تاریخ : 1399,دوشنبه 28 مهر15:08
کد خبر : 373655 - سرویس خبری : زنان

عضو دفتر تحکیم وحدت دانشگاه امیرکبیر در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران» مطرح کرد؛

وزارت ورزش اهمیتی به مسئله ازدواج جوانان نمی‌دهد/ عدم حمایت مالی از بانوان مدال‌آور آسیایی

اینانلو با تاکید بر اینکه بسیاری از مسائل جوانان همچون ازدواج، مسکن، فراغت و هویت که با چالش های مختلفی داخل جامعه روبه‌رو است همه برمی‌گردد به اینکه اهمیت این قشر داخل وزارتخانه کمتر از بحث ورزشی دیده می‌شود، گفت: بودجه ثابتی که به امور جوانان در این وزارتخانه تعلق می‌گیرد ممکن است گاهی اوقات به طرق دیگری صرف شود.

به گزارش سرویس زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در سال‌های اخیر تغییرات عمیق فرهنگ ازدواج باعث شده بسیاری از جوانان و خانواده‌ها داشتن امکانات کامل زندگی همچون خانه، اتومبیل، توانایی برگزاری مراسم آنچنانی و سایر امکانات را پیش‌نیاز لازم ازدواج بدانند و گویا تا امکانات و تشریفات نباشد اصلا قرار نیست زندگی‌ای تشکیل شود. در کنار این نگاه غلط و آسیب زا که متأسفانه افزایش سن مجردی همیشگی تعداد زیادی از جوانان را در پی داشته است، نوسانات شدید اقتصادی و افزایش سرسام‌آور هزینه‌های امروزی ازدواج از قبیل خرید طلا، تهیه مسکن، برگزاری جشن، تهیه جهیزیه و... که بخش عمده آن نتیجه سوء‌تدبیر و کم‌کاری دولت است باعث شده بسیاری از جوانان برای عمل به دستور آسمانی ازدواج و تشکیل خانواده ‌تردید داشته باشند.

نگاه مدیریتی نیز که طی سال‌های گذشته به خصوص در مقوله فرهنگ‌سازی ازدواج آسان، ضعیف عمل کرده به ناچار زیر بار این تغییر تفکر رفته است. به همین دلیل قانون تسهیل ازدواج در سال ۱۳۸۴ تصویب شد تا با ایجاد سیاست‌های حمایتی موضوع ازدواج، آسان‌تر صورت پذیرد. اما واقعیت آن است که اکنون پس از گذشت حدود ۱۵ سال از تصویب این قانون به عقیده کارشناسان، کمتر از ۵۰ درصد اهداف محقق شده و مجری قانون نتوانسته آن‌طور که باید این قوانین را اجرایی کند. نتیجه‌اش به گواه دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت، کاهش ۴۰ درصدی آمار ازدواج از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۸ بوده است.

به همین رو گفتگویی را با یکی از فعالان دانشجویی پیرامون ازدواج جوانان انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید؛

فرناز اینانلو مسئول خواهران انجمن اسلامی دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت دانشگاه امیرکبیر با اشاره به نقش مهم وزارت ورزش و جوانان در ساماندهی اوضاع نابسامان ازدواج جوانان گفت: عملکرد وزارت ورزش صرفا نه در این چند سال اخیر بلکه از همان سال ۸۹ که ادغام دو وزارت تربیت بدنی و جوانان اتفاق افتاد با چالش‌هایی روبرو شد که نتوانست آنطور که باید و شاید انتظاراتی که نماینده های مجلس از ادغام این دو وزارتخانه داشتند را برآورده کند. 

وی گفت: با وجود تمام ایرادات و مشکلاتی که در بخش ورزش این وزارت خانه وجود دارد، بخش جوانان در آن بیشتر مورد غفلت واقع شده است و عملاً می‌توان گفت که به حاشیه رانده شده است. درواقع ورزش به علت آنکه یکسری از نهادها و فدراسیون های داخلی و خارجی آن را حمایت می‌کنند وضعیت بهتری دارد اما برای جوانان همچنین سازمان و وزارتخانه ای نداریم که به این شکل منظم و انسجام یافته مطالبات را انجام بدهد. به جرئت می توانم بگویم بسیاری از مشکلات به علت غفلت از کارها و وظایف داخل وزارت ورزش و جوانان است و جوانان داخل این وزارتخانه قربانی می‌شوند.

