اگر یک نقشه سایت ویژه تصاویر ایجاد کنید تا حد بسیار زیادی به روباتهای گوگل کمک کردهاید اطلاعات کافی در مورد تصاویری که روی سایت خود قرار دادهاید به دست آورند. این رویکرد باعث میشود عکسهایی که روی سایت آپلود کردهاید در نتایج جستوجو بهتر دیده شوند. ساختار و فرمت این فایل شبیه به فایل نقشه سایتی است که ایجاد میکنید. فایلی که باید بر مبنای استاندارد XML ساخته شود.
بیشتر مرورگرهای مدرن امروزی از فرمتهای فایلی عمومی JPEG، GIF،PNG و BMP و فرمت WebP پشتیبانی میکنند. ایده خوبی است که پسوند فایل با نوع فایل یکسان باشد. بهطور مثال اگر فایلی فرمت GIF دارد از فرمت JPEG برای آن استفاده نکنید. همچنین به دلیل اینکه فرمت BMP حجم نسبتا بالایی دارد بهتر است تا حد امکان از این فرمت فایلی استفاده نکنید.
دنیای امروز کاملا بر مبنای گوشیهای هوشمند کار میکند. بیشتر مردم جستوجوهای خود را از طریق موتور گوگل و با اتکا بر گوشیهای هوشمند انجام میدهند. در نتیجه نسخه دسکتاپی یک سایت ممکن است به راحتی روی دستگاههای همراه قابل استفاده نباشد. در نتیجه اگر سایت شما به گونهای طراحی شده باشد تا هم روی کامپیوترهای شخصی و هم گوشیهای همراه با تطبیق اندازه خودکار در دسترس باشد نه تنها به کاربر اجازه میدهد به راحتی از صفحات سایت شما دیدن کند بلکه از طریق موتورهای جستوجو امتیازاتی به دست میآورد. پیشنهاد ما این است که به فکر پیادهسازی سایتهای واکنشگرا باشید. مزیت مهم پیادهسازی چنین سایتهایی به عدم نیاز به بزرگنمایی یا پیمایش افقی آنها باز میگردد. پیادهسازی مدل برنامهنویسی واکنشگرا کار خیلی پیچیدهای نیست. بهطوریکه با کدهای سبکبندی به خوبی میتوانید این الگو را پیادهسازی کنید. گوگل از اواخر سال 2016 میلادی به بعد تصمیم گرفت محتوای سایتهایی که برای موبایل پیادهسازی میشوند را به دقت مورد بررسی قرار داده و در ارتباط با رتبهدهی این فاکتور را مدنظر قرار دهد. پژوهشهای انجام شده نشان میدهند که سازمانها و طراحان وب نیز از این رویکرد استقبال کردهاند. در نتیجه در زمان سبکبندی صفحات مراقب باشید تا محتوا روی دستگاههای همراه به شکل درستی نشان داده شوند.
مرورگرهای موبایل همانند مرورگرهای کامپیوترهای شخصی این پتانسیل را دارند تا صفحات را به شکل درستی پردازش کنند. این مرورگرها به شکل قدرتمندی با HTML5 به تعامل میپردازند. اما به دلیل اینکه صفحهنمایش گوشیهای هوشمند از صفحهنمایش کامپیوترهای شخصی کوچکتر است به شکل پیشفرض در حالت عمودی قرار دارند. تبلتها در ردهای متفاوت از گوشیهای هوشمند طبقهبندی میشوند. با توجه به اینکه تبلتها صفحهنمایش بزرگتری دارند، در نتیجه شما باید به فکر بهینهسازی محتوا برای تبلتها نیز باشید. بهتر است این تصور را داشته باشید که کاربران انتظار دارند سایت شما را به همان شکلی که روی مرورگر دسکتاپی خود مشاهده میکنند روی تبلتها نیز مشاهده کنند.
چندین راهکار برای نمایش محتوا روی گوشیهای هوشمند وجود دارد. از جمله استراتژیهایی که گوگل از آنها پشتیبانی میکند میتوان به طراحی واکنشگرا (توصیه شده از سوی گوگل)، ارائه سایت به شکل پویا و آدرسهای اینترنتی جداگانه (AMP) اشاره کرد. پس از آنکه سایت خود را برای نسخه موبایلی ایجاد کردید، در ادامه میتوانید از ابزار mobile-friendly به نشانی https://search.google.com/test/mobile-friendly به منظور بررسی و ارزیابی عملکرد سایت در ارتباط با دستگاههای همراه استفاده کنید. این ابزار به شما نشان میدهد که آیا سایت شما مطابق با معیارهای موبایلی طراحی شده است یا خیر. به گونهای که صفحات آن در نتایج جستوجوی انجام شده از طریق گوشیهای هوشمند نشان داده شوند. همچنین ابزار Search Console Mobile Usability نیز به منظور ارزیابی و برطرف کردن مشکلات احتمالی در زمان نمایش در موبایل در اختیار شما قرار دارد. اگر روی سایت خود محتوای ایستای زیادی همچون پستهای بلاگی یا صفحات مربوط به محصولات دارید، بهتر است به فکر پیادهسازی این محتوا از طریق AMP سرنام Accelerated Mobile Pages باشید. این تکنیک ضمن آنکه تضمین میکند HTML به شکلی دوستانه و سریع نشان داده خواهد شد، این اطمینان خاطر را نیز به وجود خواهد آورد که سایت شما روی زیرساختهای مختلف به شکل درستی به نمایش درخواهد آمد.
صرفنظر از نوع پیکربندی موبایلی که برای سایت خود انتخاب کردهاید در مجموع باید به یکسری اصول پایند باشید که از آن جمله به موارد زیر میتوان اشاره کرد: