دلار حالا همه را غافلگیر کرده و تحلیل‌های متفاوتی درباره این موضوع، ریشه‌ها و پیامدهای آن مطرح می‌شود. در این میان موجی از انتقادات نیز نسبت به عملکرد دولت و بانک مرکزی شکل گرفته که دامنه آن از منتقدین گرفته تا سلبریتی‌ها و حتی حامیان رسانه‌ای روحانی را در برمی‌گیرد.

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «افسارگسیختگی دلار؛ وعده روحانی چه شد؟»، ضمن اشاره به افزایش قیمت سکه، قفل شدن بازار خرید و فروش خودرو و ... به دلیل صعود بهت آور قیمت ارز نوشته: «دلایل بحران ارزی اخیر هرچه که باشد، خروجی ان قطعا برای اقتصاد ایران به شدت مشکل ساز خواهد شد.»

واکنش روزنامه آفتاب یزد به افزایش قیمت دلار

روزنامه اعتماد هم با لحنی کنایه آمیز نسبت به سکوت رئیس بانک مرکزی و سایر سیاست گذاران بازار پولی آنها را به مربی فوتبالی که به یکباره شیرازه تیمش فرو می‌ریزد و در عرض چند دقیقه گل‌های زیادی می‌خورد و فقط بازی را نگاه می‌کند، تشبیه کرد و نوشت که آنها صرفا نظاره‌گر تحولات بازار ارز بودند.در گزارش این روزنامه آمده «شاید لازم است که تا دیر نشده رییس‌جمهور با مردم سخن بگوید و از دلایل به وجود آمدن چنین وضعی تحلیل خود را ارایه دهد. اینکه مشاور سیاسی او در توییتی اعلام کند که به زودی ارز ارزان می‌شود و وضعیت کنونی را به افرادی در کردستان عراق و استامبول واگذار کند نمی‌تواند دردی از بازار دوا کند.» اشاره نگارنده به توئیت روز گذشته حسام الدین آشنا است که وقتی در گفتگوی خبرنگار این روزنامه با او توضیحات تکمیلی مطالبه می شود، از پاسخ دادن طفره رفته و ترجیح می دهد سکوت کند. در هرصورت از منظر عوامل این روزنامه حامی دولت «آنچه در این میان جایش خالی است جسارت رییس‌جمهور در واکنش سریع به موضوع است چرا که بازار ارز از موضوعی اقتصادی به موضوعی سیاسی و بین‌المللی تغییر ماهیت داده است.»

واکنش روزنامه اعتماد به افزایش قیمت دلار

روزنامه ابتکار هم با اشاره به پیروزی روحانی در انتخابات 96 به اتکای وعده های اقتصادی و نیز تضمین ثبات نرخ از در آخرین گفتگوی تلویزیونی روحانی، نوشت:«وضعیتی که در شرایط کنونی شاهد آن هستیم دقیقا خلاف بسیاری از وعده‌های انتخاباتی رئیس دولت دوازدهم است». در گزارش این روزنامه آمده «در همان ایام (تبلیغات انتخابات) بود که بسیاری می‌گفتند اگر نامزدهای رقیب روحانی مانند محمدباقر قالیباف یا ابراهیم رئیسی پیروز انتخابات شوند نرخ دلار به 5 هزار تومان خواهد رسید اما این اتفاقی است که در زمان پیروزی روحانی هم رخ داد.» نگارنده همچنین ضمن هشدار بابت بهره برداری سیاسی از این اتفاق، تصریح کرده که دود این ماجرا تنها به چشم روحانی و اصلاح طلبان نخواهد رفت و هزینه آن را مردم و نظام هم خوهند داد.

واکنش روزنامه ابتکار به افزایش قیمت دلار

روزنامه آرمان نیز ترجیح داد با پاک کردن صورت مسئله به توهم توطئه متوسل شود و همه چیز را به پای منتقدین دولت بنویسد. در گزارش این روزنامه آمده: «گروه‌های زیرزمینی اقتصادی [...] که دست‌شان از موسسات مالی غیر مجاز کوتاه شد، همان افرادی که نقش تعیین کننده در بازار ارز بازی کرده و می‌کنند، توان مالی مبهم و ناروشن خود را به مثابه موجی سهمگین وارد بازار ارز و طلا کرده‌اند تا به یک تیر دو نشان بزنند. هم دولت را از کارآمدی دور کنند و هم مردمی را که برخلاف همه تبلیغات و فشارها به دولت روحانی رای دادند، تحت فشار روحی و روانی قرار دهند تا با این کار از دو طرف انتقام بگیرند.» در ادامه این گزارش با اشاره به تحولات جهانی نظیر برجام و رفتار خارج از عرف دیپلماتیک آمریکا، جنگ تعرفه‌ای میان چین و آمریکا، فشار های وارده به سازمان تجارت جهانی WTO، تصریح شده که هیچ یک از این متغیرها به دلیل توزیعشان در سطح اقتصاد جهان، نمی‌توانند دامنه ای به این گستردگی در یک کشور داشته باشند و واقع ماجرا آن است که «دولت دست عده‌ای را برای چنگ‌اندازی به بیت‌المال کوتاه کرد و اکنون باید تاوان بپردازد. پشت پرده این نوسانات لحظه‌ای ارز عده‌ای سرمایه‌سالار هستند که با تلا طم بازار می‌خواهند علیه دولت کودتای ارزی کنند».

واکنش روزنامه آرمان به افزایش قیمت دلار

علاوه بر روزنامه‌های حامی دولت، بسیاری از چهره‌های فرهنگی، سینمایی و ورزشی کشور نیز که در دوران انتخابات 96، حامی سینه‌چاک حسن روحانی بودند و تبلیغات گسترده‌ای را برای وی انجام دادند روز گذشته در پست‌های تلگرامی و یا اینستاگرامی، تاسف خود را از افزایش بی‌اساس قیمت دلار ابراز کرده و به نوعی پشیمانی خود را از حمایت از روحانی اعلام کردند.

در ادامه تعدادی از این پست‌ها آمده است:

واکنش حمید فرخ‌نژاد به افزایش قیمت دلار

واکنش محمدعلی آهنگران به افزایش قیمت دلار

واکنش علی کریمی و پولاد کیمیایی به افزایش قیمت دلار

واکنش سیامک انصاری به افزایش قیمت دلار

واکنش پرویز پرستویی به افزایش قیمت دلار


کد خبرنگار : 20