وزارت ورزش اهمیتی به مسئله ازدواج جوانان نمی‌دهد

این فعال دانشجویی در ادامه افزود: این نکته داخل انتصابات وزارت ورزش و جوانان دیده می‌شود که وقتی یک فردی را برای مسئولیتی در این وزارتخانه مدنظر دارند بیشتر سابقه ورزشی دارد و سابقه ارزشی و دغدغه مندی برای بحث جوانان را به شمار نمی آورند. بنده نمی‌دانم که آیا آن سالی که در مجلس این قانون تصویب شد مسئولین به این آسیب ها هم توجه داشتند؟! دلیل ادغام وزارت تربیت بدنی و جوانان در حال حاضر این طور برداشت می شود که تنها دغدغه و مسئله جوانان ورزش بوده است و این دو با هم قرابت داشتند که توانستند کنار یکدیگر قرار بگیرند.

اینانلو با تاکید بر اینکه بسیاری از مسائل جوانان همچون ازدواج، مسکن، فراغت و هویت که با چالش های مختلفی داخل جامعه روبه‌رو است همه برمی گردد به اینکه اهمیت این قشر داخل وزارتخانه کمتر از بحث ورزشی دیده می‌شود، گفت: بودجه ثابتی که به امور جوانان در این وزارتخانه تعلق می گیرد ممکن است گاهی اوقات به طرق دیگری صرف بشود. در برخی از رشته‌های ورزشی هزینه کمی صرف و تولید نمی شود منتهی اینکه ما چرا در بخش جوانان با مشکل مواجه هستیم خود سوالی است که نیازمند پاسخگویی مسئولین می باشد. در رابطه با ازدواج جوانان نه تنها آن طور که باید و شاید وضعیت رسیدگی آن مطلوب نیست بلکه  وضعیتمان نسبت به چند سال اخیر بدتر هم شده است. عملکرد وزارت ورزش و جوانان در بحث ازدواج نه تنها مناسب نیست بلکه برای اجرای مصوباتی که سالها قبل تصویب شده بود هم قدمی بر نداشته است چه برسد به اینکه مشکلات جدید و متناسب با نیاز روز جامعه را شناسایی کند و من یک دلیل آن را غفلت وزارت از مشکلات جوانان بدون حاشیه پردازی می دانم زیرا این وزارت سنگینی ترازو را در بخش ورزش خیلی بیشتر کرده و این مسئله هیچ توجیه عقلانی ندارد.

مسئول خواهران انجمن اسلامی دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت دانشگاه امیرکبیر مطرح کرد: نمایشگاه تجهیزات ورزشی که با حضور وزیر در تهران افتتاح شد، جنجال هایی به دنبال داشت که شاید خیلی بیشتر از محصولات و هدف آن نمایشگاه دیده شد. نکته جالب در برگزاری نمایشگاه مذکور این بود که  وزارت ورزش گفت ما به این نمایشگاه مجوز ندادیم و مسئولیت برگزاری آن با وزارت صمت و شرکت نمایشگاه های بین المللی بوده است. شاید بهتر باشد که یک سری اقداماتی، سخت‌گیری‌ها و مقررات لازم قبل از برگزاری این چنین برنامه ها اعمال شود تا اینکه بعد از برگزاری و تمام شدن آن جواب اینچنینی از مسئولین مربوطه دریافت کنیم. حضور برخی افراد به عنوان معرف محصولات ورزشی با ظاهر نامناسب از شأنیت آن زنان دور بود و نگاه ابزاری به آنان داشت که در این زمینه نظارت و پاسخگویی وزارتخانه های مربوطه از جمله ارشاد حائز اهمیت است.

وزارت ورزش اهمیتی به مسئله ازدواج جوانان نمی‌دهد

اینانلو در پایان تصریح گفت: ورزش بانوان نیز مسئله‌ای است که با نقدها و هجمه های زیادی روبرو است. برخی رشته‌هایی را داریم که در سطح بازی‌های آسیایی و المپیک مدال آوری و افتخارآفرینی داشته‌اند اما می‌بینیم متأسفانه آنطور که به بقیه رشته ها و بقیه بازی ها اهمیت داده می شود به اینها نمی‌شود. حیف است که ما این استعدادها را داخل کشور داشته باشیم اما به آنها بی‌توجهی شود. جدا از اهمیتی که نقش ورزش در زندگی فردی هر شخص دارد و جدا از اینکه آن شخص خانم است یا آقا داخل فرهنگ ما و داخل کشور ما همواره یک نقش تربیتی والایی را در نظر می‌گیریم، این نقش تربیتی نیازمند فردی است که بتواند ابتدا و در قدم اول سلامت خودش را تضمین کند و بعد به سلامت خانواده رسیدگی کند و بحث تربیت را در خانواده پیگیری کند بناب این این مهم باید مدنظر مسئولین باشد و برای آن برنامه ریزی شود.

گزارش از حانیه زرنگ


کد خبرنگار : 38