تاریخ : 1399,دوشنبه 17 شهريور23:40
کد خبر : 369581 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

از ترم جدید چه خبر؟

تمهیدات دانشگاه‌های برتر دنیا برای ترم کرونایی جدید

اندازه کلاس‌ها در دانشگاه فلوریدا به شدت محدود خواهد بود و دانشجویان باید در ساعت‌های مشخص شده حمام کنند و هنگام ورود به دانشگاه تست کرونا بدهند. دانشجویان دانشگاه بوستون خودشان می‌توانند برای ترم پاییز خود بین کلاس‌های حضوری یا کلاس‌های از راه دور یکی را انتخاب کنند.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بیشتر دانشگاه‌های بزرگ جهان قصد دارند که به صورت حضوری از دانشجویان خود استقبال کنند؛ به طور مثال دو سوم دانشگاه‌های برتر در آمریکا گزینه ترکیبی را انتخاب کرده‌اند و تنها هفت درصد می‌خواهند کلاس‌ها را صرفا به صورت از راه دور برگزار کنند. جالب اینجاست که برخی از دانشگاه‌ها هنوز در این مورد هیچ تصمیمی نگرفته‌اند.

قول اتاق‌های یک نفره به دانشجویان خوابگاهی

روسای برخی دانشگاه‌ها اعلام کرده‌اند که بسیاری از دانشجویان برای یادگیری مجازی در ترم بهار مشکل داشتند. برخی از آن‌ها در خانه به منابع آنلاین دسترسی نداشتند تا بتوانند دوره خود را تکمیل کنند و به همین دلیل بهترین گزینه آموزش حضوری است. برخی از دانشگاه‌ها برای کاهش تراکم در اماکن مسکونی و به حداقل رساندن تماس‌های اجتماعی غیرضروری، به دانشجویان کمتری اجازه اقامت در خوابگاه را داده‌اند. اما برخی نیز همانند دانشگاه دوک (در آمریکا) در هتل‌ها و آپارتمان‌های محلی اسکان اضافی برای دانشجویان فراهم آورده‌اند و به آن‌ها قول اتاق یک نفره را می‌دهند.

برنامه‌ریزی برای حمام دانشجویان/ حق انتخاب آموزش مجازی یا حضوری با دانشجویان است

اندازه کلاس‌ها در دانشگاه فلوریدا به شدت محدود خواهد بود و دانشجویان باید در ساعت‌های مشخص شده حمام کنند و هنگام ورود به دانشگاه تست کرونا بدهند. دانشجویان دانشگاه بوستون خودشان می‌توانند برای ترم پاییز خود بین کلاس‌های حضوری یا کلاس‌های از راه دور یکی را انتخاب کنند.

پرداخت شهریه برای کلاس‌های آنلاین انصاف نیست

به طور کلی باید گفت که بیشتر دانشگاه‌های جهان در ترم بهار دچار بحران‌های بودجه شدند، زیرا بودجه زیادی را برای بازپرداخت هزینه خوابگاه‌ها و کلاس‌هایی که خالی از دانشجو شدند، هزینه کردند. از سوی دیگر، دانشجویان بسیاری اعلام کردند که اگر کلاس‌هایشان در ترم پاییز هم به صورت آنلاین برگزار شود، ممکن است به دانشگاه برنگردند. بسیاری از آن‌ها معتقدند که انصاف نیست برای آموزش آنلاین شهریه کامل پرداخت کنند. در ادامه به راهکار‌ها و رویکرد‌هایی که چند دانشگاه برتر جهان برای بازگشایی ترم جدید پاییز در شرایط پاندمی کرونا دارند، می‌پردازیم:

تاکید بر یادگیری حضوری در دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد از روز ۳۱ شهریور یعنی ۲۱ سپتامبر با اتخاذ تدابیری برای تمامی مقاطع بازگشایی خواهد شد. تمامی کارکنان، دانشجویان، بازدیدکنندگان، پیمانکاران و افراد عمومی که وارد محوطه و کل ساختمان‌های دانشگاه می‌شوند، باید پروتکل‌های بهداشتی از جمله زدن ماسک و فاصله اجتماعی دو متر را رعایت کنند. در صورت مشاهده هر گونه علائم بیماری در دانشجویان یا کارکنان از آن‌ها آزمایش گرفته می‌شود. این دانشگاه همچنین اعلام کرده که خدمات آزمایش کووید ۱۹ بصورت رایگان در داخل دانشگاه وجود دارد. در این دانشگاه، تدریس و سنجش با ترکیب بهینه آموزش حضوری و یادگیری آنلاین خواهد بود؛ با این حال تاکید بر یادگیری و ارزیابی حضوری است.

