تاریخ : 1399,دوشنبه 31 شهريور18:39
کد خبر : 370941 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

مردودی‌های کنکور می‌توانند وارد دانشگاه شوند؟

شماری از داوطلبان کنکور در آزمون سراسری غایب بود، برخی هم پس از اعلام نتایج مجاز به انتخاب رشته نشده‌اند، این دو دسته از داوطلبان باید بدانند که هنوز فرصت ورود به دانشگاه را از دست نداده‌اند و می‌توانند در رشته‌های مدنظر خود پذیرفته شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از آنا، برخی از داوطلبان کنکور امسال به دلیل ترس از ویروس کرونا یا عدم آمادگی در جلسه آزمون حاضر نشدند.

تعدادی از داوطلبان هم پس از اعلام نتایج مجاز نشده‌اند همه این افراد باز فرصت ورود به دانشگاه‌ها را دارند و می‌توانند بار دیگر شانس خود را برای ورود به دانشگاه‌ها امتحان کنند و در صورت پذیرفته شدن در رشته مورد علاقه دیگر نیازی نیست که یک سال برای درس خواندن وقت بگذارند.

ثبت‌نام در رشته‌های بدون‌آزمون کنکور همان فرصتی است که این داوطلبان می‌توانند از آن استفاده کنند. این دست از داوطلبان می‌توانند در این رشته‌ها ثبت‌نام کنند و بر اساس معدل دیپلم خود پذیرش شوند.

برای برخورداری از این فرصت دو مسیر طراحی شده است. یکی از این مسیرها مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور است. داوطلبان می‌توانند پس از اینکه سایت سازمان سنجش آموزش کشور شدند وارد پنجره «سراسری» شوند. پس از آن بر روی گزینه «سامانه پذیرش دانشجو صرفاً براساس سوابق تحصیلی سراسری مهرماه ۹۹» کلیک شود.

مردودی‌های کنکور می‌توانند وارد دانشگاه شوند؟

مردودی‌های کنکور می‌توانند وارد دانشگاه شوند؟

سپس پنجره‌ای باز می‌شود که دفترچه‌های راهنمای ثبت‌نام و سامانه ثبت‌نام در این رشته‌ها در دسترس قرار می‌گیرد.

مردودی‌های کنکور می‌توانند وارد دانشگاه شوند؟

داوطلبان تا ۷ مهرماه فرصت دارند که این رشته‌ها ثبت‌نام کنند. متقاضیان این دوره می‌توانند ۱۰۰ کدرشته را انتخاب کنند. داوطلبان قبل از ثبت‌نام باید به‌وسیله کارت‌های بانکی عضو شتاب کارت اعتباری خریداری کنند.

به گفته ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ظرفیت حدود ۹۰۰ هزار نفر است. علاقه‌مندان به رشته‌های دوره روزانه یا رایگان امکان انتخاب رشته‌های این دوره را نیز دارند گرچه حق انتخاب در این رشته‌ها محدود است ولی برخی از دانشگاه‌های دولتی این امکان را فراهم کرده‌اند که دانشجویان مدنظر خود را براساس سوابق تحصیلی آن‌ها جذب کنند.

چگونگی پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی

مسیر دیگر پذیرش در دوره‌های بدون‌آزمون، دانشگاه آزاد اسلامی است. متقاضیان دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند در دوره‌های بدون‌آزمون کاردانی و کارشناسی ثبت‌نام کنند. برای ثبت‌نام در این رشته‌ها داوطلبان باید به سایت azmoon.org مراجعه کنند.

مردودی‌های کنکور می‌توانند وارد دانشگاه شوند؟

سپس گزینه «ثبت‌نام در مقاطع کاردانی و کارشناسی پذیرش صرفاً براساس سوابق تحصیلی» انتخاب شود. داوطلبان در هر ۵ گروه آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی ثبت‌نام کنند. هر یک از متقاضیان می‌توانند در هر گروه ۲۰ کدرشته‌محل را انتخاب کنند. این امکان تا ۷ مهرماه برقرار است.

داوطلبان برای ثبت‌نام باید کارت اعتباری خریداری کنند. به داوطلبان توصیه می‌شود که قبلاً ورود به پانل ثبت‌نام و انتخاب رشته حتماً دفترچه انتخاب رشته را مطالعه کنند و در صورت وجود کدرشته‌های مورد علاقه در واحدهای مورد نظر عملیات ثبت‌نام خود را تکمیل کنند.

پابرجا بودن سهمیه‌ها در گزینش بدون آزمون

در هر دو مسیر پذیرش تمامی سهمیه‌های موجود در آزمون‌ها لحاظ می‌شود. یعنی پذیرش نهایی داوطلبان براساس سهمیه‌های ایثارگران، بومی و مناطق خواهد بود.

از آنجایی که رشته‌های بدون‌آزمون عموماً شهریه پرداز هستند اتباع خارجی هم می‌توانند در این رشته‌ها ثبت‌نام کنند. با این تفاوت که این افراد باید کد پیگیری اتباع خارجی را نیز داشته باشند و در هنگام ثبت‌نام این کد را نیز درج کنند.

داوطلبان در این روش ثبت‌نام اطلاعات ثبت‌نامی به‌خصوص معدل خود را با دقت وارد کنند چراکه پذیرش در این دوره صرفاً براساس سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد.

اعلام نتایج نهایی و آغاز دوره جدید تحصیلی

نتایج نهایی پذیرش در دوره بدون‌آزمون دانشگاه‌ها تا پایان مهرماه اعلام می‌شود و داوطلبان پذیرفته‌شده می‌توانند از آبان‌ماه تحصیل خود را در دانشگاه‌ها آغاز کنند. این دانشجویان همانند سایر دانشجویان براساس تصمیم دانشگاه‌ها آموزش‌های مجازی یا حضوری را در پیش می‌گیرند.