تاریخ : 1399,چهارشنبه 01 مرداد20:05
کد خبر : 364683 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

موضوع سهمیه بومی‌گزینی کنکور سراسری بررسی شد

موضوع سهمیه بومی‌گزینی کنکور سراسری در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به ریاست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بررسی شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» جلسه ۳۴۴ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به ریاست منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بررسی موضوع سهمیه بومی‌گزینی کنکور سراسری برگزار شد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت : ضرورت اعمال سهمیه بومی‌گزینی در دانشگاه‌های محلی و منطقه‌ای

دکتر جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت به سطح‌بندی دانشگاه‌ها توسط وزارت علوم اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی جامع در سطح بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای و محلی سطح‌بندی شدند.

وی تصریح کرد: رسالت یک مرکز آموزش عالی محلی باید ایجاد رشته‌های مورد نیاز منطقه و تقویت نیروی انسانی منطقه باشد.

ذاکری به ضرورت اعمال سهمیه بومی‌گزینی در دانشگاه‌های محلی و منطقه‌ای تأکید کرد و گفت: در راستای عدالت آموزشی سهمیه بومی‌گزینی برای دانشگاه‌های سطح یک نباید اعمال شود.

در ادامه غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم به تفاوت شرایط تعداد مراکز آموزشی زمان تصویب مصوبه سهمیه بومی‌گزینی با حال حاضر اشاره کرد و گفت: در زمان تصویب مصوبه سهمیه بومی گزینی در کل کشور ۴۴۵ مؤسسه آموزشی فعال بوده است و در سال ۱۳۹۶ تعداد مؤسسه آموزشی ۲۶۴۵ است.

رئیس هیات عالی جذب : سهمیه بومی‌گزینی بازنگری و اصلاح شود

همچنین دکتر محمدعلی کی‌نژاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه مصوبه بومی‌گزینی برای یک دوره خاص به تصویب رسیده است، گفت: به جای حذف کامل این سهمیه ضرورت دارد بازنگری و اصلاح شود.

وی به لزوم تصمیم‌گیری سریع در مورد سهمیه‌های کنکور سراسری تأکید کرد و افزود: در صورت حذف کامل سهمیه بومی‌گزینی، مشکلاتی نظیر تأمین خوابگاه، بالارفتن سن ازدواج و... به وجود می‌آید.

معاون آموزشی وزارت بهداشت: بررسی سهمیه‌ها باید به صورت یکجا انجام شود

در ادامه جلسه دکتر علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه سهمیه‌های کنکور به صورت یک منظومه است، گفت: بررسی سهمیه‌ها باید به صورت یکجا انجام شود نه به صورت تکی و برای حذف سهمیه بومی‌گزینی باید سهمیه‌های دیگر نیز در نظرگرفته شود.

وی به پرهیز از تصمیم عجولانه در مورد حذف سهمیه‌های بومی‌گزینی و دیگر سهمیه‌ها تأکید کرد و پیشنهاد داد: مطالعات دقیق کوتاهی در مورد کل سهمیه‌ها انجام شود و بعد تصمیم‌گیری نهایی شود.

همچنین دکتر شاهین آخوندزاده قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه سهمیه بومی‌گزینی مزایا و معایبی دارد، گفت: سهیمه بومی‌گزینی نیاز به اصلاح دارد و نباید به صورت کامل حذف شود.

رئیس کمیسیون بهداشت : نحوه اعمال سهمیه‌ها و انواع سهمیه‌ها در کشورهای جهان نیز ارزیابی و بررسی شود

دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز به سهمیه بهیاران اشاره کرد و گفت: بهیاران نمی‌توانند با داوطلبینی که رشته علوم تجربی خوانده‌اند رقابت کنند چرا که بهیاران ۳ سال کتاب‌های مخصوص این رشته را مطالعه می‌کنند و باید از منابع درسی خود آزمون دهند.

وی درمورد بومی‌گزینی رشته‌های پزشکی خاطرنشان کرد: با اعمال این سهمیه نیروی پزشکی در مناطق خاص و محروم پذیرفته شده که منجر شده خیلی از این مناطق دارای متخصص باشند در صورتی که در گذشته این چنین نبود.

رئیس کمیسیون بهداشت پیشنهاد داد: نحوه اعمال سهمیه‌ها و انواع سهمیه‌ها در کشورهای جهان نیز ارزیابی و بررسی شود.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی: با ساکن شدن فرهنگ‌های مختلف در کنار هم تلفیق فرهنگ‌ها شکل نمی‌گیرد

همچنین دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: یکی از اهداف بومی‌گزینی طراحی رشته‌های متناسب با اقلیم آن استان بوده است.

وی با بیان اینکه عدم تلفیق فرهنگ‌ها به عنوان یکی از ایرادات بومی‌گزینی مطرح است، تصریح کرد: به عقیده بنده با ساکن شدن فرهنگ‌های مختلف در کنار هم تلفیق فرهنگ‌ها صورت نمی‌گیرد.

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به راهبرد ۱۵ سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: این راهبرد به اولویت دادن به پذیرش بومی دانشجویان و تقویت ارتباط دانشگاه با خانواده تأکید دارد و نکته ارتباط دانشگاه با خانواده مهم است.

ابراهیم سوزنچی معاون خطی مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در راستای کار کارشناسی انجام شده در مورد حذف و اصلاح سهمیه ‌بومی‌گزینی، به مشروح صورت‌جلسه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۶۹ به منظور بررسی اهداف و فلسفه مصوبه بومی‌گزینی رجوع شده است.

در ادامه جلسه اعضا به ارائه نظرات مخالف و موافق خود پیرامون حذف سهمیه بومی‌گزینی پرداختند.