تعیین اولویت اسکان در خوابگاه‌های دانشگاه MIT / کاهش قابل توجه شهریه ترم تحصیلی جدید

موسسه فناوری ماساچوست یا MIT در اعلام برنامه‌های تدوین شده خود برای شروع ترم پاییز، از دانشجویان خواسته که برای ترم پاییز به دانشگاه برگردند و البته افرادی همانند دانشجویان سن بالا و دانشجویانی که نمی‌توانند به دلایلی به خانه بازگردند یا کسانی که در محیط خانه نمی‌توانند از امکانات آموزش از راه دور استفاده کنند، در اولویت اسکان در دانشگاه قرار دارند.

این دانشگاه شهریه‌های سال تحصیلی جدید خود را به طور قابل توجهی کاهش داده و به دانشجویان کمک مالی بیشتری ارائه می‌دهد تا بتوانند هزینه سالانه خود را برای حضور در این دانشگاه جبران کنند. برای دانشجویانی که در خوابگاه دانشگاه اقامت دارند، ۴۰ درصد کاهش هزینه‌های غذا و اقامت مشاهده می‌شود. برای محدود کردن تراکم جمعیت دانشگاه، بیشتر کارمندان اداری از راه دور کار می‌کنند و همه افرادی که در ساختمان‌های دانشگاه تردد دارند، ملزم به پیروی از پروتکل‌های بهداشتی هستند. استفاده از ماسک برای تمامی دانشجویان و کارکنان این دانشگاه اجباری است و این دانشگاه از تمامی این افراد به صورت منظم تست کرونا خواهد گرفت و آن‌ها را به سیستم ردیابی تماس مجهز خواهد کرد تا حتما فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

کلاس‌های تئوری حضوری و کلاس‌های عملی مجازی در دانشگاه MIT

این دانشگاه نیز ترکیب آموزش مجازی و حضوری را در برنامه کار خود دارد، ولی بیشتر دوره‌های آموزش در پاییز امسال به صورت آنلاین برگزار خواهد شد؛ در حالی که دانشجویان درون دانشگاه در گروه‌های کوچک از فضا‌هایی مثل آزمایشگاه، استودیو‌های طراحی، کلاس‌های مبتنی بر پروژه استفاده خواهند کرد.

ترم جدید این دانشگاه با کمی تغییر یک هفته زودتر از روال سابق یعنی از اول سپتامبر (۱۲ شهریور) آغاز شده است و برای کاهش سفر‌های رفت و برگشت در دوره تعطیلات، دانشجویان قبل از روز شکرگزاری یعنی ۲۶ نوامبر (۶ آذر) به خانه‌های خود برخواهند گشت. بعد از روز شکرگزاری نیز کلاس‌ها به صورت آنلاین ادامه خواهد یافت و امتحانات از ۱۴ تا ۱۸ دسامبر برگزار خواهد شد.

ساختمان‌های دانشگاه فقط برای دانشجویانی که برای ترم پاییز به دانشگاه دعوت شده‌اند باز خواهد بود و سایر دانشجویان ساکن در منطقه بوستون - چه آن‌هایی که در خانه خود سکونت دارند چه کسانی که در خوابگاه اقامت دارند- امکان دسترسی به ساختمان‌های دانشگاه را نخواهند داشت.

آغاز ترم تحصیلی جدید در دانشگاه هاروارد با ۳ سناریو

دانشگاه هاروارد از ۲۱ مرداد ترم جدید خود را کاملا به صورت آنلاین شروع کرده، اما سه سناریو را برای این ترم در نظر گرفته که بسته به شرایط شیوع کرونا یکی از آن‌ها را اتخاذ خواهد کرد: دانشگاه با جمعیت کم، دقیقا مانند وضعیت فعلی که فقط برخی از دانشجویان در دانشگاه حاضر می‌شوند؛ دانشگاهی با تراکم نسبتا کم که حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از دانشجویان به دانشگاه برمی‌گردند و تراکم بالا که دانشگاه به روال سال‌های قبل برای آموزش دانشجویان برمی‌گردد. با این حال، دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی که به دلیل مشکل ویزا قادر به بازگشت به دانشگاه نیستند یا آن‌هایی که به دلیل مشکلات سلامتی اجازه بازگشت به کلاس‌های حضوری را ندارند، کاملا آنلاین برگزار می‌شود.

