تاریخ : 1399,یکشنبه 27 مهر14:47
کد خبر : 373520 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

گزارشی از دیدار نمایندگان دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد با آیت‌الله علم‌الهدی؛

پای سرمایه‌داران به دانشگاه‌ها باز شد/ سواستفاده و ایجاد بدعت‌های خطرناک فرهنگی درپی عدم حضور تشکل‌های دانشجویی

یکی از فعالان دانشجویی در این دیدار مطرح کرد: در ماه‌های اخیر که دانشگاه شاهد عدم حضور دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی بود عده‌ای از فضای موجود سواستفاده کرده و مشغول پی‌ریزی بدعت‌هایی در زمینه فرهنگی هستند که با موازین شرعی ما در تضاد بوده که نمونه بارز آن اجرای مقوله دوچرخه سواری بانوان به شکل مختلط و به بهانه حفظ محیط زیست بوده است در حالیکه به بسیاری از فعالیت‌های دیگر دانشگاه که به محیط زیست آسیب می‌زند توجه نمی‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشگاه فردوسی مشهد در روز بیستم مهرماه ۱۳۹۶ میزبان نماینده ی، ولی فقیه در استان و امام جمعه‌ی محترم مشهد بود تا ایشان در جمعی صمیمی با دانشجویان سخن به میان آورند. جلسه‌ای که بستر مناسبی برای رساندن صدای دانشجو به مسئولین دانشگاهی و شهری بود و در سال گذشته نیز به مناسبت روز دانشجو برگزار شده بود. اما در این یک سال متاسفانه هیچ مسئول دیگر استانی چنین کاری نکرده بود و ما همچنان امیدواریم که این افراد نیز آیت الله علم الهدی را حداقل در همین یک زمینه الگو قرار دهند.

ابتدا جلسه با نوای گرم حاج احمد واعظی آغاز شد و پس از آن بخش اصلی برنامه آغاز شد تا نمایندگانی از تشکل‌ها و کانون‌ها و هیئات مذهبی دانشگاه فردوسی نکات، پیشنهادات و انتقادات خود پیرامون وضعیت فعلی دانشگاه و شهر را ارائه کنند.

گزارشی از دیدار نمایندگان دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد با آیت‌الله علم‌الهدی

شهری که بارگاه امام هشتمان در آن قرار دارد حتما دارای تقدس بسیار ویژه‌ای نسبت به سایر نقاط کشور است طبق قاعده حروف الفبا اولین نفر نماینده انجمن اسلامی یعنی آقای جولایی شکیب بود که اینگونه آغاز کرد؛

بنده به عنوان نماینده انجمنی ۷۰ ساله تنها از سر دغدغه دینی در این جلسه حاضر می‌شوم. شهری که بارگاه امام هشتمان در آن قرار دارد حتما دارای تقدس بسیار ویژه‌ای نسبت به سایر نقاط کشور است؛ و از این لحاظ مانیز به عنوان انسان‌های دغدغه‌مند دیندار وظیفه و مسئولیت سنگین تری داریم. ما اگر به این نتیجه رسیدیم که مردم را باید ملزم به رعایت نسبت به آنچه برای ما حقانیت آن اثبات شده است بدانیم باید حواسمان نسبت به این نکته باشد که ما با انسان‌هایی دارای تفکر، اندیشه، عمل و سبک زندگی گا‌ها متفاوت با خودمان در ارتباطیم.

وی در ادامه افزود: ما در برابر تصویری که از حق مطلق تعریف شده و از سوی خود به جامعه ارائه می‌دهیم مسئولیم. خواست دین این است که «لیقوم الناس بالقسط»، آیا ما در این راستا کاری کرده ایم که مردم خودخواسته و بدون اکراه خود ملزم به رعایت قوانین و حدود اسلامی باشند؟ از طرفی مشهد دارای بیشترین حاشیه نشین در سطح کشور بوده و ایران در وصع بسیار اسفبار اقتصادی به سر می‌برد. اگر به سیره ائمه نظر کنیم درمی یابیم که ائمه اگر در این شرایط حضور داشتند الویت خود را در «الله الله فی الطبقة الشفلی» قرار می‌دادند. ما نیز به عنوان انسان‌هایی مسئول الویت خود را رفع دغدغه و نیاز‌های مردم قرار دهیم آنگاه شرایطی ایجاد خواهد شد که مردم خود نسبت به رعایت ظواهری که مدنظر ماست اقدام کنند. به امید پیروزی نهایی مستضعفین جهان دانشگاه پای سرمایه داران را به دانشگاه باز کرده است.

