تاریخ : 1399,چهارشنبه 05 شهريور14:03
کد خبر : 368376 - سرویس خبری : کتابخانه دانشجویان ایران

رونمایی از کتاب «مرگ دولت» در «خبرنامه دانشجویان ایران»؛

بررسی سقوط دولت‌ها در ۲ قرن اخیر/ چگونه حاکمیت ملی دچار انحطاط می‌شود؟

با مطالعه این کتاب می‌توان به عوامل موثر بر افول قدرتها و چگونگی از بین رفتن آنها را در ابعاد کمی و کیفی پی برد. چگونگی تاثیرگذاری کشورهای قدرتمند بر کشورهای حائل نیز از دیگر موارد مورد بررسی در کتاب است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کتاب «مرگ دولت» (سیاست و جغرافیای تسخیر، اشغال و الحاق) در سال 2005 توسط خانم تانیشا. ام. فی زل در آمریکا نوشته شده و سال 2007 به چاپ مجدد رسید. این کتاب برای اولین بار در سال جاری توسط مهدیه حیدری و محمدعلی رحیمی نژاد به فارسی ترجمه شد.

مقدمه این کتاب توسط سیدجلال دهقانی فیروزآبادی (استاد تمام روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی) نوشته شده و مهمترین دلایل مرگ دولت طی 2 قرن اخیر پرداخته شده است. به نظر نگارنده کتاب مرگ دولت امری بسیار جدی بوده که همواره مورد بی توجهی سیاستمداران قرار دارد؛ مصداق این موضوع مرگ نیمی از دولتها از 1816 تا 2005 می باشد.

بررسی سقوط دولت‌ها در ۲ قرن اخیر/ چگونه حاکمیت ملی دچار انحطاط می‌شود؟

محمدعلی رحیمی نژاد در نشست رونمایی از این کتاب گفت: روند پرداختن به بحث نیز دو دو قالب بررسی شده است: 1) مباحث کمی و کیفی؛ 2) قبل از 1945 و بعد از 1945 به اعتقاد مترجمان مطالعه این کتاب علاوه بر دانشجویان و اساتید حوزه‌های مرتبط با علم سیاست، برای کلیه مسئولان سیاسی کشور ضروری و لازم است.

وی در ادامه افزود: با مطالعه این کتاب می‌توان به عوامل موثر بر افول قدرتها و چگونگی از بین رفتن آنها را در ابعاد کمی و کیفی پی برد. چگونگی تاثیرگذاری کشورهای قدرتمند بر کشورهای حائل نیز از دیگر موارد مورد بررسی در کتاب است.

رحیمی نژاد درخصوص تغییر شکل جنگ مستقیم به دخالتهای مستقیم و غیر مستقیم پس از 1945 تصریح کرد: مطالعه موردی و دقیق کشورهای حائل از جمله ایران و لهستان، تاثیر اعتبار بین‌المللی و انسجام درونی بر بقا دولت و ارائه جزئیات چرایی رفتار قدرتهای دو قرن اخیر یعنی آمریکا و شوروی از دیگر محورهای مهم بررسی شده در این کتاب است. این واقعیتها در حالی مطرح هستند که اولین و مهمترین هدف و کارکرد دولت‌ها در نظام بین الملل، بقاء است.

بررسی سقوط دولت‌ها در ۲ قرن اخیر/ چگونه حاکمیت ملی دچار انحطاط می‌شود؟

بررسی چرایی و چگونگی سه نوع «مرگ جسمی»، «مرگ مغزی» و «مرگ روحی» دولتها نیز از دیگر تمایزات کتاب مرگ دولت است. «مرگ جسمی» دولت، به معنای از بین رفتن عناصر چهارگانه جمعیت، سرزمین، حکومت و حاکمیت یا سه عنصر ایده، نهاد و زیرساخت مادی آن است. «مرگ مغزی» به معنای از دست رفتن استقلال، حاکمیت ملی و قدرت تصمیم گیری دولت در سیاست داخلی و خارجی است.

به طوری که دولت توان، امکان و یا اراده تصمیم گیری مستقل و اعمال حاکمیت داخلی و خارجی خود را ندارد یا به دیگران واگذار کرده است. «مرگ روحی» دولت به معنای اضمحلال ایده دولت و انحطاط ایدئولوژی آن است.

بی‌درنگ این پرسش در ذهن طرح می‌شود که چرا بعضی از کشورها از عهده این وظیفه و تکلیف اولیه و اصلی خود برنمی آیند و می‌میرند؟ در مقابل، چرا بعضی از کشورها، به رغم تهدیدات وجودی در یک نظام بین الملل فاقد اقتدار مرکزی، به حیات خود ادامه می‌دهند؟

بررسی سقوط دولت‌ها در ۲ قرن اخیر/ چگونه حاکمیت ملی دچار انحطاط می‌شود؟

پی بردن به نقش مهم جغرافیا در ارائه دکترین کشورها از دیگر نکات مهم پرداخته شده در این کتاب است. برای درک پاسخ این سوالات، اهمیت چگونگی بقا یا مرگ کشورها و محورهای اشاره شده می‌توان به مطالعه کتاب پرداخت.

این کتاب به قلم دکتر مهدیه حیدری و دکتر محمدعلی رحیمی نژاد با مقدمه دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی ترجمه شده است.
کتاب «مرگ دولت» که ترجمه شده کتاب «تانیشا.ام.فی زل» است در ۳۹۰ صفحه با قیمت ۶۰ هزار تومان در شرکت چاپ و نشر «انتخاب» عرضه شده است.

مخاطبان گرامی می‌توانند برای تهیه کتاب از راه‌های زیر اقدام نمایند:

خیابان 12 فروردین، خیابان شهدای ژاندارمری، شماره 126، طبقه چهارم

www.nashreentekhab.com
nashreentekhab@gmail.com

شماره تماس: 02166960661

گزارش از علی پارسا


کد خبرنگار : 38