تاریخ : 1399,سه شنبه 11 شهريور23:24
کد خبر : 368978 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

آغاز اجرای پروژه کنترل اضافه وزن و چاقی از ۲۶ مهر

معاون تربیت بدنی و امور سلامت وزارت آموزش و پرورش از آغاز اجرای پروژه کنترل اضافه وزن و چاقی از 26 مهر خبر داد و گفت: 21.2 درصد دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و چاقی هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور به تشریح پروژه کنترل وزن و چاقی در این معاونت پرداخت و اظهار کرد: دانش‌آموزان به علت کرونا از فعالیت‌های اجتماعی دور شدند و خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر و افزایش وزن برای آنها وجود دارد.

وی افزود: در این شرایط کرونایی باید تلاش کنیم نسل خودمان را از بلیه اضافه وزن و چاقی که ام الامراض است، نجات دهیم و اجازه ندهیم فاصله گذاری و عدم تحرک، مانع حفظ سلامت کودکان و نسل ایرانی شود.

حمیدی با بیان اینکه پروژه ما مدرسه محور و خانواده محور است، گفت: امسال این طرح در شرایط سخت‌تری اجرا می‌شود و اگر حمایت و هدایت مدیران مناطق نباشد، اجرای این پروژه در این شرایط سخت‌تر می‌شود.

وی با اشاره به نیمرخ وضعیت سلامت کشور ادامه داد: در این سال مبهم این پروژه را پذیرفتیم و تعهد کرده‌ایم؛ 59.31 درصد جمعیت کشور دچار اضافه وزن بالا و چاقی هستند که فاجعه است و افراد زیادی جانشان را به علت بیماری‌های ناشی از چاقی از دست می‌دهند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش افزود: به طبقه بندی شاخص توده بدنی دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: 21.2 درصد دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و چاقی هستند؛  14 درصد نوآموزان چاقند و اضافه وزن دارند؛ فرزندپروری باید با مهارت همراه شود. یکی از مسائلی که باید در دروه پیش‌دبستانی و مهدها مورد توجه قرار گیرد همین کنترل وزن است.

وی با تأکید بر اینکه در ایام کرونا همکاری فعال خانواده‌ها افزایش پیدا کرده و در پساکرونا یک تعادل بین دو نهاد مدرسه و خانه برقرار می‌شود، ادامه داد: باید آماده شویم که همکاری و مشارکت خانواده‌ها را به کار بگیریم؛ کنترل وزن و چاقی یک کار مشترک بین مدرسه و خانواده است و باید تلاش کنیم نقش خانواده در پیشبرد فعالیت‌های ورزشی و تربیتی افزایش یابد.

حمیدی با بیان اینکه آموزش به خانواده در حوزه فرزندپروری و کنترل وزن باید انجام و دیوار بین مدرسه و خانواده برداشته شود، گفت: نباید یک دست کودک را مدرسه و دست دیگر را خانواده بکشد و باید یک همسویی بین مدرسه و خانواده شکل گیرد و این پروژه می تواند به این روند کمک کند.

وی با بیان اینکه در حوزه فرزندپروری باید بتوانیم تغذیه سالم را با جزوات تهیه شده به دانش‌آموزان آموزش دهیم، اظهار کرد: شبکه شاد، رسانه‌ها، معلمان و خانواده‌ها می‌توانند همراه ما باشند؛ این مدل نشان‌دهنده مشارکت فعال و موثر خانه و مدرسه است و در نهایت در یک همکاری دوجانبه، پروژه اضافه وزن هدایت می‌شود.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش، زمانبندی اجرای این پروژه را اعلام کرد و افزود: از اول تا 25 مهر توجیه منابع انسانی و والدین باید صورت گیرد؛ از 26 مهر تا 4 آبان غربالگری و ارزیابی اولیه دانش‌آموزان و ثبت در سناد انجام می شود؛ از 3 آبان تا 30 بهمن راهنمایی، حمایت و مشاوره کنترل تغذیه و افزایش تحرک بدنی را خواهیم داشت و از 2 تا 8 اسفند غربالگری و ارزیابی ثانویه دانش‌آموزان انجام  می‌شود.

وی با بیان اینکه قصد داریم 3 درصد از آمار دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و چاقی بکاهیم، ادامه داد: از 9 تا 12 اسفند، بررسی نتایج و شرکت دانش‌آموزان در روز نیکوکاری را داریم و 14 اسفند دانش‌آموزان موفق یک کار خیر و نیکوکارانه را انجام می دهند و 16 اسفند و روز درختکاری به شکرانه دستیابی به وزن مناسب، یک نهال غرس می کنند. در فروردین 1400 اختتامیه طرح در هفته سلامت انجام و احکام و مدال‌ها توزیع خواهد شد.