تاریخ : 1399,چهارشنبه 23 مهر13:42
کد خبر : 373221 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

در گفتگو با قائم مقام سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت مطرح شد؛

شرط سنی پذیرفته‌شدگان دانشگاه فرهنگیان تغییر کرد

شرط سنی یکی از شرایط مهم این دانشگاه است افرادی که سن آنان از زمان اعلام شده در دفترچه‌ی انتخاب رشته اعلام می‌شود به هیچ عنوان حتی برای مصاحبه هم دعوت نمی‌شوند. در شورای معاونین وزارتخانه موضوع مطرح و تصویب شد که این سن از ۲۲ سال به ۲۴ سال برسد و به دلیل سرعت پیگیری ما در کارگروه آموزش، باعث شد که در کنکور امسال پذیرش براساس ۲۴ سال باشد

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشگاه فرهنگیان جز دانشگاهایی ست که داوطلبان کنکور جهت شرکت در آن باید دارای شرایط ویژه ای باشند. شرایط سنی و شرط معدل و غیره جز ویژگی های این دانشگاه است و معمولا افرادی که قصد انتخاب این دانشگاه را دارند از سال های قبل برای ورود به این دانشگاه برنامه ریزی می کنند.

شرط سنی یکی از شرایط مهم این دانشگاه است افرادی که سن آنان از زمان اعلام شده در دفترچه‌ی انتخاب رشته اعلام می‌شود به هیچ عنوان حتی برای مصاحبه دعوت نماید. تا سال ۹۲ شرط سنی دانشگاه فرهنگیان ۲۴ سال تمام بود، اما پس از آن با تغییر شرط سنی از ۲۴ به ۲۲ تغییر یافت. این دانشگاه در سال ۹۶ قصد داشت شرط سنی را از ۲۲ به ۲۰ تغییر دهد که به دلیل اعتراض داوطلبان به تغییر ناگهانی شرط سنی و برنامه ریزی که داوطلبان بر اساس سن ۲۲ سال جهت پذیرش انجام داده بودند، سن پذیرش را از ۲۰ سال به ۲۲ سال بازگرداننده شد.

براین اساس گفتگویی با محسن جلواتی قائم مقام سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت، پیرامون تغییر سن پذیرفته‌شدگان دانشگاه فرهنگیان داشتیم که در ادامه می‌خوانید؛

جلواتی قائم مقام سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت در خصوص شرط سنی دانشگاه فرهنگیان برای داوطلبان کنکور گفت: سال گذشته عده‌ای در کنکور قبول نمی‌شوند و به خدمت سربازی می‌روند، بعد از اتمام سربازی سن آن‌ها بالای ۲۲ سال می‌رسد و در اینصورت پذیرش در دانشگاه فرهنگیان برای آن‌ها امکان پذیر نیست.

وی در ادامه گفت: کارگروه آموزش دیدبان شفافیت و عدالت، یکسال به دنبال این موضوع بود و در رابطه با این موضوع بارئیس دانشگاه فرهنگیان، معاونینش، اعضای شورای عالی آموزش پرورش، جلسات متعددی تشکیل داد و آن‌ها را توجیه کرد که این یک مطالبه از طرف شرکت کنندگان کنکور است و با این روش معضل کمبود معلمان در کشور به دلیل سیر نزولی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان در سال‌های اخیر جبران شود.

جلواتی بیان کرد: از طرفی دیگر افرادی علاقمند به دانشگاه فرهنگیان به دلیل محدودیت سنی امکان ورود به دانشگاه را نداشتند و ما به دنبال حل این مشکل بودیم. موضوع را طی چند مکاتبه به وزرای متعدد آموزش و پرورش منعکس کردیم. حدودا پنج هزارنفر متقاضی علاقمند به دانشگاه فرهنگیان بودند که به دلیل محدودیت سنی نمی‌توانستند وارد دانشگاه شوند.

قائم مقام سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: این اواخر یعنی از انتهای مجلس قبل موضوع را در کمیسیون آموزش مجلس هم مطرح کردیم تا اینکه مجلس یازدهم روی کار آمد و به کمیسیون آموزش مجلس یازدهم هم اصرار کردیم که این موضوع را با آقای حاجی میرزایی وزیر آموزش پرورش مطرح کنند و در انتها ایشان در کمیسیون قول داد که این مشکل را حل کنند.

جلواتی در پایان تصریح کرد: در شورای معاونین وزارتخانه موضوع مطرح و تصویب شد که این سن از ۲۲ سال به ۲۴ سال برسد و به دلیل سرعت پیگیری ما در کارگروه آموزش، باعث شد که در کنکور امسال پذیرش براساس ۲۴ سال باشد وعینا این عبارت ۲۴ سال درشرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان در دفترچه کنکور امسال اعلام شد. این موضوع هم یک موفقیت برای حل مشکل دوستان و هم یک هم افزایی بین سازمان‌های مردم نهاد، مجلس وبرخی از مدیران دلسوز وزارت آموزش پرورش بود.

گزارش از مسلم خلخال


کد خبرنگار : 38