تاریخ : 1399,سه شنبه 07 مرداد13:19
کد خبر : 365306 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

نوشته قابل تامل یک دبیر ریاضی؛

ماجرای انتگرال و آینده شغلی فارغ‌التحصیلان رشته ریاضی!

متاسفانه در کشور ما بازار خاصی برای ریاضی تعریف نشده و معمولا یا جذب بانک و یا به تدریس خصوصی می پردازند و یا در مدارس غیر انتفاعی با حقوق ناچیز کار می کنند و شاید جزو معدود شغل های است که حنی زمانی که در دانشگاه هستند و فارغ التحصیل هم شدند، نمی دانید چه کار قرار است انجام دهند.

به گزارش سرویس صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ زهره منصوری از  دبیران ریاضی درباره حواشی اخیر حول حذف انتگرال در کتب درسی نوشت: بنده قبل از سال دوم راهنمایی به زور و به صورت ناپلئونی ریاضی هارو پشت سر گذاشتم تا زمانیکه خانم آبادی معلم ریاضی کلاس دوم راهنمائی مدرسه پروین اعتصامی یکبار بهم گفت بیا جلو بشین و درس رو گوش کن من چند هفته میزهای ابتدایی می نشستم و وقتی،  از آن قسمتی  که جلو نشستم امتحان گرفتند و 18 شدم کلاً راه و روش زندگی ام تغییر کرد و اعتماد بنفس خوبی گرفتم و گفتم فکر میکردم خنگم در حالیکه متوجه نمی شدم.

و این آغاز تغییر جا در کلاس ما بصورت چرخشی شد،و خدا شاهد است همان جا خواستم یک روزی انسان تاثیر گذاری باشم.

اکنون که معلم هستم دوست دارم راه و روش خواندن ریاضی را به شاگردانم طوری درس بدهم که، مسیر زندگی شان را تغییر کند .من بارهانمره 20گرفته ام اما شیرینی آن 18هنوز،  زیر زبانم است.

بنده الان دبیری هستم که روزی از ریاضی متنفر بودم و حالا عاشق ریاضی ام و خوب میدانم علت تنفرو عشق درس ریاضی بیشتر به معلم برمیگردد و بعد اعتماد شاگردان به معلم، رابطه خوبی به دست می آید که میتواند  آغازگر علاقه شاگران به ریاضی باشد.

معرفی این رشته برای ما به این صورت بود ریاضی کاربردی،  یعنی کاربرد آن در علوم مختلف از جمله مهندسی کامپیوتر، اما عملا این اتفاق نیفتاد و ما فقظ دروس ریاضی می خواندیم  و چند واحد جزئی برنامه نویسی کامپیوتر.

متاسفانه در کشور ما بازار خاصی  برای ریاضی تعریف نشده و معمولا یا جذب بانک و یا به تدریس خصوصی می پردازند و یا در مدارس غیر انتفاعی با حقوق ناچیز کار می کنند و شاید جزو معدود شغل های است که حنی  زمانی که در دانشگاه هستند و فارغ  التحصیل هم شدند،  نمی دانید چه کار قرار است انجام دهند.

چون دبیر رسمی آموزش و پرورش از طریق دانشگاه تربیت معلم(سابق) و دانشگاه نوظهور فرهنگیان است زیرا این دانشگاه براین باور است که فارغ التحصیلان ریاضی کاربردی و محض روانشناسی مواجه شدن با دانش آموزان رو ندارند و فقط در دانشگاه ها دروس تخصصی ریاضی راخوانده اند.

با اینکه هیچوقت این سوال کلیشه ای که ریاضی به چه درد میخورد حذف نمی شود اما به شخصه معتقدم درس ریاضی و اصل دروس ریاضی با دروس تخصصی  که فارغ التحصیلان فراگرفته اند،  متفاوت است اما اصل ریاضی وا مانده و اسیر حاشیه شده ایم از جمله متاسفانه در دهه های اخیر یکسری آموزشگاه ها بخاطر منافع مالی ،  روش های را ابداع کردند که فقط برای مسائل خاص قابل ارائه است و با اندکی تغییر در صورت سوال،  بلا استفاده می ماند.

هیچ وقت به این فکر کرده اید چراجک ماشین لوزی است؟ یا اگر علم ریاضی نبود تخصیص اعتبار برای پروژه های بزرگ و  یا مهمتر از آن بودجه کشور چطور انجام میشد؟

این ها ربط ریاضی به دنیای امروز ماست که لحظه ای هم عموم مردم به آن فکر نمی کنند. باوجود بازی های رایانه ای و آنلاین کسی حاضر به خواندن درس ریاضی است؟

چرا یک نفر جواب این را نمی دهد این همه خشونت و هیجان در بازی های رایانه ای کجای زندگی ما به درد میخورد که بچه ها حاضرند از همه زندگی شان بگذرند و بازی کنند ولی دو تا سوال ریاضی حل نکنند؟

تحربه به من نشان داده دبیر باید شیرینی درس ریاضی را زیر زبان شاگرد بیاورد تا شاگرد ادامه دهد.

ریاضی ما همیشه جزو قوی ترین ریاضیات جهان است. آیا انتگرال قابل حذف است؟

اولین باری که این خبر را دیدم فکر کردم شوخی است.مگر میشود در دبیرستان انتگرال نخوانی و در دانشگاه بخوانی؟

مگر اساتید دانشگاه و رفرنس های دانشگای  از اول انتگرال را درس می دهند؟

مگر می شود مشتق را گفت و انتگرال را نگفت؟

انتگرال حذف شد و چه مبحثی جایگزین شد؟

اگر انتگرال سخت بود چرا دوره ما سخت نبود؟

مثل این است که ضرب را بگویی ولی تقسیم را نه برای اینکه تقسیم سخت تر است باید حذف شود؟

زمانیکه ما دانشگاه درس خواندیم مباحث حذف شده در دبیرستان را رفرنس معرفی کردند و ما باید خودخوان آمده می کردیم

البته نسل جدید براین باورند که با وجود نرم افزار های که حد و پیوستگی مشتق و انتگرال راحل می کنند چرا باید از مغز استفاده کنیم؟


کد خبرنگار : 16