تاریخ : 1399,چهارشنبه 25 تير16:30
کد خبر : 363812 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

نمایندگان پارلمان کانادا در پی تحریم چین

جمعی از نمایندگان پارلمان کانادا با استناد به قانون آمریکایی «ماگنیتسکی» و در همراهی با واشنگتن؛ خواستار تحریم مقامات چین به دلیل موضع آن‌ها در قبال تبت و هنگ کنگ شدند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از اسپوتنیک، بیش از ۶۰ قانونگذار کانادایی در نامه‌ای خواستار توسل دولت اتاوا به قانون «ماگنیتسکی» برای اعمال تحریم علیه مقامات چینی شدند که به زعم آن‌ها ناقض حقوق بشر در مناطقی، چون هنگ کنگ و تبت هستند.

قانون ماگنیتسکی در دسامبر ۲۰۱۲ و در دولت باراک اوباما در کنگره آمریکا به تصویب رسید تا مقامات روسیه را به ادعای نقش داشتن در قتل «سرگئی ماگنیتسکی» در زندانی در مسکو (۲۰۰۹) تحریم کنند. بعد‌ها این قانون به دیگر کشور‌های به زعم آمریکا متخلف تعمیم داده شد.

اکنون نیز ۶۷ نماینده پارلمان کانادا در نامه به «جاستین ترودو» نخست وزیر، «کریستیا فریلند» معاون نخست وزیر و «فرانسوا فیلیپ شمپاین» وزیر خارجه این کشور، خواستار توسل به این قانون شده‌اند که اصالتی آمریکایی دارد.

روابط اتاوا-پکن بعد از آنکه کانادا در ۲۰۱۸، «منگ وانژو» از مدیران اجرایی هوآوی را به اتهام نقض تحریم‌های ضد ایرانی بازداشت کرد و درصدد استرداد او به آمریکا برآمد؛ تیره شد.

درخواست نمایندگان کانادیی در حالی بیان می‌شود که واشنگتن شرایط ویژه اقتصادی هنگ کنگ را لغو و علیه برخی مقامات چینی تحریم اعمال کرده است.