تاریخ : 1399,یکشنبه 23 شهريور14:30
کد خبر : 370090 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

واکنش یک فعال دانشجویی به سخنرانی مجازی روحانی در دانشگاه تهران

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: ما پیگیری کردیم تشکل های دانشجویی در جلسه شروع سال تحصیلی صحبت کنند با این جواب مواجه شدیم که؛ امکان پذیر نخواهد بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نراقی، مسئول بسیج دانشگاه تهران در گفتگو با خبرگزاری دانشجو پیرامون آغاز سال تحصیلی و سخنرانی رییس دولت برای دانشجویان گفت: همان طور که اطلاع دارید فردا جلسه اغاز سال تحصیلی دانشگاه ها با حضور روحانی است و نکته ای که وجود دارد این است که این جلسه چند سالی هست که برگزار می شود و سال گذشته اگر حضور ذهن داشته باشید همزمان با سفر اربعین بود و آنجا هم تشکل های دانشجویی دعوت نشده بودند که صحبتی انجام بدهند با این استدلال که مراسم آغاز سال تحصیلی مراسمی نیست که دانشجویان لزوم حضور داشته باشند.

وی افزود: این رفتار رئیس جمهور در حالی است که مشی ما این است که رئیس جمهور کشور هر زمان در دانشگاه حاضر می شود باید پاسخگوی دانشجو باشد و اینکه جلسه فرمایشی شود وکیل از وزیر تعریف کند وزیر از وکیل تعریف کند و همه از روحانی تعریف کنند و بگویند چقدر شرایط خوبی داریم و همه چیز گل و بلبل است.

مسئول بسیج دانشگاه تهران گفت: روحانی در این چند سال اخیر اصلا در محافلی که نقد شود حاضر نشده و برخلاف شعاری که می گفت ما صدای دانشجویان را می شنویم، صدای مردم را می شنویم، اصلا پاسخگو نبوده است و نمونه اش جلساتی است که وی در دانشگاه حاضر می شود و این جلسات فرمایشی است و وزیر علوم و بهداشت رقابت دارند بر سر اینکه کدامشان بیشتر از رئیس جمهور تعریف کنند و از آن طرف هم دانشجویان فرصت ندارند دانشجویانی هم فرصت داده می شود خیلی گزینشی و فرمایشی هستند نمونه هایی در سال های قبل بودند که اجازه صحبت به آنها داده نمی شد.

نراقی اظهار کرد: جلسات حضور رئیس جمهور در دانشگاه فرمایشی هرساله برگزار شده که سال گذشته هم بعد از کش و قوس های فروان ابتدا به تشکل های دانشجویی فرصت نداده بودند در چنین جلسه ای حضور یابند و روز قبل از حضور وی فضای دانشگاه به شدت امنیتی شد. چهار راه دانشگاه ها را بستدند نهایتا با کش و قوس های فراوان اجازه دادند چندین نفر از تشکل های دانشجویی در جلسات سال گذشته باشند چون به تشکل ها اجازه صحبت نداد یکی از دانشجویان یک سری نکاتی را مطرح کرد.

وی ادامه داد: امسال هم فکر می کنم یک هفته ده روز قبل مسئله آغاز سال تحصیلی مطرح شد و بنا شد دکتر روحانی در دانشگاه تهران حضور پیدا کنند برای مراسم آغاز سال تحصیلی نکته ای که مطرح و قابل تامل بود، حضور دانش آموزان در مدارس و عدم حضور رئیس جمهور بود. بچه های مردم با وجود این همه خطر در مدرسه حضور پیدا کردند، معلمین در مدرسه بودند و حتی سایر مدعوین هم بودند ولی رئیس جمهور از دفتر کار خودش به صورت مجازی جلسه را شرکت کرد که ذیل همین مورد بحث های فراوانی مطرح شد.

مسئول بسیج دانشگاه تهران با اشاره به حضور روحانی در دانشگاه گفت: حدود ده روز پیش حضور روحانی در دانشگاه تهران برای آغاز سال تحصیلی توسط ریاست دانشگاه مطرح شد. ابتدا سوال بود که این جلسه چه صورت برگزار می‌شود که بعد مشخص شد وی امسال مشابه بحث مدارس قرار است مجازی در این جلسه شرکت کند.از همان ابتدا هم پیگیری کردیم تشکل های دانشجویی اجازه صحبت نداشتند و فرصت صحبت داده نمی شد و از ان طرف هم از هر تشکلی یک نفر قرار است حضور پیدا کند. سوال اینجاست اگر مراسم آغاز سال تحصیلی دانشجویان است مگر نه این که دانشجویان باید باشند نه یک سری اساتید و مسئولین و افرادی که در دانشگاه مسئولیت دارند. دانشجو مخاطب چنین جلسه ای است.