با غیبت آقایان حسین مهدویان و امیر حجتی نمایندگان انجمن اسلامی نواندیش و انجمن‌های علمی نوبت به آقای مهدی طالبی نماینده بسیج دانشجویی رسید تا اینگونه صحبت کند. مسئله‌ی مهم معیشت، که بار‌ها توسط مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است، می‌بایست این روز‌ها در ردیف بالاترین اولویت‌ها قرار بگیرد. ارائه راهکار‌های عملیاتی جهت تبدیل این تهدید به یک فرصت توسط نیروی جوان حزب اللهی باعث امیدبخشی بیش از پیش در سطح جامعه خواهدشد. در عمل، اما برخی مدیران دانشگاهی و شهری نه تنها به دنبال دستیابی به این اهداف نیستند، بلکه به نوعی سدی در مقابل این اهداف متعالی ایجاد کرده اند.

گزارشی از دیدار نمایندگان دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد با آیت‌الله علم‌الهدی

دانشگاه که باید پیشگام عرصه‌ی علمی و کار کارشناسی شده باشد، در مواردی در جهت منافع مالی و سرمایه داری دست به اموری می‌زند که در تلاش است پای سرمایه داران را به این فضا باز کرده و بدون اطلاع دانشجو منافع برخی افراد را دنبال نماید. مانند همین نمونه‌ها در ابعاد شهری نیز مشاهده می‌شود. جایی که در مسئله‌ی کمربند جنوبی شهر مشهد، مسئولین شهری بدون در نظر گرفتن مسائل بدیهی و کارشناسی شهرسازی، بر اقدام خود بر تخریب بیش از پیش ارتفاعات جنوب مشهد و احداث پروژه مخرب کمربند جنوبی اصرار می‌ورزند.

بدون شک راه حل مسائل کشور نگاه به ظرفیت‌ها و استعداد‌های داخلی و روحیه‌ی انقلابی و جهادی در تمام سطوح مدیریتی کشور است. در شهر مشهد، کم نیستند جوانانی متعهد که آماده‌ی پذیرش مسئولیت‌های بزرگ و فعالیت در سطح شهر با استفاده از تجربیات بزرگان هستند؛ میزان اهتمام امام جمعه محترم این شهر نیز می‌تواند تاثیر مستقیم و زیادی در این امر داشته باشد. البته جوانگرایی به معنی پیرزدایی نیست و یک مدیر جوان حزب اللهی یقینا از تجربیات گذشتگان به نحو احسن استفاده خواهد نمود.

نماینده بعدی دانشجویان آقای مهدی بزم آرا از جامعه اسلامی بود که صحبت هایش را اینگونه مطرح کرد: ما در دیدار گذشته که با شما داشتیم مشکلات شهری را خدمتتان عرض کردیم لذا بنده در این جلسه به مسائل مرتبط با دانشگاه می‌پردازم. در ماه‌های اخیر که دانشگاه شاهد عدم حضور دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی بود عده‌ای از فضای موجود سواستفاده کرده و مشغول پی‌ریزی بدعت‌هایی در زمینه فرهنگی هستند که با موازین شرعی ما در تضاد بوده که نمونه بارز آن اجرای مقوله دوچرخه سواری بانوان به شکل مختلط و به بهانه حفظ محیط زیست بوده است در حالیکه به بسیاری از فعالیت‌های دیگر دانشگاه که به محیط زیست آسیب می‌زند توجه نمی‌شود. آقای گوهری، نماینده سازمان جهاد دانشجویان نیز با این مباحث نماینده، ولی فقیه را خطاب قرار داد.

گزارشی از دیدار نمایندگان دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد با آیت‌الله علم‌الهدی

سازمان دانشجویان به عنوان متولی امورات فرهنگی در دانشگاه و رسالت تشکلی خودش با بهره گیری از از بستر‌های فضای مجازی و با استفاده از دعوت از نخبگان و اساتید دانشگاهی به بحث افزایش آموزش و میل دانشجویان به بحث پژوهش آموزشی پرداخت. همچنین با تاسیس مرکز فعالیت‌های داوطلبانه جهاد دانشگاهی به بحث محرومیت زدایی و کمک به اقشار کم برخوردار برداخت که از نماینده محترم، ولی فقیه درخواست می‌شود که حداقل در این مسئله ما بتوانیم همکاری‌های لازم را با دفتر حضرت آیت الله علم الهدی داشته باشیم. به عنوان آخرین نکته نیز از جنابعالی درخواست دارم که به یک سری مسائل تبعیض و تفکیک جنسیتی به صورت عادلانه و بی طرفانه بپردازید. دانشجوی شهرستانی که حتی یک گوشی هوشمند ساده ندارد چطور باید در کلاس‌ها شرکت کند؟

دبیر شورای صنفی دانشجویان سرکار خانم خسروشیری نیز نفر بعدی بود که صحبت‌هایش را در این دیدار دانشجویی مطرح کرد. خوشحالم که مجلسی پیش آمد که بتوانیم از گله هایمان بگوییم. شورای صنفی که مرجع تمام درد‌ها و مشکلات دانشجویان شده و جایی هم فراهم نشده که این درد‌ها گفته شود. آنقدری سرشار از گله شدیم که نمی‌دانم از کجا شروع کنم و به کجاختم کنم. بنده در بازدیدی که از خوابگاه متاهلی بقا داشتم دانشجوی ما با بغض می‌گوید من در معیشت خودم موندم. در همین اوضاع دانشگاه فشار وارد می‌کند که شما باید تخلیه کنید.

