تاریخ : 1399,چهارشنبه 09 مهر14:44
کد خبر : 371799 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

درآمدزایی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی

رئیس مرکز تحقیقات انرژی‌های تجدیدپذیر دانشگاه آزاد اسلامی دماوند با توجه به تحصیل ۴۰ دانشجوی دکتری در گرایش قدرت و کنترل این دانشگاه گفت: سعی کرده‌ایم برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی با طرح‌های برون‌دانشگاهی درآمدزایی کنیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از آنا؛ حسین عقابی: مرکز تحقیقات انرژی‌های تجدیدپذیر سال ۹۶ با توجه به ظرفیت‌های منطقه دماوند در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند گشایش یافت. این مرکز در سه سال فعالیت خود توانسته چند طرح برون‌دانشگاهی صنعتی را اجرا، درآمد قابل توجهی برای دانشگاه کسب و چند تفاهم‌نامه هم با مراکز صنعتی منعقد کند.

فعالیت‌های چشمگیر مرکز تحقیقات انرژی‌های تجدیدپذیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند باعث شده که سال‌های ۹۷ و ۹۸ از سازمان مرکزی درجه و عملکرد مطلوبی را کسب کند. خبرنگار آنا با توجه به این موفقیت‌ها و برای اطلاع از برنامه‌های این مرکز با سیدمهدی حکیمی رئیس مرکز تحقیقات انرژی‌های تجدیدپذیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند گفتگو کرده است که در ادامه می‌خوانیم.

آنا:‌ درباره چگونگی و چرایی ایجاد مرکز تحقیقات انرژی‌های تجدیدپذیر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند توضیح دهید.

حکیمی: با توجه به ظرفیت منطقه در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و وجود رشته مهندسی برق تا مقطع دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، سال ۹۵ به این فکر افتادیم که آزمایشگاه کوچک انرژی‌های تجدیدپذیر (نیروگاه ترکیبی بادی-خورشیدی) را در این واحد دانشگاهی و روی پشت‌بام دانشکده فنی و مهندسی راه‌اندازی کنیم که بر اساس عملکرد مطلوب این نیروگاه برای توسعه فعالیت در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، مرکز تحقیقات را راه‌اندازی کردیم. در واقع این نیروگاه کوچک را توسعه دادیم و مرکز تحقیقات انرژی‌های تجدیدپذیر سال ۹۶ در دانشگاه راه‌اندازی شد.

آنا:‌ چه مأموریت یا مأموریت‌هایی برای این مرکز تعریف شده و آیا این مرکز اکنون در انجام مأموریت‌ها فعال است؟

حکیمی: مأموریت اصلی این مرکز شامل دو بعد صنعتی و دانشگاهی است. اکنون با توجه به مشکلات اقتصادی که دانشگاه‌ها و به‌ویژه دانشگاه آزاد اسلامی با آن درگیر هستند و همین‌طور اولویت‌های اصلی مراکز تحقیقاتی که مبحث درآمدزایی و تقویت روابط دانشگاه با صنعت است از ابتدا تلاش کردیم یک‌سری طرح‌های برون‌دانشگاهی و تفاهم‌نامه‌ها را با مراکز صنعتی شناخته‌شده در شهرستان، استان و جاهای دیگر کشور داشته باشیم.

از ابتدا با انعقاد تفاهم‌نامه‌ها کار را آغاز کردیم و اکنون چند تفاهم‌نامه با ارگان‌های شناخته شده منعقد شده است که یکی از آنها تفاهم‌نامه با پژوهشگاه صنعت نفت بوده است که در این راستا در حال انجام برخی فعالیت‌های صنعتی مشترک هستیم.

سید مهدی حکیمی دماوند

تفاهم‌نامه دیگری نیز با  شرکت الکتروپژواک که از شرکت‌های شناخته شده ‌در زمینه ترانس‌های جریان و ولتاژ بوده مبادله شده است و مقرر شد مرکز تحقیقات به‌عنوان بخش R&D در زمینه راه‌اندازی خط تولید ترانس‌های جریان و ولتاژ نسل جدید با این مجموعه همکاری داشته باشد، تفاهم‌نامه با مرکز تحقیقات مواد و انرژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول ازجمله تفاهم‌نامه‌هایی این مرکز در چهار سال گذشته است.

