تاریخ : 1399,شنبه 28 تير14:32
کد خبر : 364073 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

عضو کمیسیون امنیت ملی: تجارت با چین می‌تواند ما را از غرب بی‌نیاز کند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: جزئیات توافق ایران و چین هنوز هم به طور کلی و دقیق مشخص نیست و برخی گمانه‌زنی‌های بی‌‌اساس که در فضای مجازی صورت می‌گیرد پایه و اساس دقیق و موثق ندارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ نشست مجازی بررسی ابعاد مختلف قرارداد ایران و چین با حضور ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و علی پارسا دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شهید چمران برگزار شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی: تجارت با چین می‌تواند ما را از غرب بی‌نیاز کند

* گمانه‌زنی‌ها درباره قرارداد ایران و چین پایه واساس دقیق وموثق ندارد

ابراهیم رضایی در این نشست گفت: در مورد انعقاد قرارداد با چین ما بایستی تمامی دقت خود را به کار بگیریم تا منافع کشور عزیزمان تامین شود.

این نماینده مجلس درباره اینکه چرا مردم از جزئیات این توافقنامه بی اطلاع هستند گفت: یکی از انتقادات اصلی که خود ما نیز داریم همین است که چرا مردم از محتویات این سند مطلع نیستند ما بایستی با مردم صحبت بکنیم و آنها را اقناع کنیم که چه چیزی وجود دارد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: من در جلسه هفته گذشته که در کمیسیون امنیت ملی با حضور جناب آقای ظریف وزیر امور خارجه برگزار شد به ایشان تذکر دادم که محتویات سند بایستی به سمع و نظر مردم برسد تا نظارت دقیق بر آن شکل بگیرد تا خدایی ناکرده کشورعزیزمان متضرر نشود و منافع کشور تضمین شود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر جزئیات این سند هنوز هم به طور کلی و دقیق مشخص نیست و برخی گمانه زنی های بی‌اساس که در فضای مجازی صورت می‌گیرد که پایه و اساس دقیق و موثق ندارد گمانه‌زنی‌هایی مانند این که نیروهای نظامی چینی به کشور ما می آیند یا اینکه جزیره کیش به مدت ۵ ساله به چین واگذار می‌شود که انشالله جزئیات آن به زودی در دست مردم عزیزمان خواهند رسید و از جزیئات آن مطلع خواهند شد.

علی پارسا

* تجارت با چین می‌تواند ما را ازغرب بی‌نیاز کند

علی پارسا دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شهید چمران هم در ابتدای این نشست گفت: چین یک قدرت اقتصادی است و در چند سال آینده هم به قدرت بلامنازع اقتصادی تبدیل می‌شود نگرانی و ترس آمریکا از روابط بین ایران و چین و تضعیف قابل پیش بینی دلار یکی از نگرانی های آمریکا از اجرای این قرارداد است.

وی ادامه داد: تجارت با چین می‌تواند ما را از اروپا و سایر کشورهای اروپایی و غرب بی‌نیاز کند و یک سری خوبی ها دارد.

وی افزود: هرچند به علت مشخص نبودن محتوای این سند مشکلات و شایعاتی هم مطرح می شود سوال اصلی این است چرا مردم از جزئیات این سند بی اطلاعند.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: هرگونه توافق خارجی بدون درنظرگرفتن خواست و اراده ملت شریف ایران فاقد اعتبار است و بعضی از افراد ادعا کرده اند از محتوای این سند خبردار شده اند در صورتی که سخنگوی وزارت خارجه گفتند هیچ چیز محرمانه‌ای در مورد این سند وجود ندارد اگر چنین است چرا عموم مردم نباید از آن مطلع شود که به سبب آن نیز شایعاتی به وجود آید و دست به دست در فضای مجازی بچرخد.

پارسا تصریح کرد: ما در ارتباط با چین می توانیم همان برآوردهایی را که از غرب داشتیم داشته باشیم یعنی تغییر سیاست بدهیم و از طریق شرق و به‌خصوص چین بتوانیم منافع خودمان را تضمین و تامین کنیم با این تفاوت که دیگر برجامی در کار نیست که به خاطر آن امنیت ما نیروی نظامی ما صنعت هسته‌ای ما و صنعت موشکی ما تحت نظارت غرب باشد و عایدات آن نیز هیچ تفاوتی با سرمایه گذاری غربی و اروپایی ندارد.