تاریخ : 1399,شنبه 20 ارديبهشت21:50
کد خبر : 355293 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

به منظور ضدعفونی از ویروس روی گوشی و تبلت و سایر دستگاه‌ها؛

معرفی روش‌هایی برای پاکسازی گوشی و تبلت از ویروس کرونا

کسانی که از دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند باید سطوح پلاستیکی و فلزی آنها را با ضدعفونی‌کننده‌های مناسب پاکسازی کنند. کروناویروس بر روی چنین سطوحی تا 72 ساعت ممکن است دوام بیاورد. و باید سطوح وسایل را از هر گونه ویروس ضدعفونی کنیم.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این گزارش تصویری  نگاهی می‌اندازیم به برخی راهنمایی‌های ارائه شده برای ضدعفونی این دستگاه‌ها.

موبایلها

اپل در وبسایتش اعلام کرده است که آیفونها می‌توانند به شکلی ایمن با پارچه‌های ضدعفونی‌کننده، از جمله محصولاتی همچون ورقه‌های Clorox، به شکلی ایمن پاکسازی شوند. سامسونگ گفته است که می‌توانید دستگاههای این شرکت را با یک پارچه میکروفایبر حاوی یک محصول مبتنی بر الکل (70%) پاک کنید.

تبلتها

شما می‌توانید از عوامل مبتنی بر الکل برای پاکسازی دستگاهتان استفاده کنید و لازم است به صفحه نمایش و دکمه‌های آن دقت کنید. هرگونه قاب روی آن را برداشته و زیر آن را تمیز کنید. وقتی قاب را سر جایش برگرداندید بیرون آن را هم پارچه بکشید.

شارژر گوشی

پاکسازی شارژ گوشی (پاوربانک) ممکن است با دشواریهایی همراه باشد. شما می‌تواند می‌توانید هوا را با فشار ولی در مدت کوتاه به پورت آن اسپری کنید. اگر این امکان برایتان وجود نداشت تمیز کردن آن را به یک فرد حرفه‌ای بسپارید.

کیبوردها

صفحه کلید باید از کامپیوتر جدا شده و سپس تکانده شود. سپس می‌توان آن را با پاکسازی آرام با استفاده از یک محلول الکل 70% یا پارچه‌های ضدعفونی‌کننده تمیز کرد. دقت کنید که هیچ رطوبتی نباید وارد منافذ آن شود.

دستگاههای کنترل از راه دور

از جمله عوامل تمیزکننده‌ای که برای پاکسازی این دستگاهها موثر هستند می‌توان به محصولات استریل‌کننده و کلینر Clorox، ضدعفونی‌کننده‌های Lysol، Zep و Purell اشاره کرد.

ماوس

مانند بسیاری از دستگاهها، ماوستان را می‌توانید با ضدعفونی‌کننده‌های قبلا ذکر شده پکسازی کنید. پیش از شروع پاکسازی، ماوس را از کامپیوتر جدا کنید و باتریهای آن را [در صورت وجود] در آورید.

لپتاپها

نشریه نیویورک تایمز توصیه کرده است که کاربران لپتاپها برای پاکسازی این دستگاهها ابتدا آن را خاموش کرده و باتری را در آورند (در صورتی که به آسانی مکانپذیر باشد)، و سپس همه درزهای آن را با استفاده از هوای فشرده پاکسازی کنند. سطوح بیرونی هم با یک پارچه میکروفایبر که به چند قطره الکل آغشته شده پاکسازی شود. هرگز الکل را مستقیما به کامپیوتر اعمال نکنید. نمایشگر آن را هم با یک پارچه میکروفایبر که با آب معمولی مرطوب شده پاک کنید.

نبولایزرها

نبولایزرها دستگاههایی هستند که دارو را به صورت مه رقیق از طریق یک دهنی یا ماسک اسپری می‌کنند، و غالبا برای درمان آسم و دیگر بیماریهای ریه استفاده می‌کنند. از آنجا که نبولایزرها ذراتی تولید می‌کنند که می‌توانند باکتریها و ویروسها را به عمق ریه فرد انتقال دهند، برخی آژانسهای پزشکی توصیه کرده‌اند که از استفاده از آنها در طی پاندمیک فعلی متوقف شود. پاکسازی این دستگاهها به وسیله غوطه‌ورکردن دهانه آن در آب گرم و خشکاندن آن در معرض هوا پس از هر روز و شستشو با آب گرم و صابونی در انتهای هر روز است.

پرینترها

توصیه می‌شود پیش از شروع پاکسازی چاپگر دستگاه خاموش شود. فرد پاک‌کننده باید در حین ضوعفونی از دستکش لاستیکی یا نیتریل استفاده کند. بخشهایی از پرینتر که ممکن است انسانها با آن تماس برقرار کنند (مثلا پانلهای کنترل یا کاور) باید با یک محلول ایزوپروکیل الکل بالای 70% تمیز شوند، هرچند که ایزوپروپیل الکل 99.9% توصیه می‌شود. این محلول را مستقیما روی دستگاه اسپری نکنید، بلکه اول محلول را روی یک پارچه بدون پرز بریزید. از یک تمیزکننده شیشه برای سطح کپی‌کننده استفاده کنید. پیش از روشن کردن مجدد دستگاه اطمینان حاصل کنید که همه سطوح خشک باشند.

دستگاههای خودپرداز

بر طبق دستورالعملهای ایمنی کووید-19 منتشر شده توسط شورای ملی ATM آمریکا، استفاده‌کنندگان از این دستگاهها باید دستکش یک بار مصرف بپوشند یا از ضدعفونی‌کننده دست برای هرگونه تماس با پایانه‌های ATM و پول نقد استفاده کنند. علاوه بر توصیه‌های عمومی درباره شستشوی دست و اجتناب از لمس صورت، افراد باید از یکدیگر حداقل حدود 2 متر فاصله داشته باشند.

منبع: msn