تاریخ : 1399,دوشنبه 17 شهريور19:44
کد خبر : 369546 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

اعلام آمادگی دانشگاه تهران برای توسعه روابط علمی با سوییس

رییس دانشگاه تهران در دیدار با وزیر خارجه سوییس به سوابق همکاری و مبادلات دانشگاه تهران با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی سوییس در سال‌های اخیر اشاره کرد و از آمادگی دانشگاه تهران برای توسعه روابط علمی دو کشور خبر داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، روز دوشنبه دانشگاه تهران، محمود نیلی احمدآبادی در دیدار با وزیر خارجه سوییس ایگناتسیو کاسیس و هیأت همراه، گفت: در حال حاضر این دانشگاه حدود ۴۵ هزار دانشجو دارد که بیش از ۶۰ درصد آنها در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند. این دانشجویان که با شرکت در آزمون ورودی به دانشگاه راه پیدا می‌کنند، از میان بهترین‌ها انتخاب می‌شوند.

وی ضمن تبیین تاریخچه همکاری‌های آکادمیک دانشگاه تهران با کشور سوییس، بازدید و سخنرانی رئیس جمهور وقت کشور سوییس در ۲۸ فوریه ۲۰۱۶ و نیز بازدید وزیر آموزش، پژوهش و نوآوری آن کشور و هیأت همراه از دانشگاه تهران، پارک علم و فناوری و آزمایشگاه‌های پردیس دانشکده‌های فنی در سال ۲۰۱۷ را از جمله نقاط روشن و اخیر روابط علمی دو کشور برشمرد.

نیلی احمدآبادی اظهار داشت: دانشگاه تهران، روابط علمی نزدیکی با مراکز معتبر علمی و پژوهشی کشور سوییس از جمله دانشگاه زوریخ، ETH Zurich، EPFL در لوزان، دانشگاه علوم کاربردی زوریخ و EMPA دارد. ما در سال ۲۰۱۷ بازدیدی از دانشگاه‌های سوییس داشته‌ایم و می‌توان گفت این کشور نمونه خوبی از کاربردی شدن دانش و پژوهش‌های دانشگاهی و تبدیل دانش به محصول است.

رییس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: با پایان پاندمی کرونا، شاهد تقویت و همکاری بیشتر بین دانشگاه تهران و دانشگاه‌های کشور سوییس خواهیم بود.

محمدکاظم سجادپور، معاون وزیر امور خارجه و رییس مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه نیز با اشاره به وجود پنجاه میلیون سند تاریخی در مرکز اسناد وزارت امور خارجه ایران گفت: بررسی اسناد تاریخی روابط ایران و سوییس نشان‌دهنده علاقه و جذابیت دو ملت نسبت به هم در زمینه‌های متنوع چون آموزش، هنر، موسیقی و دیپلماسی است. نه تنها دیپلماسی تئوریک، بلکه دیپلماسی عملی سوییس مانند بی‌طرفی و ایده‌های انسانی نیز همواره برای ایران جذاب بوده است. هر چند ایران همانند سوییس طی دو جنگ جهانی اعلام بی‌طرفی کرد، اما این بی‌طرفی از جانب قدرت‌های بزرگ رعایت نشد».

وی افزود: میانجیگری و پل‌سازی در ابعاد مختلف، شاخصه دوم روابط دو کشور است. سوییس نه تنها در صنعت پل‌سازی بلکه در پل‌سازی دیپلماتیک با ایران همکاری داشت و پل میان ایران و آلمان برای نجات ایرانیان ساکن در زمان اشغال فرانسه بود.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: سومین شاخصه روابط دو کشور همکاری در موضوعات مختلف امور اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و کمک‌های بشردوستانه است و امیدواریم این روابط چند بعدی هر چه گسترده‌تر، عمیق‌تر و دوستانه‌تر ادامه یابد.

این برنامه روز گذشته به دعوت سفارت سوییس در تهران و به مناسبت حضور وزیر خارجه سوییس در ایران و افتتاح نمایشگاه «یکصد سال روابط دیپلماتیک ایران و سوییس» برگزار شد. در این نمایشگاه اسناد و عکس‌های روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور طی یک قرن گذشته، با مشارکت مرکز اسناد وزارت امور خارجه، دانشگاه تهران و سفارت سوییس در تهران به معرض بازدید علاقه‌مندان گذاشته شد.

وزیر امور خارجه سوییس دیروز با «محمدباقر قالیباف» رییس مجلس شورای اسلامی دیدار داشت و صبح امروز دوشنبه نیز با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ملاقات کرد.