با توجه به روابطی که عمدتاً استادان فعال مرکز با حوزه‌های صنعتی داشتند در راستای طرح‌های برون‌دانشگاهی اکنون ۱۱ طرح برون‌دانشگاهی با ارگان‌های مختلف صنعتی منعقد شده است. انعقاد قرارداد با شرکت توزیع نیروی برق مازندران و غرب مازندران، شرکت توزیع نیروی برق اصفهان و شرکت مهندسی نفت کیش از شرکت‌های وابسته به وزارت نفت، ازجمله طرح‌های برون‌دانشگاهی این مرکز تحقیقات در ۳ سال اخیر بوده است.

با توجه به اینکه حدود ۴۰ دانشجوی دکتری در گرایش قدرت و کنترل در واحد دانشگاهی دماوند مشغول به تحصیل هستند، سعی شده برای انجام پروژه‌ها از دانشجویان تحصیلات تکمیلی استفاده کنیم و به‌نوعی سعی کرده‌ایم درآمدزایی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی از محل درآمد طرح‌های برون‌دانشگاهی داشته باشیم.

آنا:‌ تاکنون چه فعالیت‌هایی در این مرکز صورت گرفته و قرار است چه دستاوردهایی حاصل شود؟

حکیمی: یکی از دستاوردهای اصلی این مرکز همانطور که اشاره شد طرح‌های برون‌دانشگاهی بوده که مبلغ قابل توجهی برای دانشگاه، اعضای هیئت علمی و دانشجویان فعال در این پروژه‌ها درآمدزایی شده است. 

چند ثبت اختراع توسط دانشجویان فعال در مرکز تحقیقات صورت گرفته و چندین دستگاه‌ کاربردی از پروژه‌های دانشجویان فعال در مرکز تحقیقات به ثمر رسیده است.  نمایشگاه دائمی از محصولات مرکز تحقیقات انرژی‌های تجدیدپذیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند نیز برای بازدید دانشجویان راه‌اندازی شده است.

آنا:‌ تعامل نهادها و سازمان‌ها با مرکز تحقیقات متبوع شما چگونه بوده و آیا قرارداد یا تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری صورت گرفته است؟

حکیمی: با توجه به شرایط فعلی متقاعد کردن ارگان‌های بزرگ توسط واحد دانشگاهی که شاید آن‌قدر شناخته شده نباشد، سخت است و عمدتاً تمایل دارند با دانشگاه‌های بزرگی که در خود تهران هستند، قرارداد داشته باشند؛ اما با توجه به پیگیری‌های فراوان که هیت رئیسه دانشگاه و  اعضای هیئت علمی فعال مرکز تحقیقات داشتند، موفق به انعقاد چند تفاهم‌نامه با ارگان‌‌های معتبر شدیم.

آنا:‌ جایگاه پایان‌نامه‌های دانشجویی و طرح‌های تحقیقاتی استادان در مرکز تحقیقات انرژی‌های تجدیدپذیر واحد دماوند چگونه است؟

حکیمی: ارگان‌های مرتبطی مانند وزارت نیرو، وزارت نفت، شرکت‌های توزیع نیروی برق و ... که در حوزه کاری ما قرار دارند به‌صورت سالانه اولویت‌های پژوهشی خود را اعلام می‌کنند. این اولویت‌های پژوهشی را دریافت می‌کنیم و طبق جلساتی که با اعضای هیئت علمی داریم، موضوعات کاربردی را به‌عنوان پایان‌نامه دانشجویان انتخاب کرده و به دانشجویان اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

سعی کرده‌ایم این موارد جزء موضوعات اولویت‌دار باشد و دانشجویان را ترغیب کرده‌ایم که پایان‌نامه‌هاای خود را یکی از نیازهای صنعت انتخاب کنند تا بتوانیم ارتباط مناسبی برقرار کنیم.

آنا: فعالیت این مرکز را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد تا دچار لغو مجوز نشود؟

حکیمی: فعالیت رسمی این مرکز از سال ۹۶ به‌صورت رسمی آغاز شده و سال‌های ۹۷ و ۹۸ عملکرد مطلوب از سوی سازمان مرکزی دریافت کردیم و از آنجایی که یکی از مهم‌ترین معیارهای سازمان مرکزی برای استمرار عملکرد مراکز تحقیقاتی موضوع درآمدزایی است؛ بنابراین با توجه به قراردادی که  اخیراً  با شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران منعقد کرده‌ایم، پیش‌بینی می‌کنیم، بتوانیم در سال جاری نیز عملکرد قابل قبولی داشته باشیم.