تاریخ : 1399,سه شنبه 18 شهريور16:30
کد خبر : 369638 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

رئیس صندوق رفاه دانشجویان اعلام کرد؛

اجاره‌بها و نرخ غذای دانشجویی مشخص شد/ افزایش چند برابری وام‌ها

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در نشست خبری امروز گفت: خوشبختانه با پیگیری‌هایی که در سال ۹۹ انجام شد، ۳۵ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش بودجه مصوب داشتیم که ۲۶۱ میلیارد تومان به ۳۵۳ میلیارد تومان بودجه عمومی افزایش یافت.

به گزارش صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ناصر مطیعی صبح امروز در نشست مطبوعاتی که در محل صندوق رفاه دانشجویان برگزار شد، با اشاره به وام‌های دانشجویی گفت: در سال تحصیلی جاری ۶۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت وام‌های دانشجویی و در سال گذشته ۴۸۰ میلیارد تومان از این منابع صندوق برای پرداخت وام‌های دانشجویی پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: باید این موضوع را یادآور شوم که این ارقام منوط به تخصیص اعتبار کامل صندوق رفاه دانشجویان توسط سازمان برنامه و بودجه است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: خوشبختانه با پیگیری‌هایی که در سال ۹۹ انجام شد، ۳۵ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش بودجه مصوب داشتیم که ۲۶۱ میلیارد تومان به ۳۵۳ میلیارد تومان بودجه عمومی افزایش یافت.

مطیعی بیان کرد: در طول یک سال گذشته کارگروه نظام پرداخت و بازپرداخت وام‌های دانشجویی، مشکلات نظام پرداخت و بازپرداخت وام‌ها را بازبینی کرد، طرح جدیدی در خصوص وام‌ها به هیئت امنا ارائه شد و هیئت امنای صندوق این طرح را تصویب کرد که در سال تحصیلی جدید اجرا می‌شود.

وی گفت: ۲۲ نوع وام طراحی و در ۵ گروه تعریف شد، هر عنوان وام، تعدادی از وام‌ها را ذیل خود دارد، ضوابط پرداخت و بازپرداخت وام‌ها، تسهیل و بازنگری و ضمانت‌های دانشجویی تسهیل شده و هیچ وامی حذف نشده است.

افزایش چند برابری وامهای دانشجویی

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به افزایش مبالغ وام‌های دانشجویی در سال تحصیلی جدید اشاره کرد و گفت: رویکرد اصلی صندوق در سال تحصیلی جدید، تقویت وام‌های دانشجویی است؛ به طوری که وام تحصیلی از ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار تومان به ۱.۵ میلیون تا ۲ میلیون تومان و وام ضروری از یک میلیون تومان به ۲ تا ۵ میلیون تومان در موارد خاص افزایش یافته است.

به گفته مطیعی، وام شهریه از حدود یک میلیون تا پنج میلیون تومان افزایش داشته است.

وی به وام مسکن متأهلان اشاره کرد و گفت: این وام سال گذشته در تهران ۱۰ میلیون تومان پرداخت می‌شد که امسال به ۲۵ میلیون تومان افزایش یافته؛ در کلانشهرها تا ۲۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تأکید کرد: سال گذشته ۶ شهر شامل شهر بزرگ می‌شد که در سیستم جدید، ۱۰ کلانشهر دیگر به آن اضافه شد.

مطیعی بیان کرد: در بحث ودیعه مسکن، بخش مقطع تحصیلی را از سیستم حذف کردیم؛ به این ترتیب، بقیه وام‌ها نیز بازنگری شدند.

میزان وام شهریه

وی تصریح کرد: امسال حدود ۱۹۱ میلیارد تومان وام شهریه پیش‌بینی کرده‌ایم که نسبت به سال گذشته که ۱۲۶ میلیارد تومان بود، افزایش داشته است. همچنین ۲۲۰ میلیارد تومان به حوزه وام تحصیلی اختصاص داده شده است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به تسهیل ضمانتنامه وام‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: در نظام بازپرداخت، یکی از انتظارات دانشجویان تسهیل ضمانتنامه است که صندوق رفاه دانشجویان این موضوع را در اولویت خود قرار داد. بر این اساس، دانشجویان برای ۱۵ میلیون تومان وام، نیاز به یک ضامن و معرف دارند درحالی‌که پیش از این برای این مبلغ باید دو ضامن معرفی می‌کردند.

دامنه ضامنین وام دانشجویی افزایش یافت

مطیعی افزود: دامنه افرادی که وام دانشجویان را ضمانت می‌کنند، گسترده‌تر شد. در گذشته کارمندان رسمی و پیمانی می‌توانستند ضامن دانشجویان شوند درحالی‌که در سال جاری همکاران قراردادی اجرایی نیز به این آمار اضافه شود. همچنین فعالان بخش اقتصادی می‌توانند به عنوان ضامن معرفی شوند.

وی ادامه داد: با نهادهایی مانند بهزیستی و کمیته امداد که برخی از دانشجویان را پوشش می‌دهند، مذاکراتی داشتیم مبنی بر اینکه با ارائه یک تعهدنامه کیفی، ضامن دانشجویان تحت پوشش خود شوند.

نرخ غذا و اجاره بهای دانشجویی اعلام شد

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در ادامه نرخ اجاره‌بهای خوابگاه دانشجویی و غذای دانشجویان را در سال تحصیلی جدید اعلام کرد و گفت: برای هر پُرس غذای کم‌هزینه ۱۵۰۰ تومان، غذای متوسط‌ هزینه ۲۱۰۰ تومان و غذای پرهزینه ۲۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

مطیعی گفت: در غذای کم‌هزینه ۹ درصد هزینه تمام شده و در غذای پرهزینه متوسط‌ هزینه ۱۱ درصد قیمت تمام شده از دانشجویان دریافت می‌شود و مابقی آن توسط دانشگاه‌ها پرداخت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث خوابگاه‌ها نیز هیئت امنای صندوق رفاه دانشجویان موافقت کرد که ۲۵ درصد افزایش اجاره‌بها در سال تحصیلی جدید لحاظ شود.