تاریخ : 1399,چهارشنبه 04 تير11:49
کد خبر : 360848 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

مرکز آمار ایران: شکاف طبقاتی در سال ۹۸ کاهش یافته است

همچنین ضریب جینی مناطق شهری کشور از ۳۹۴۰/. سال ۹۷ به ۳۸۲۸/. در سال ۱۳۹۸ رسیده و ضریب جینی مناطق روستایی نیز از ۳۵۹۵/. در سال ۹۷ به ۳۵۳۹/. در سال گذشته رسیده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، به نقل از «نود اقتصادی» مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود از هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی ایران، ضریب جینی کل کشور را ۳۹۹۲/. اعلام کرده که نسبت به شاخص ۴۰۹۳/. سال ۱۳۹۷ کاهش ۲/۵ درصدی داشته است.

همچنین ضریب جینی مناطق شهری کشور از ۳۹۴۰/. سال ۹۷ به  ۳۸۲۸/. در سال ۱۳۹۸ رسیده و ضریب جینی مناطق روستایی نیز از ۳۵۹۵/. در سال ۹۷ به ۳۵۳۹/. در سال گذشته رسیده است.

قابل ذکر است در دولت روحانی از سال ۱۳۹۷ با شکل‌گیری التهابات ارزی، افزایش شدید تورم، کاهش ارزش پول ملی و کاهش شدید قدرت خرید خانوارها، ضریب جینی رکورد ۱۵ سال اخیر را شکسته بود که حالا طبق آمارهای مرکز آمار ایران، ورق در سال ۱۳۹۸ برگشته و از میزان نابرابری و شکاف طبقاتی کاسته شده است.

به نظر می‌رسد این آمار با واقعیت‌های میدانی چندان مطابقت نداشته باشد؛ چراکه تنها اقدام دولت که می‌تواند قدری از شکاف طبقاتی بکاهد در سال جاری با آزادسازی سهام عدالت اتفاق خواهد افتاد و آنچه که با اعطای یارانه بنزینی در سال ۱۳۹۸ انجام شد، با افزایش تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین و افزایش التهابات ارزی در نیمه دوم سال و افزایش قیمت‌ها در همه بازارها خنثی شده است.