وی ادامه داد: ما پیگیری کردیم فرصت در اختیار دانشجویان قرار بدهند صحبت کنند اما با این پاسخ مواجه شدیم که 16 آذر جلسه دانشجویان است. اما ما مشی روحانی را در 16آذر هم دیدیم که دانشگاه تهران آمد و صحبت های تشکل ها بعد هفت هشت ماه پخش شد و حالا در این یکی دو سال گذشته هم حضورش در دانشگاه ها را دیدیم. در دانشگاه های مطرح حضور ندارد و در دانشگاه هایی که حضور دارد فرصتی که در اختیار تشکل ها داده می شود بحث هایی که طرح می شود هر ساله مطرح است. ما پیگیری کردیم تشکل های دانشجویی صحبت کنند با این جواب مواجه شدیم امکان پذیر نخواهد بود. با توجه به اینکه ما حرف خودمان را باید به گوش مسئولین برسانیم و دانشجو به آن وظیفه اش که موذن جامعه است باید عمل کند و ما باید حرف خودمان و مردم را بزنیم ان شالله با سایر تشکل ها برنامه ریزی کردیم که فردا همزمان با حضور رئیس جمهور همان متن هایی که اگر رئیس جمهور اجازه می داد در جلسه صحبت کنیم اگر مجریان اجازه می دادند صحبت کنیم مقابل اطراف سالن علامه امینی که جلسه برگزار می شود نماینده های تشکل های دانشجویی موارد خودشان را مطرح کنند و عنوان مراسم آغاز سال تحصیلی سخنرانی تشکل های دانشجویی در مراسم آغاز سال تحصیلی بدون حضور رئیس جمهور احتمالا خواهد بود.

نراقی توضیح داد: تشکل های دانشجویی مواردی که می خواهند مطرح کنند را مطرح می کنند و پیرامون این مسائل مطالبی که مد نظرشان است را عنوان کنند که این هم به گوش مسئولین به ویژه رئیس جمهور برسد. بعید می دانم در این فرصت باقی مانده بزرگوارانی هماهنگی کنند که تشکل های دانشجویی به حقی که دارند در این جلسه برسند اما مطالبه مان این است که در آخرین سال ریاست جمهوری خودشان در دانشگاه تهران حاضر شود و در مراسم 16 آذر که خودش عنوان می کند مراسم صحبت تشکل های دانشجویی است. در دانشگاه تهران حاضر و پاسخگوی مطالبات دانشجویان باشند.

مسئول بسیج دانشگاه تهران گفت: ما اطلاع داریم روحانی به واسطه عملکرد دولت شاید استقبال خوبی در دانشگاه نداشته باشد ولی به واسطه جایگاهی که دارد تا آخرین روز دولت ما از شخصیت و جایگاه وی حمایت می کنیم و اجازه نمی دهیم در دانشگاه تهران بی احترامی به وی و جایگاهش شود. در هرحالت وی رئیس جمهور است و مورد حمایت ما. مشی بسیج دانشجویی هم در دوران اصلاحات این بوده است و باز هم بسیج دانشجویی با تمام اختلاف نظراتی که با ایشان داشت اجازه توهین نداد. ما تمایل داریم و علاقه مند هستیم روحانی در سال آخر دولتش به دانشگاه تهران بیاید و سوالات دانشجویان را پاسخ بدهد و نقدها و مطالبات دانشجویان را بشنود که این وظیفه ای است که برعهده مسئولین هست که پاسخگو باشند.

نراقی ادامه داد: متاسفانه تا جایی که اطلاع دارم تشکل ها صحبت نمی کنند بعضی اوقات در چنین جلساتی انجمن های علمی بحث هایی که مطرح می کنند که معمولا سیاسی نیست اجازه صحبت داده می شود.نکته ای که وجود دارد این است در چنین جلساتی رئیس جمهور باید در جمع دانشجویان حاضر شود هر کسی که کارت دانشجویی دارد باید بتواند در این جلسه باشند ایشان مسئول جمهوری اسلامی است و باید در چنین جلساتی حاضر شود ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاده یک نماینده ای که صحبت می کند بعضا توسط وزارت علوم اتفاق انتخاب می‌شود و جو جلسه بسیار نامطلوب است. در چنین جلسه ای جای اینکه دانشجویان صحبت کنند در رابطه با آغاز سال تحصیلی جایگااهی نیست که یک سری مسئولین در تملق و چاپلوسی از رئیس جمهور سبقت بگیرند و فضا را فضای مطلوبی نشان بدهند.