تاریخ : 1399,دوشنبه 20 مرداد14:13
کد خبر : 366673 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

انفجار بندر بیروت و درس عبرتهایی برای اقتصاد ایران

بندر بیروت بزرگترین بندر لبنان است و سهم واردات سالانه کالا از این بندر به لبنان بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار است و سهم قابل توجهی در بارگیری کالاهای وارداتی به لبنان دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، بندر بیروت بزرگترین بندر لبنان است و سهم واردات سالانه کالا از این بندر به لبنان بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار است و سهم قابل توجهی در بارگیری کالاهای وارداتی به لبنان دارد. براین اساس، انفجار هفته گذشته در این بندر، تجارت خارجی این کشور را با چالش جدی مواجه کرده است. در همین ارتباط حسن حسن‌خانی، کارشناس اقتصاد بین الملل در یادداشتی به انفجار در این بندر و عبرت‌های آن برای اقتصاد ایران پرداخته است که متن کامل آن از نظرتان می‌گذرد:

کشور لبنان با وجود همجواری با دریای مدیترانه تنها ۸ بندر دارد که از این بنادر دو بندر طرابلس و بیروت قابلیت پهلوگیری کشتی‌های بزرگ را دارا هستند. بندر بیروت بزرگترین بندر لبنان است و سهم واردات سالانه کالا از این بندر به لبنان بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار است که با در نظر گرفتن واردات ۲۰ میلیارد دلاری سالانه به این کشور سهم قابل توجهی در بارگیری کالاهای وارداتی به لبنان دارد. موقعیت و اهمیت اقتصادی بندر بیروت برای لبنان، شباهت زیادی به بندر شهید رجایی برای ایران دارد. مجتمع عظیم بندری که در نقطه مرکزی نوار ساحلی جنوب ایران و در استان هرمزگان با بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز دریایی واقع شده، به واسطه قرار داشتن در جوار صنایع بزرگ این استان و استان‌های تولیدی کشور و همچنین برخورداری از زیر ساختها

مناسب، بیشترین نقش در صنعت حمل و نقل ایران را ایفا نموده و با بیش از ۸۰ بندر معروف جهان از طریق ۳۵ خط برتر کانتینری دنیا تبادل کالا و مراوده بازرگانی دارد.

بندر شهید رجایی با ۲۴۰۰ هکتار وسعت، با بهره گیری از ۴۰ پست اسکله و در اختیار داشتن بزرگترین ترمینال کانتینری کشور، با ظرفیت پذیرش بیش از ۱۰۹ میلیون تن کالا در سال بزرگترین بندر جمهوری اسلامی ایران است که به تنهایی ۵۸ درصد عملیات کالاهای غیر نفتی، ۴۳ درصد عملیات جابجایی فرآورده‌های نفتی و ۸۵ درصد عملیات کانتینری بنادر کشور را بر عهده دارد. بر اساس آمار رسمی گمرک، در سال ۹۶ از ۵۲ میلیارد دلار کالای وارداتی، حدود ۳۰ میلیارد دلار از بندر شهید رجایی به کشور وارد شده و طی سال‌های اخیر بین ۶۰ تا ۷۰ درصد واردات به کشور از طریق این بندر صورت گرفته است. البته با توجه به حجم تجارت ایران، بنادر مهم دیگری چون بندر امام خمینی، بندر بوشهر و بندر شهید باهنر نیز سهم نسبتاً قابل توجهی در واردات کالا به کشور دارند، اما بندر شهید رجایی، با برخورداری از موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی در نزدیکترین نقطه به تنگه هرمز و دهانه ورودی خلیج فارس، به دلیل فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره‌ای کشتی‌ها، با قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، مهمترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.