از سمت دیگر یک حکم کلی برای همه گرفته شده که آموزش مجازی حتما باید به شیوه آنلاین برگزار شود در حالی که اصلا به این دقت نشده که آن دانشجوی شهرستانی که حتی یک گوشی هوشمند ساده ندارد چگونه باید در این کلاس‌ها شرکت کند؟ ما دانشجویی را داریم که اینجا حضور دارد و در هزینه تغذیه خودش مانده است! نمیدانم چه اتفاقی می‌تواند رخ دهد و چه همکاری‌هایی صورت بگیرد که حداقل بتوانیم یک درد کوچک از دانشجو را کم کنیم. فکر می‌کنم در شان دانشگاهی مثل فردوسی نیست که در سامانه سامد می‌خواهد پاسخگوی مردم و دولت باشد در حالی که پاسخگوی دانشجوی خودش نیست.

گزارشی از دیدار نمایندگان دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد با آیت‌الله علم‌الهدی

با اتمام صحبت‌های خانم خسروشیری، از خانم حلم زاده دبیر کانون‌های فرهنگی هنری دعوت شد تا صحبت‌هایشان را مطرح کنند؛

الان شرایط خاص کشور ذهن همه را از مسائل محدود به دانشگاه دورتر کرده است. دانشگاهیان دارند فراتر از هویت دانشگاهیشان فعالیت می‌کنند. گفتنی‌ها در این باره را آقای شکیب گفتند. من صحبتی اضافه‌تر ندارم در این رابطه. فقط می‌توانم امیدوار باشم دانشجو‌ها هم در کنار مسئولین قرار بگیرند و تا جایی که میشود باری را از روی دوش مردم برداریم. درب ضریح حضرت رضا (ع) بر روی دلدادگان باز شود. آقای جلیلی نماینده هیئت دانشجویی سیدالشهدا نیز آخرین نفری بود که به روی صحنه رفت تا بگوید: هیئت دانشجویی سیدالشهدا از سال ۱۳۷۲ به تبیین معارف اهل بیت و سیره ائمه اطهار پرداخته و مدافع حق بوده و در برابر فساد‌های اخلاقی و اجتماعی ایستاده.

وی در ادامه مطرح کرد: دانشگاه‌ها نمونه‌ای از یک اجتماع در جامعه می‌باشند و باید در مقابل مسائل علمی و فرهنگی به ارائه الگو‌های علمی و مناسبتی برای جامعه بپردازند. امروز می‌خواهم از تمام مشکلات جامعه یک مورد را گلچین کرده و خدمتتان عرض کنم. متاسفانه در دانشگاه علی رغم همه تلاش‌های انجام گرفته برای نوع پوشش و ارتباط بین دختران و پسران به سرعت در حال گسترش هستند؛ و صحبت‌ها و تصمیماتی از سوی مسئولین به گوش می‌رسد که نه تنها باعث جلوگیری و احیای امر به معروف نمی‌شود بلکه بیشتر به این مسائل دامن می‌زند. از جمله صحبتی که چند سالی بیان می‌شود تحت عنوان دوچرخه سواری بانوان در فضای دانشگاه است که علی رغم احتیاط و نهی از سوی اکثریت مراجع عظام تقلید باز هم مطرح می‌شود.

اما در آخر، چند وقتی هست که درب ضریح حضرت رضا (ع) بر روی عاشقان آن حضرت بسته شده. از آنجایی که در دهه اول محرم قشر مذهبی جامعه نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نشان دادند مقیدترین افراد هستند و از آنجایی که مشخص نیست تا چه زمانی این بیماری منحوس ادامه دار می‌باشد از محضرتان درخواست داریم که با استفاده از راهکار‌های ارائه شده از سوی صاحب نظران پیشنهاد شود به استان قدس و ستاد ملی کرونا که درب ضریح حضرت رضا (ع) بر روی دلدادگان باز شود.

با پایان سخنان نمایندگان دانشجویی آیت الله علم الهدی ابتدا از دکتر کافی (ریاست دانشگاه) دعوت کرد تا اگر پاسخی به صحبت‌های دانشجویان دارد مطرح کند، اما وی با بیان اینکه در سازمان مرکزی مهمان دارد این جلسه را ترک کرد.

