تاریخ : 1399,سه شنبه 11 شهريور04:49
کد خبر : 368868 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

کودکان طعمه گاندوها؛

مردم سیستان و بلوچستان قربانی بی‌تدبیری مسئولان!

نماینده مردم سراوان در مجلس در اظهاراتی عجیب، بابیان اینکه حوادث رخ داده برای کودکان این استان در مقایسه با آمار کشوری معضل محسوب نمی‌شود یادآورشد که وضعیت نامطلوب معیشت مردم این منطقه باعث شده که به حوادث محدودی که گاه در آن رخ می‌دهد برچسب محرومیت بزنند!

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این روزها کمتر کسی است که از مسائل مردم سیستان و بلوچستان چیزی نشنیده باشد! مشکلات روزافزون مردم مناطق مرزی من جمله استان سیستان و بلوچستان و محرومیت های ناشی از نگاه جزیره‌ای مسئولان امر چیزی نیست که از نظر افکار عمومی قابل چشم پوشی باشد.

غرق شدن دو دختر بچه ۸ و ۱۳ ساله اهل راسک در روزهای اخیر بار دیگر خبرساز شد این حادثه و حوادثی از این دست اولین بار نیست که در این استان اتفاق می افتد و در صورت ادامه این اوضاع مطمئنا آخرین بار هم نخواهد بود.

مرگ دردناک و قطع عضو کودکان خردسال در سال‌های اخیر جان ۲۰ کودک را در این استان گرفته است.

مردم سیستان و بلوچستان قربانی بی‌تدبیری مسئولان!

اسم هوتگ ها یا همان گودال‌های تجمیع آب باران این روزها زیاد شنیده می شود. آب هایی غیربهداشتی که استفاده از آنها خود باعث بروز بیماری‌های مختلف عفونی و گوارشی می گردد.

بومیان این منطقه قدمت هوتگ را به بیش از چند هزار سال قبل از اسلام می‌دانند که همچنان تا به امروز آب آشامیدنی و کشاورزی مردم منطقه را تامین می‌کند.

هوتگ در واقع یکی از بهترین منبع امید برای رفع تشنگی موجودات زنده در بیش از ۴۰۰ روستای سواحل مکران در محدوده شهرستان چابهار هستند.

علت اصلی روی آوردن مردم سیستان و بلوچستان به طور کلی در قدیمی بودن سیستم آب و فاضلاب و قطعی مداوم شبکه آبرسانی در مناطق توسعه یافته تر و نبود شبکه آبرسانی در روستاهاست آنچه که لازم است در اینجا مدنظر قرار داد آن است که بیش از ۵۰ درصد جمعیت دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفری استان روستانشین هستند از این میان ۷۰۰ هزار نفر از روستاییان این مناطق در در ۱۲۶۱ روستا زندگی می کنند توسط تانکرهای آبرسانی و با روش موسوم به سقایی تامین آب می شوند‌.

سهمیه هر نفر در این روش حدود ۱۵ لیتر در شبانه روز است که این سهمیه ناچیز مردم را مجبور به روی آوردن به ظرفیت هوتگ ها برای جبران کمبود منابع آبی می‌کند! بی توجهی مسئولان آبفای استان در درجه اول به عنوان متولی تامین آب شرب در کنار غفلت استاندار و برنامه‌ریزان استانی و کشوری مورد انتقاد است!

مردم سیستان و بلوچستان قربانی بی‌تدبیری مسئولان!

آش این بی تدبیری ها به قدری شور شده است که قاسمی مدیرکل آبفای استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگاران از طرح این اداره برای احداث تصفیه خانه هایی جهت استفاده از آب هوتگ ها آن هم با کمک خیران محلی سخن می‌گوید!

ملک فاضلی نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی طی گفت‌و‌گو با خانه‌ملت، در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر اینکه این روزها حوادث تلخ و ناگواری برای کودکان معصوم بلوچ به دلیل حمله گاندوها یا غرق شدن در رودخانه‌های خروشان مدام تکرار می‌شود و حسرت و اندوهی‌تمام نشدنی را برجای می‌گذارد، گفت: وقتی در یک منطقه محرومیت ایجاد شود قطعا اولین شکار آن کودکان هستند و این امری انکارناپذیر است.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان‌وبلوچستان در مجلس، بابیان اینکه حوادث رخ داده برای کودکان این استان در مقایسه با آمار کشوری معضل محسوب نمی‌شود یادآورشد که وضعیت نامطلوب معیشت مردم این منطقه باعث شده که به حوادث محدودی که گاه در آن رخ می‌دهد برچسب محرومیت بزنند.

مردم سیستان و بلوچستان قربانی بی‌تدبیری مسئولان!

پرسش اساسی که در اینجا شکل می‌گیرد آنست که بودجه دولتی برای نوسازی و گسترش شبکه آب و فاضلاب استان کجاست که مسئولان بعد از مشکلات به وجود آمده در این سال‌ها به تازگی به این فکر افتاده اند آن هم با کمک خیران محلی؟!

حاصل نگاه سرمایه سالار و بی توجهی به اصول قانون اساسی همچون اصل ۴۸ در رابطه با نفی نگاه جزیره‌ای به امر توسعه و رشد متوازن همه مناطق کشور که است که نابودی سرمایه‌ های آینده این مملکت و دست و پنجه نرم کردن روزانه مردمان این مناطق را در پی داشته است.

گزارش از محمدابراهیم خسروی


کد خبرنگار : 38