سرویس بهداشتی اختصاصی و اتاق‌های یک نفره برای دانشجویان

برای دانشجویان هاروارد به استثنای موارد کم، یادگیری از راه دور است و فقط تعداد محدودی از دانشجویان مجاز به زندگی در دانشگاه هستند؛ آن هم به این شرط که به غیر از زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، هر سه روز تست کرونا بدهند. تعداد کلاس‌های حضوری نیز بسیار کم خواهد بود. در حال حاضر فقط ۴۰ درصد از دانشجویان به دانشگاه برگشته‌اند. گفتنی است که این دانشگاه برای اقامت دانشجویان در محوطه دانشگاه، اتاق‌های یک نفره و سرویس بهداشتی اختصاصی در نظر گرفته تا تماس آن‌ها با یکدیگر به حداقل برسد. در صورتی که تست این افراد مثبت شود باید یک هفته در اتاق خود قرنطینه شوند.

بازگشت تنها سال اولی‌ها به دانشگاه استانفورد / هیچ دانشجویی ملزم به حضور نیست

دانشگاه استانفورد در ترم جدید خود که یک هفته زودتر و از ۲۴ شهریور آغاز می‌شود، به دو سوم دانشجویان خود اجازه حضور داده است. دانشجویان سال اولی این ترم به دانشگاه برمی‌گردند، ولی سال دومی‌ها از ترم بهار. با این حال هیچ دانشجویی ملزم به حضور در دانشگاه نیست. از این رو، دانشجویان سال اول می‌توانند از ۱۴ سپتامبر تا ۱۴ نوامبر (۲۴ شهریور تا ۲۴ آبان) امسال در خوابگاه‌های آن اقامت کنند و بعد از اتمام کلاس‌ها دانشگاه را ترک می‌کنند و بقیه ترم را به صورت مجازی خواهند گذراند. دانشجویانی که به هر دلیلی قادر به ترک دانشگاه نیستند، یا دارای معلولیتند، می‌توانند در تعطیلات زمستانی در دانشگاه بمانند. در تمامی این شرایط دانشجویان باید پروتکل‌های بهداشتی از جمله زدن ماسک و فاصله اجتماعی را رعایت کنند. هر دانشجویی که دانشگاه را ترک می‌کند، هنگام بازگشت به مدت دو هفته ملزم به قرنطینه می‌شود.

بیشتر کلاس‌ها به ویژه کلاس‌هایی با بیش از ۵۰ دانشجو، به صورت آنلاین و تمامی آزمون‌های آخر ترم نیز از راه دور برگزار خواهد شد که البته بسته به شرایط قابلیت تغییر دارند.

همه کلاس‌های دانشگاه پرینستون مجازی شد

دانشگاه پرینستون در آمریکا که تا ماه پیش اعلام کرده بود آماده پذیرش دانشجویان در کلاس‌های آموزشی خود هم به صورت حضوری و هم مجازی خواهد بود، هم‌اکنون با اشاره به اینکه حدود ۲ میلیون نفر در ایالت نیوجرسی به این ویروس مبتلا شده‌اند، تصمیم دارد تمامی کلاس‌ها را در تمامی مقاطع به صورت مجازی برگزار کند. دانشگاه‌های جان هاپکینز، ماساچوست آمهرست، دانشگاه هوارد، لویولا مریلند و کالج اسمیت هم همین تصمیم را در لحظه آخر گرفتند. این دانشگاه حتی از تصمیم خود برای کاهش ۱۰ درصدی شهریه دانشجویان نیز برگشت.

