تاریخ : 1398,سه شنبه 22 مرداد14:42
کد خبر : 323672 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

راهنمای رایگان انتخاب رشته کنکور سال ۹۸/ بخش چهاردهم

پیشنهادات دانشجویان شریف برای یک انتخاب رشته مناسب +دانلود

انگار دانشگاه یک دبیرستان بزرگتر است که به جای معلم استاد دارد و البته ناظم هم ندارد. اینها در نهایت از دانشگاه به پاس این همه سال دویدن و درسخواندن مدرکی میگیرند و میروند تا دبیرستان بزرگتری را در داخل یا خارج کشور تجربه کنند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  انتخاب رشته کنکور ۹۸ از ۲۰ مرداد آغاز  و داوطلبان تا ۲۴ مرداد ۹۸ فرصت دارند نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند. بر این اساس کلیه داوطلبانی که بر اساس اطلاعات مندرج در کارنامه سراسری مجاز به انتخاب رشته هستند باید پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته، پیوست ها و دستورالعمل انتخاب رشته، کدرشته های مورد نظر خود را بر اساس آن از گروه های آزمایشی مجاز انتخاب کنند. داوطلبان ابتدا کدرشته های مورد علاقه را به ترتیب ابتدا در فرم پیش نویس ثبت کنند و پس از اطمینان از صحت آن، از ۲۰ مرداد تا ۲۴ مرداد ۹۸ بر اساس دستورالعمل نحوه انتخاب رشته که بر روی سایت سازمان سنجش درج شده است، با وارد کردن کد کاربردی، کد رهیگری، کد کارنامه و یا شماره پیگیری نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته اقدام کنند.

خبرنامه دانشجویان ایران طی روزهای گذشته گزارش های مختلفی را درباره راهنمای انتخاب رشته منتشر کرده است. اما یکی از اقدامات داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در این روزها رجوع به کلاس های مشاوره برای انتخاب رشته مناسب است؛ این در حالی‌ست که برخی از دانشجویان دانشگاه های برتر کشور با انتشار ویژه نامه هایی راهنمای کاملی دراختیار داوطلبان قرار داده است.

نشریه دانشجویی «روزنامه» دانشگاه شریف به همین بهانه در شماره جدید خود، پرونده کاملی برای معرفی رشته های دانشگاهی با عنوان «داوطلب دقت کن» منتشر کرده است.

در گزارش ابتدایی این ویژه نامه با عنوان  آمده است: این روزها همه جا صحبت «انتخاب رشته » است. دانش آموز تازه کنکورداده، مثلِ ماهی در تور موسسه ها و همایش ها وسخنرانی ها میافتد و برای یافتن رشته ایده آل تلاش میکند، بلکه بتواند آیندهاش را روی پیِ محکمی از یک رشته جذاب،  آینده دار و پولساز بنا کند. این روی عیان ماجراست. چیزی که همه به آن میپردازند و برایش نقشه میکشند. این روزها اما باید همهجا صحبت از «انتخاب کارکرد » هم باشد که نیست.

دانشگاه، نوکِ کوهِ یخِ داشته هایش را در سبد رشته به دانشجو عرضه میکند و مابقی را در ظرف دیگری میگذارد که من اسمش را میگذارم «کارکرد». دانشگاه برای هرکس کارکردی دارد؛ کارکردی نه به اندازه نامش گویا و نه به اندازه آوازهاش خواستنی. کارکرد دانشگاه هم مثل رشته انتخابی است و به خود دانشجو بستگی دارد، نه هیچکس دیگر.

دانشگاه برای بعضیها «مدرسه» است؛ می آیند، سرِ کلاس مینشینند، امتحان میدهند، نمره میگیرند و میروند. بی آنکه نگاهی به اطرافشان بیندازند و بی آنکه کاری فراتر از خواندن و نوشتن و پروژه تحویل دادن کنند. همه چیز دانشگاه برای آنها در درس خلاصه میشود. انگار دانشگاه یک دبیرستان بزرگتر است که به جای معلم استاد دارد و البته ناظم هم ندارد. اینها در نهایت از دانشگاه به پاس این همه سال دویدن و درسخواندن مدرکی میگیرند و میروند تا دبیرستان بزرگتری را در داخل یا خارج کشور تجربه کنند.

دانشگاه برای بعضی دیگر «فرودگاه» است؛ یک پایانه بارگیریِ مسافر به سمتِ غربِ آرزوها. اینها مسافران موقتی هستند که تمام آنچه در دانشگاه انجام میدهند را با رویای «ادمیشن » هم جهت میکنند. درس میخوانند، پروژه میگیرند، دستیار آموزشی میشوند و خلاصه همه کار میکنند تا صفحات رزومه شان پروپیمان تر شود. در اولین فرصت و با اولین پرواز هم راهشان را میکشند و میروند. انگار که نه کسی آمده و نه کسی رفته.

این ویژه نامه را از اینجــا دانلود کنید

بیشتر بخوانید//
۸ پاسخ به سوالات پرتکرار انتخاب رشته داوطلبان پزشکی
دانلود سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان سال ۹۸
۲۰ سوال کلیدی که قبل از انتخاب رشته باید به آن جواب دهید
رتبه مورد نیاز قبولی در رشته علوم قضایی کنکور ۹۸ +جدول

انواع پذیرش و گزینش در کنکور ۹۸ +جدول
شهریه دوره پردیس و خودگردان رشته‌های علوم پزشکی در سال ۹۸ +جدول
آینده شغلی و بازار کار ۵۰ رشته پرطرفدار کنکور +جدول
شرایط اختصاصی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۸ +جدول
آخرین رتبه قبولی ۲۳ دانشگاه علوم پزشکی در کنکور سراسری ۹۸ +ظرفیت‌ها
۱۴ شرط پذیرش در دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی در سال ۹۸ +جدول
هر چیزی که باید در مورد دانشگاه صدا و سیما بدانید
کدام دانشگاه‌ها به قبول شدگان کنکور سراسری ۹۸ خوابگاه می‌دهند؟ +جدول

 


کد خبرنگار : 16