تاریخ : 1399,جمعه 27 تير14:21
کد خبر : 364000 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

ژاپنی‌ها، معترض به پنهان‌کاری آمریکا

خودداری ارتش و مقام‌های آمریکا از ارایه اطلاعات دقیق درباره شمار مبتلایان به ویروس کرونا در پایگاه‌های نظامی این کشور باعث خشم و اعتراض مردم ژاپن شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، روزنامه ژاپن تودی روز جمعه نوشت تعداد سربازان و نیرو‌های نظامی آمریکایی که در پایگاه‌های نظامی این کشور در اوکیناوا به ویروس کرونا مبتلا شده اند بسرعت در حال افزایش است و این موضوع باعث نگرانی مردم است.

رسانه‌های این کشور از خشم و ناراحتی شدید مردم از پنهان کاری‌های آمریکا خبر داده و گزارش کرده اند ارتش آمریکا حاضر نشده است در این باره و اینکه چطور این سربازان به ویروس کرونا مبتلا شده اند شفاف سازی کند.

گزارش‌ها حاکی است شمار مبتلایان به کرونا در چند پایگاه نظامی آمریکا در اوکیناوا به ۱۳۶ نفر رسیده است که ۳۶ نفر آن‌ها تنها در خلال ۲۴ ساعت گذشته به این بیماری مبتلا شده اند.

فرمانداری اوکیناوا بشدت از این رفتار و عملکرد آمریکا انتقاد کرده و خواستار توقف برنامه‌ها و تحرکات نظامیان آمریکایی در این پایگاه‌ها شده و افزوده است که سربازان این پایگاه‌ها و دیگر نیرو‌های نظامی باید فورا تحت آزمایش کرونا قرار گیرند.

از سوی دیگر گزارش رسانه‌های ژاپنی حاکی است به رغم اصرار مردم و مقام‌های محلی، نیرو‌های آمریکایی حاضر به ارایه اطلاعات نیستند و از هرگونه توضیح در این باره خودداری کرده اند و باعث خشم مردم شده اند.

بیشترین شمار مبتلایان از پایگاه تفنگداران آمریکایی هانسن، پایگاه هوایی فوتنما و هچنین پایگاه هوایی کادنا و چند اردوگاه دیگر نظامیان این کشور در اوکیناوا هستند.

از سوی دیگر مقام‌های نهاد‌های بهداشتی ژاپن گزارش کردند بسرعت به دنبال ردیابی افرادی هستند که به هر شکلی با این سربازان و نیرو‌های نظامی آمریکایی در این پایگاه‌ها در ارتباط بوده اند.

«دنی تاماکی» فرماندار ضد آمریکایی اوکیناوا گفت بابت این رفتار و عملکرد ارتش آمریکا و ناتوانی آن‌ها در جلوگیری از شیوع ویروس در میان سربازان ناامید شده است.

وی که برای رایزنی با مقام‌های سفارت آمریکا و دولت ژاپن به توکیو سفر کرده است، گفت: بسیار ناراحت کننده است که تا امروز از میان یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت اوکیناوا فقط ۱۴۸ نفر کرونا گرفته اند، اما ده‌ها سرباز امریکایی یکباره و با سرعتی عجیب کرونایی شده اند این موضوع واقعا شوکه کننده است.

او که بشدت خواستار کاهش شمار نظامیان آمریکایی در اوکیناوا است، گفت: این وضعیت نشان می‌دهد ارتش آمریکا پروتکل‌های بهداشتی و تدابیر کنترلی را به طور جدی اجرا نکرده است.

موضوع افزایش شمار سربازان آمریکایی مبتلا به کرونا در اوکیناوا به بحث و مناظره جدی در میان مقام‌ها و مسئولان وزارتخانه‌های دفاع و خارجه ژاپن نیز تبدیل شده است.

«کونو تارو» وزیر دفاع ژاپن گفت که ارتش آمریکا باید موضوع را بسیار جدی تلقی کرده و اجازه ندهد این ویروس از این پایگاه‌ها با جامعه اوکیناوا سرایت کند. این وضعیت قابلیت‌ها و آمادگی نظامی آمریکا را تحت تاثیر قرار می‌دهدو ما با نگرانی مساله را دنبال می‌کنیم.