تاریخ : 1399,چهارشنبه 09 مهر22:25
کد خبر : 371888 - سرویس خبری : آخرین اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات

ساخت پرینتر سه بعدی توسط محققان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

محققان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی موفق به ساخت پرینتر سه بعدی شدند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل فارس؛ کیوان نارویی استاد دانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی درباره ساخت و موارد مصرف پرینتر سه بعدی گفت: پرینترهای سه بعدی خدمات بسیار مفیدی ارائه می دهند با توجه به اینکه کشور ما در پی سال‌ها متوالی دچار تحریم‌ شده است برای تهیه این نوع پرینتر ها مشکلات بسیاری وجود داشت،از جمله قیمت بالای آن ها و از طرفی دیگر مجبور به تهیه قطعات آن از کشورهای مختلف بودیم. از طرفی هر یک از این قطعاتی که تهیه می شد برنامه های خاص خود را داشت که در حالت کلی باید برنامه آن به صورت یکپارچه در می آمد و این مورد نیز مشکلات بسیاری در پی داشت.

وی افزود: با توجه به مسائلی که گفته شد تصمیم به تهیه و تولید این نوع پرینترها گرفتیم تقریباً یک سال صرف آموختن دانش تولید آن شد که در نهایت با تلاش های شبانه روزی توانستیم آن را بهترین شکل تولید کنیم.

نارویی در مورد مزایای این نوع پرینتر خاطر نشان کرد: با استفاده از پرینتر سه بعدی انواع سازه ها را با هر شکلی که داشته باشند با قیمت بسیار کم می‌توان ساخت .از جمله سازه هایی که در بدن انسان استفاده می‌شوند که در اصطلاح به آن ها ایمپلنت گفته می شود یا سازه های هوافضا و و انواع دیگر سازه ها.

وی ادامه داد: در بحث پلیمرهای حافظه شکلی وقتی از پرینتر سه بعدی استفاده می شود اصطلاحاً پرینت چهار بعدی انجام می شود به عبارتی سه بعد را پرینتر انجام می دهد و بعد چهارم خاصیت حافظه شکلی است که این پلیمرها دارند و از این نوع پلیمر ها در سازه های مختلف استفاده می شود از جمله دربارگذاری های مختلف میزان جذب انرژی که در تصادف به وجود می آید، و با این سازه شروع به کنترل می کنیم.

نارویی در پایان گفت : با افزایش دانش در مورد پرینترها توانایی دستگاه تولید شده را ارتقا داده ایم ، درواقع پرینترهای حاضر می‌توانند عمل پرینت را از دو جنس مختلف به طور همزمان انجام دهند .