تاریخ : 1399,چهارشنبه 02 مهر16:18
کد خبر : 371120 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

واکنش والدین به نتایج کنکور فرزندان/ کرونا ورود به دانشگاه را آسان کرد

در مصاحبت با والدین کنکوری های امسال، با حس و حال آنان در پایان یک سال سخت همراه شدیم. آنان از سختی هایشان در سال کنکور و از واکنش شان به نتایج گفتند و در آخر دغدغه و آرزویشان بعد از این رقابت را شنیدیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نتایج کنکور سراسری سال ۹۹ هم اعلام شد و از امروز با آغاز انتخاب رشته در این ماراتن علمی سالانه، دانشجویان تازه واردی وارد دانشگاه های کشور می شوند.

کنکور سراسری ۹۹ با بیش از یک میلیون و ۱۶۶ هزار داوطلب برگزار شد که امسال هم مانند سال های قبل پرمتقاضی ترین گروه آزمایشی کنکور، گروه تجربی بود. هنوز تب رشته های پزشکی بین دانش آموزان سراسر کشور داغ است و هر ساله سهم زیادی از دانش آموزان به امید این رشته ها وارد کنکور سخت تجربی می شوند.

اما امسال کنکور با سال های قبل فرق اساسی دیگری هم داشت. امسال برگزاری کنکور متاثر از شیوع جهان گیر کرونا بود و کنکور با تدابیر بهداشتی شدید برگزار شد.

*پدر و مادرهایی که گویی همراه با فرزندشان کنکور داشتند

اما کنکوری ها تنها متاثران و مخاطبان این رقابت علمی سالانه نیستند. برای اغلب خانواده ها، وجود یک فرد کنکوری در خانواده به معنی سال خاص و سخت است. سالی که همه افراد خانواده تحت تاثیر کنکور هستند و باید رفتارها و برنامه های خود را متناسب با برنامه های فرد کنکوری خانواده تنظیم کنند. از این رو بسیاری از والدین می گویند که گویی با فرزندمان ما هم کنکور داشتیم.

به همین دلیل نتیجه کنکور علاوه بر داوطلب کنکوری، برای والدین و دیگر اعضای خانواده هم بسیار مهم می شود و همه منتظر اعلام نتایج می شوند.

در این گزارش با گفت وگو با والدین دانش آموزانی که امسال کنکور داشته اند، با حال و هوای آنان پس از یک سال سخت همراه شدیم. دغدغه هایشان را شنیدیم؛ آنان در این گزارش از سختی هایشان در سالی که گذشت گفتند، از واکنشی که به نتیجه کنکور داشتند و آنچه که از این به بعد برای فرزندان خود آرزو می کنند.

*نمی خواهیم فرزندمان بفهمد که از نتیجه کنکورش ناراحتیم

ابتکاری، مادر یکی از داوطلبان گروه تجربی کنکور سراسری امسال که همان ابتدای صحبت خواست صحبت هایش به گوش فرزندش نرسد، جز افرادی بود که نتیجه کنکور او را خوشحال نکرده است.

وی به خبرنگار فارس، گفت: اصلا از نتیجه کنکورش راضی نیستیم. خود من خیلی ناراحت شدم و پدرش هم همین طور. 

این مادر دانش آموز سابق گفت: دلمان نمی خواهد که خودش بفهمد، چیزی هم به طور مستقیم به او نگفته ایم اما شاید احتمالا خودش هم ناراحتی ما را فهمیده باشد،چون طبق  آزمون های آزمایشی در سال گذشته رتبه بسیار بهتری را پیش بینی کرده بودیم؛ هم ما و هم خودش.

*خستگی به تنمان ماند

مادر این داوطلب گروه تجربی کنکور سراسری گفت: بیشتر از یک سال است که ما هم مثل او گویی کنکور داشته ایم. کل خانواده تحت شعاع کنکور او بود.

وی گفت: خودش هم البته خیلی تلاش کرد اما با این نتیجه خستگی به تنمان ماند.

وی ادامه داد: مدرسه خوبی می رفت و وقتی مدرسه رتبه های برتر مدرسه را اعلام کرد، دیدیم که برخی از دوستان و هم کلاسی هایش رتبه های به مراتب بهتری کسب کرده اند، در حالی که همه از یک آموزش و مدرسه و معلم استفاده می کردند. شاید اگر کمی بیشتر تلاش می کرد و کمی هم شاید شانس بیشتری داشت امروز موفق تر بود.

*قبل از کنکور زیاد هزینه کردیم که در دانشگاه کمتر هزینه کنیم

مادر این داوطلب کنکور امسال گفت: مشاور گفت که با این رتبه اصلا روزانه یا شبانه قبول نمی شود و ما اصلا انتظار این موضوع را نداشتیم. البته همه انتخاب های ممکن را انتخاب خواهد کرد اما فکر نکنیم که شدنی باشد، به ویژه در گروه تجربی که رقابت از سایر گروه ها بیشتر است.

وی ادامه داد: هزینه زیادی قبل از کنکور کردیم که در دانشگاه هزینه کمتری بپردازیم که گویا مقدور نمی شود.

*کنکور امسال سخت بود

اما همیشه هم والدین، چنین نظری ندارند، برخی با اینکه از نتیجه کنکور فرزندشان راضی نیستند فقط آرزو می کنند کاش نتیجه طور دیگری رقم می خورد و شرایط را هم در رقم خوردن نتیجه موثر می دانند.

رفیعی، مادر یکی دیگر از داوطلبان کنکور امسال که آنان هم نتیجه بهتری را در کنکور برای دخترشان تصور می کردند، به خبرنگار فارس، گفت: امسال کنکور رشته تجربی بسیار سخت بود و دختر من و همه دوستانش این موضوع را بیان می کردند؛ معلمانشان هم بر این موضوع صحه گذاشتند.