رئیس دانشگاه پرینستون به تازگی در نامه‌ای که به دانشجویان خود نوشته، توضیح داده که این دانشگاه توانایی مالی برای گسترش فضای ناهارخوری، اجتماعات دانشجویی و فضا‌های مشترک داخلی و سالن‌های ورزشی را ندارد. ضمن اینکه کالج‌ها و دانشگاه‌های دیگر نیز هنوز مجوز کلی برای آموزش کلاس‌های حضوری را دریافت نکرده‌اند. علاوه براین، بسیاری از دانشجویان خارجی با شرایط سخت قرنطینه قادر به ورود به نیوجرسی نیستند.

طرح بیمه سلامت دانشجویی به شیوه نوین در دانشگاه کل‌تک / رویداد‌های حضوری تا اطلاع ثانوی لغو

دانشگاه کل‌تک در آمریکا نیز همانند پرینستون تصمیم گرفته که کلیه کلاس‌های ترم پاییز خود را به صورت مجازی برگزاری کند. همچنین کلیه رویداد‌ها و اجتماعات حضوری دانشگاه تا اطلاع ثانوی لغو شده است. البته این دانشگاه اعلام کرده دانشجویانی که هم‌اکنون در خوابگاه‌های این دانشگاه اقامت دارند و امکان برگشتن به خانه را ندارند، می‌توانند همچنان در اینجا باقی بمانند و کماکان از خدمات دانشگاه از جمله مراقبت‌های سریع پزشکی بهره ببرند. این دانشگاه همچنین برنامه‌هایی برای حمل و نقل پزشکی و بستری شدن دانشجویان بیمار در نظر دارد.

کل‌تک برای اینکه ارتباط میان دانشجویان با دانشگاه همچنان باقی بماند، راه‌حل‌هایی را ارائه داده است که از میان آن‌ها می‌توان به میزبانی از دانشجویان در رویداد‌های مختلف به صورت آنلاین، ایجاد کانال دانشجویان فارغ التحصیل، برگزاری یک کارگاه دانشجویی سلامتی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی که مجبورند به دلایلی در دانشگاه بمانند.

این دانشگاه حتی طرح بیمه سلامت دانشجویی را پیاده کرده است که فراتر از آن چیزی است که در مراکز بهداشت دانشجویی و مراکز مشاوره وجود دارد. این طرح شامل درمان و مشاوره پزشکی از راه دور یا Telehealth می‌شود که به دانشجویان امکان می‌دهد برای درمان مشکلات جسمانی خود از طریق تلفن، تبلت یا کامپیوتر خود به پزشکان معتبر وصل شوند.

اخذ تعهد و قرارداد از دانشجو برای رعایت پروتکل‌ها در دانشگاه ییل

دانشگاه ییل در آمریکا ترم جدید خود را از ۱۰ شهریور هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری شروع کرده است. در کل، حدود ۵۲۰۰ نفر که ۸۵ درصد کل جمعیت سال قبل است، در این دانشگاه ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۶۰۰ نفر در خوابگاه دانشجویی زندگی می‌کنند و ۱۷۰۰ نفر نیز از راه دور دوره‌های آموزشی را خواهند گذراند. برخی از کلاس‌های حضوری این دانشگاه از اواسط سپتامبر شروع خواهد شد.

از همه دانشجویان به محض ورود تست کرونا گرفته می‌شود و اگر تست آن‌ها مثبت باشد، باید در اتاق‌های تعیین شده در دانشگاه یا در محل زندگی خود در خارج از دانشگاه قرنطینه شوند و تحت درمان پزشک قرار بگیرند و به آن‌ها ردیاب تماسی وصل خواهد شد. جالب اینجاست که کلیه دانشجویان در تمامی مقاطع برای ورود به دانشگاه باید قراردادی را امضا کنند که در آن تعهد می‌دهند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. دانشجویانی که این قرارداد را امضا نکنند، حق ورود به دانشگاه را ندارند.

دانشگاه کالیفرنیا دانشجویان بی‌مکان را اسکان می‌دهد

دانشگاه کالیفرنیا یا UCLA ترم پاییز خود را کاملا به صورت آنلاین و خیلی دیرتر از دانشگاه‌های دیگر یعنی از ۲۸ سپتامبر (۷ مهر) شروع خواهد کرد. این دانشگاه فقط به دانشجویانی که هیچ جایی برای ماندن ندارند، اسکان می‌دهد.

*منبع دانشجو