به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» روزانه برندهای بیشتر و بیشتری از طریق کسب و کارالکترونیک و با دلایلی موجه روی کارمیآیند. طبق نتایج آنلاین کانفیدنس، 96 درصد مردم درمقایسه با پنج سال گذشته، ازاعتمادبنفس بهتری برای خریدآنلاین برخوردارشدهاند. این خبربسیارخوبی برای شرکتهایی است که میخواهند بهصورت دیجیتال کارکنند.
اگرفروشگاه آنلاین دارید، ممکن است بدون آنکه بدانید فرصتهای فروش را از دست دهید. عوامل زیادی وجود دارد که برموفقیت کسب و کار الکترونیکی اثرمیگذارد، و کنترل همهی آنها از ابتدا میتواند سخت باشد. به این دلیل، برای آنکه بتوانید از کسب و کار خود سود ببرید، میخواهم از 5 اشتباه مهلک فروش آنلاین برای شما بگویم.
اگر استراتژی شما این است که منتظرباشید مشتریان شما را روی گوگل پیداکنند... میتوانید منتظربمانید. از زمانیکه فروشگاه آنلاین خود را افتتاح کنید تازمانیکه موتورهای جستجو نمایش وبسایت شما را درنتایج جستجو شروع کنند، حدود سه تا شش ماه طول میکشد، ازسوی دیگر، رقابت نیز بسیار بالا خواهد بود. اگرنمیخواهید فروش آنلاین را ازدست دهید، باید یک برنامهی بازاریابی دیجیتال داشته باشید تا خودتان را ازروز اول بشناسانید.
برای آنکه از همان ابتدا از تجارت الکترونیک خود سود ببرید، یک کمپین تبلیغاتی شامل شبکههای اجتماعی و موتور های جست و جورا به شما توصیه میکنم. بهلطف تمام احتمالهای هدفگذاری که امروزه توسط پلتفورمها پیشنهادمیشود، برایتان بسیار ساده خواهد بود که دقیقا به مخاطب درست و موردنظرخود برسید، و تنها برای کلیکهای دریافتی پول بپردازید.
استراتژی مناسب دیگر تجارت الکترونیک این است که روی بازاریابی شبکه اجتماعی سرمایهگذاری کنید. بهلطف گزینههایی همچون دکمهی "خرید ایسنتاگرام"، فروش مستقیم روی این شبکهها بهطرز فزایندهای آسان شده است. این اقدام همچنین یک شیوهی عالی برای ایجاد سرنخهای باکیفیت خواهد بود و مشتریان بالقوه را به شما خواهد شناساند.
شما میتوانید و باید روی استراتژی بازاریابی محتوای خوب نیز سرمایهگذاری کنید.
مهم نسیت کدام گزینه را انتخاب میکنید، برنامهی بازاریابی شما همیشه بایدKPI هایی را شامل شود که برای سنجش پیشرفتتان استفاده خواهدشد.
برای اینکه کسب و کارالکترونیک شما موفق باشد، باید عادتهای مصرفی کاربرانتان را روی اینترنت درنظربگیرید. اگرکسی علاقمند به خرید محصول شما باشد، تقریبا میتوانید مطمئن باشید که جاهای مختلفی را مقایسه خواهند کرد تا ببینند کدامیک برای خرید محصول، مورد پسندشان خواهد شد. اگر ازشما دربارهی محصول یا نحوهی عرضهتان سوال خاصی بپرسند، تقریبا میتوان گفت آنها را به دست آوردهاید. اما این همچنین معمولا بدین معناست که برای خرید محصولتان هیجانزده هستند و عجله دارند، ازاینرو تاخیر درپاسخدهی به آنان سبب خواهد شد از فروشگاهی دیگر خرید کنند.
همین مسئله زمانی رخ میدهد که کاربری ازشما درباره اتفاقی درطول خرید سوال بپرسد. سرعت دراینجا بسیار مهم است تا نه تنها مشتری از خدمات شما احساس رضایت و خرید خود را تکمیل کند بلکه آنها را به مشتری وفادار تبدیل کند که دوباره برای خرید به شما مراجعه کنند. کسب مشتری جدید هزینهبر تر است تا حفظ آن دسته از مشتریانی که درحال حاضر دارید، بنابراین مطمئن شوید که به این موضوع توجه کافی دارید.
بهعنوان انسان از اینکه به ما بگویند چه باید بکنیم و چه نکنیم، بسیار متنفریم. بسیاری اصلاً دوست ندارند اطلاعات خود را در تعداد نامحدودی از صفحات ثبت نام کنند، به خصوص اگر بترسند برایشان ایمیلهای تبلیغاتی ارسال کنیم، بنابراین باید دریافت اطلاعات مورد نیاز را حتیالامکان برای آنها آسان کرد تا حتی بدون نیاز به ایجاد حساب کاربری خرید خود را نهایی کنند. درواقع، اگرمیخواهید فروش آنلاین را ازدست ندهید، هرچه روند خرید فروشگاه آنلاین شما سادهترباشد، بهتراست.
البته یک استثنا برای این قانون وجود دارد. مواردی که شما با ارائهی محتوای با کیفیت در ازای پرکردن فرم، در جستجوی دستیابی به لید هستید. این یک استراتژی بسیار متداول است، اما بخاطرداشته باشید قبل از استفاده ازآن، اعتماد کاربران خود را جلب کرده باشید. برای دریافت اطلاعات از کاربرانتان عجله و دریغ نکنید با ارسال ایمیل آنها را نسبت به سیاست و استراتژی خود مطلع کنید، تا به آنها آرامش خاطر بدهید.
تنها چیزی که کاربران شما درباره شما میدانند، همانی است که میبینند: وبسایت شما. اگر پر از اشتباه یا خطا باشد، اعتماد ایجاد نمیکند و بهراحتی مقدار زیادی از فروش آنلاین خو را از دست میدهید. بنابراین فراموش نکنید که وبسایت خود را هر از چندگاهی از طریق یک چکلیست بررسی کنید تا ببینید آیا با هر یک از مشکلات زیر روبرو هستید یا نه:
میدانستید که مردم برای جستجو و خرید اینترنتی از تلفنهمراه خود بیشتر استفاده میکنند تا دسکتاپشان؟ هنوز مقاومت در برابر خریدهای آنلاین ازطریق تلفنهای هوشمند وجود دارد اما از این ابزارها مرتب برای عملیات جستجو و مقایسه استفاده میشود. بنابراین، اگر نمیخواهید فروش آنلاین را از دست دهید، وبسایت شما باید از روی دسکتاپ، تلفنهای هوشمند و تبلتها بهطوریکسان مشاهده شود و همین امر برای الگوهای بازاریابی شما از طریق ایمیل نیز صدق میکند.
این موارد همه توصیههای من تاکنون بوده است، اما اگر میخواهید در جلوگیری از این اشتباهات مهلک کمک کنید، به یاد داشته باشید که ما همیشه در Eadwizer در دسترس هستیم تا به شما کمک کنیم تا فروش آنلاین خود را ازدست ندهید! :)
نویسنده : مریم رضاییان