هرگاه مطالبه گری کمرنگ شد پویایی قشر دانشجو و رشد و توسعه جامعه هم کمرنگ می‌شود، آیت الله علم الهدی سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: دو عنصر مهم موجود در انقلاب امام حسین (ع) مبارزه و مطالبه است. قشر دانشجو باید با الگوگیری از آن به سمت ایجاد زیرساخت‌های مطالبه یعنی مناظره، بحث و گفتگو رود، زیرا حفظ پویایی و پیشرفت قشر دانشجو در گرو مطالبه گری است، همانگونه که همین شاخصه موجب پیروزی انقلاب اسلامی و پویایی آن شده است. هرگاه مطالبه گری کمرنگ شد پویایی قشر دانشجو و رشد و توسعه جامعه هم کمرنگ میشود، لذا نباید سطح مطالبات و توقعات پایین بیاید، چون هیچ چیز جز دین و شرع مقدس مانع مطالبه گری نخواهدبود.

بنده پیشنهاد دادم یک غربالگری در ورودی شهر، ترمینال و فرودگاه راه اندازی شود و تمام مسافران قرنطینه یک ساعته شوند و پولش را از خود مسافر بگیرند، هلال احمر قبول کرد انجام دهد و دانشگاه علوم پزشکی و ستاد استانی نیز قبول کرد، اما در تهران مهر باطل خورد و گفتند همه جا باید بسته باشد.

گزارشی از دیدار نمایندگان دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد با آیت‌الله علم‌الهدی

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه در این مورد یک تصمیم عجولانه و حساب نشده گرفتند، افزود: بحث مهار کردن ویروس کرونایک طرف است و مدیریت کشور در یک طرف دیگر است که با بستن درب حرم و مهمانپذیرها، جمعیت روزمزد‌ها که در هتل‌ها و رستوران‌ها بیکار شدند حدود ۳۷ هزار نفر بودند که عمده آن متعلق به مناطق محروم شهر هستند ما فشار آوردیم که بیمه بیکاری به این افراد بدهند که گفتند این افراد هیچ کدام بیمه نیستند و تنها حدود دو تا سه درصد این افراد بیمه شدند در حالی که بیش از ۸ ماه است که هیچ منشأ درآمدی ندارند و متاسفانه این موارد در مدیریت کشور نادیده گرفته شده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به طرح کمربند جنوبی مشهد، گفت: در مورد کمربند جنوبی شهر مشهد بنده از روز اول مخالف احداث آن بودم، زیرا افرادی با تکیه بر قدرت و ثروت قصد داشتند زمین‌های مردم را با قیمت بسیار کم خریده و پس از ساخت و ساز، سود کلانی به جیب بزنند.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه قرار بود روی یکی از کوه‌های مشرف به شهر مشهد در کمربند جنوبی، هتل هفت ستاره احداث شود، گفت: سرمایه گذار این هتل یک فرد اماراتی بود که در دیدار با من گفت، حدود سه هزار میلیارد ریال برای گودبرداری و یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال نیز برای اخذ مجوز‌های شهردای پرداخت کرده و اکنون متضرر شده است که به وی پیشنهاد کردم از افرادی که به او مشورت داده اند شکایت کند.

وی افزود: حتی متوجه شدم بعد از متوقف شدن پروژه، فردی قصد دارد زمین‌های آن منطقه را به صورت شخصی خریداری و سپس با ایجاد بولواری پروژه کمربندی را دنبال کند که به شهرداری مشهد پیشنهاد دادم باید این مسیر بن بست شود و بر همین اساس در انتهای این مسیر پارکینگی ساخته شد. از نظر اسلام نیز زن و مرد دارای حقوق انسانی مشترک هستند، ولی در نوع تکالیف با همدیگر تفاوت دارند.

وی همچنین در پاسخ به مسئله دوچرخه سواری اظهار داشت: تبعیض جنسیتی را خدا آفریده است و هیچ اندیشمندی نگفته است که بین زن و مرد در حقوق انسانی فرقی وجود دارد. از نظر اسلام نیز زن و مرد دارای حقوق انسانی مشترک هستند، ولی در نوع تکالیف باهمدیگر تفاوت دارند.

آیت الله علم الهدی گفت: در موضوع دوچرخه سواری بانوان به جای حذف صورت مسئله، باید مکان مناسبی برای تفریح بانوان و دوچرخه سواری آن‌ها فراهم شود که به شورای شهر نیز تاکید داشته ام که بوستان‌هایی برای بانوان ایجاد شود تا بانوان بتوانند در آن مکان به تفریح بپردازند.

وی در پایان تصریح کرد: چندی پیش خانمی به من پیشنهاد ساخت پیست موتور سواری بانوان را داد و من هم حمایت کردم و الان آن پیست فعال است و از نظر اقتصادی هم در حال سودرسانی است.

منبع: دو هفته‌نامه آئیینه


کد خبرنگار : 38