تاریخ : 1399,دوشنبه 03 شهريور20:04
کد خبر : 368197 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

واکنش یک فعال دانشجویی به فعال‌سازی مکانیسم ماشه

دبیر بین‌الملل اتحادیه انجمن‌‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: مکانیسم ماشه جزئی از معاهده برجام بوده که آمریکا بر اساس این مکانیسم به دنبال اعاده حیثیت سیاسی خود در جهان است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسکانیوز، آمریکا پس از ناکامی در همراهی کشورهای اروپایی برای تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت، مکانیسم بازگشت تحریم‌ها (SnapBack) یا به عبارت دیگر «مکانیسم ماشه» را مطرح کرده است. طرحی که به نظر می‌رسد قدرت اجرایی شدن را ندارد و تنها به بلوفی سیاسی تبدیل شده و آمریکا با مکانیسم ماشه تلاش دارد تا آبروی سیاسی خود را در جهان ترمیم کند.

معین رضیعی با اشاره به مکانیسم ماشه بیان کرد: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پس از شکست در عرصه سیاست خارجی و ناتوانی این کشور در همراهی اروپا در تحریم تسلیحاتی ایران، فعال سازی مکانیسم ماشه یعنی تحریم‌های سازمان ملل متحد را مطرح کرد.

وی با بیان اینکه اختلاف حقوقی در طرح مکانیسم ماشه وجود دارد، گفت: در حال حاضر در آمریکا اختلاف نظر شدید بین طرفداران سیاست‌های خارجی ترامپ و مخالفانش نظیر جان بولتن وجود دارد که این اختلاف نظرها تعارض‌هایی را در عرصه سیاست خارجه آمریکا به وجود آورده است.

دبیر بین‌الملل اتحادیه انجمن‌‌های اسلامی دانشجویان مستقل اجرایی شدن مکانیسم ماشه را قابل تضمین ندانست و گفت: دولت ترامپ با استناد به قطعنامه 2231 شورای امنیت به دنبال فعال سازی مکانیسم ماشه است. این مکانیسم بخشی از معاهده برجام بوده که بر اساس این طرح کسانی که عضو برجام هستند می‌توانند با فعال سازی مکانیسم ماشه، تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را فعال کرده و با این مکانیسم اعاده حیثیت کند.

مکانیسم ماشه قابلیت اجرایی ندارد

وی با اشاره به اینکه آمریکا اردیبهشت 97 از معاهده برجام خارج شده است، گفت: آمریکا طبق قانون و حقوق بین‌الملل عضو برجام نیست که بتواند مکانسیم ماشه را فعال کند؛ اما ترامپ ادعا می‌کند بر اساس معاهده 2231 به عنوان مشارکت کننده در برجام اولیه می‌تواند تحریم‌های تسلیحاتی را دوباره علیه ایران فعال کنند.

به گفته رضیعی؛ مکانسیم ماشه بر اساس قوانین بین‌المللی قابل اجرایی شدن نیست و این نیز به خاطر دیپلماسی قوی ایران یا متن پر بار برجام نیست. اگر مکانیسم ماشه فعال شود در واقع معاهده‌ها و قطعنامه حقوقی شورای امنیت و سازمان ملل متحد زیر سوال خواهد رفت.

این فعال دانشجویی ادامه داد: اگر اقتدار شورای امنیت زیر سوال برود در عرصه بین‌الملل دیگر کشورها هیچ اعتمادی به این شورا نخواهند داشت. در نتیجه برای اینکه اعتبار شورای امنیت در فضای حقوقی جهان حفظ شود، اجرای مکانیسم ماشه دور از ذهن است.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای اروپایی از جمله طرفین برجام زیر بار مکانیسم ماشه نخواهند رفت، گفت: کشورهای اروپایی با قبول نکردن و همراه نشدن با آمریکا بیشتر به دنبال حفظ جایگاه شورای امنیت هستند.

ایران سریعتر از برجام خارج شود

رضیعی در تکمیل سخنان خود گفت: سیا‌ست‌های کلی آمریکا در مواجهه با کشورهای اروپایی در مسائل مختلف در چند سال گذشته ثابت مانده و تغییری حاصل نکرده است. آمریکا و اروپا شاید در موضوع مکانیسم ماشه دارای اختلاف نظر باشند کمااینکه در گذشته نیز این اختلاف نظرهای سیاسی گاها وجود داشته است؛ اما در نهایت تک‌روی‌های سیاسی آمریکا گذراست.

دبیر بین‌الملل اتحادیه انجمن‌‌های اسلامی دانشجویان مستقل اضافه کرد: ریچارد هاس رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در توییتی عنوان کرده که در حال حاضر سیاست‌ آمریکا، سیاستی تنها در جهان بوده و آمریکا بین کشورهای دیگر منزوی شده است.

وی درباره واکنش ایران برای جلوگیری از فعال‌سازی مکانیسم ماشه توسط آمریکا بیان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طرحی خواستار شدند که اگر مکانیسم ماشه فعال شود، ایران به صورت پیش فرض از برجام خارج شود.

رضیعی در پایان خاطرنشان کرد: معاهده برجام تا کنون به غیر از برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی، هیچ نتیجه سیاسی و اقتصادی برای ایران به همراه نداشته و در نتیجه به نظر می‌رسد خروج هر چه سریعتر ایران از برجام به نفع کشور است. همچنین در عرصه بین‌الملل نیز می‌توانیم براساس حقوق بین‌الملل شکایتی علیه آمریکا انجام دهیم.