وی گفت: وقتی کنکور بیش از حد استاندارد سخت می شود تفاوتی بین داوطلبی که بیشتر درس خوانده و داوطلبی که کمتر خوانده است نخواهد بود و همه با هم بلد نیستند. 

وی گفت: این رویه مورد انتقاد معلمان و مدرسان کنکور امسال هم قرار گرفت و نتیجه این شد که کسی مثل دختر من آن طور که آماده بود در کنکور نتیجه نگیرد.

سختی سوالات در نتیجه کنکور امسال تاثیرگذار بود

وقتی با دختر این خانواده هم صحبت کردیم، او هم تقریبا همین نظر را داشت و معتقد بود که سختی کنکور امسال به ویژه در رشته علوم تجربی بر نتیجه کنکورش تاثیر داشته است. شاید هم نتیجه تفکر و ایده دختر خانواده در والدین اش تاثیر گذاشته باشد و در واقع فکر والدین بازتابی از نظر این داوطلب کنکوری باشد.

این داوطلب کنکوری می گفت: آن طور که مدرسان  مان می گویند چند سال قبل هم سازمان سنجش این رویه را در پیش گرفته بود که کنار گذاشت و امسال دوباره یکباره اجرا کرد. مثلا در درسی مثل ادبیات ما اصلا انتظار تغییر یکباره سبک سوالات را نداشتیم و استرس گرفتیم.

*کنکوری داشتیم اما به خاطر کرونا به جلسه آزمون نرفت

اما یکی از والدین یک داوطلب کنکوری امسال، رفتار کاملا متفاوتی را نسبت به سایر والدین داشت؛ رفتاری که در وهله اول شاید حتی تا حدی عجیب به نظر می رسد اما آرامش زیادی در گفت وگو با این مادر خانواده وجود دارد.

آتشکار گفت: پسرم امسال کنکور داشت و با اینکه درس خوانده بود و آماده کنکور بود من و پدرش گفتیم که به خاطر شرایط بیماری کرونا به جلسه امتحان نرود. زیرا سلامتی او از همه چیز برای ما مهم تر بود.

وی ادامه داد: پسرم رشته مورد علاقه اش را انتخاب کرده و قصد دارد که فقط در همان رشته به دانشگاه برود و قبل از کنکور شرایط پذیرش دانشگاه ها در سال قبل را بررسی کردیم و دیدیم که همین رشته را در دوره های بدون کنکور هم دارند. قرار شده که در همین دوره ها ثبت نام کند و سال بعد هم کنکور بدهد اگر در دانشگاه دولتی روزانه قبول شود انصراف دهد.

*کنکور دیگر تکراری شده است

پدر یکی از داوطلبان کنکور هم ایده جالبی درباره کنکور و نتیجه کنکور و هر آنچه که به کنکور مربوط می شود داشت.

فرح بخش گفت: قبل از اینکه فرزند ما کنکوری شود، کنکوری در خانواده زیاد داشته ایم و آن سال ها کنکور سخت تر هم بود، دانشگاه کمتر بود و اهمیت کنکور هم بیشتر بود. از آن سال ها آنقدر آدم موفق و ناکام در کنکور داشته ایم که اصلا یادمان نمی آید. تقریبا اکنون دیگر کنکور در خانواده ما عادی و تکراری شده و کسی زیاد نمی پرسد که رتبه کی چند شده است.

وی ادامه داد: فوقش در آخر می پرسند که دانشگاه قبول شده است یا نه؟ یا چه رشته ای می خواند.

وی گفت: به همین خاطر اصلا نگران خانواده و فامیل نبودیم و به خودش هم گفتیم هر چقدر تلاش کردی خودت نتیجه اش را می بینی. ما اجبار یا اصرار به چیزی نداشتیم.

*کرونا دانشگاه رفتن را آسان تر کرد

کنکور عرصه بزرگی از رقابت است و باید فقط به چشم یک رقابت به آن نگاه کرد. رقابتی که شرکت کنندگان بسیاری با امتیازهای متفاوت دارد. برخی هم به درستی همین ایده را دارند و در پیش گرفته اند.

صالحی پدر یکی از داوطلبان کنکور امسال گفت: از نتیجه کنکور، خدا رو شکر راضی هستیم، یعنی بهتر است بگویم که گلایه ای نداریم. می دانیم که فرزندمان تلاش کرده و ما هم تلاش کردیم که شرایط را برایش فراهم کنیم و این نتیجه ای است که در آخر رقم خورده و باید منتظر انتخاب رشته باشیم و ان شالله که بهترین ها پیش آید.

وی ادامه داد: در هر حال معتقدیم آنچه که پیش می آید خیر است و حتی فکر می کنیم که شرایط بیماری کرونا دانشگاه رفتن را آسان تر کرده است. 

*حداقل 2 ترم دانشگاه شهرستان مجازی است

پدر این داوطلب کنکور گفت: هم اکنون که دانشگاه ها اعلام کرده اند که ترم مهر ۹۹ مجازی است، بعد از آن هم که به احتمال زیاد ترم بهمن ۹۹ هم مجازی می شود و گفته اند که تا تابستان کرونا طول می کشد.

وی گفت: به علاوه اینکه بعد از ترم اول می تواند به محل زندگی انتقالی بگیرد. این طوری یک سال که از دانشگاه می گذرد.

وی ادامه داد: به خاطر همین اگرچه قبلا فکر می کردیم که او را شهرستان نمی فرستیم اما الان فکر می کنیم که اگر شهرستان هم برود مثل قبل سخت نخواهد بود.