تاریخ : 1399,دوشنبه 28 مهر20:32
کد خبر : 373692 - سرویس خبری : آخرین اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات

اینترنت برای محققان حکم اکسیژن را دارد

دسترسی سریع و مطمئن به اینترنت برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه در سرتاسر جهان حکم طلا را دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، پیت گلداسمیت، مدیر آزمایشگاه نوآوری سویا در دانشگاه ایلینوی، از نزدیک با چندین سازمان مشترک در برخی کشورهای آفریقایی همکاری می‌کند. وی متوجه شده که همکاران آفریقایی‌اش اغلب‌اوقات با مشکلات فنی روبه‌رو هستند که ارتباطات را برایشان بسیار چالش‌برانگیز می‌کند. آن‌ها گاهی مجبورند که از طریق گوشی همراه خود به اینترنت وصل شوند؛ زیرا دسترسی به اینترنت در موسسه آن‌ها بسیار مشکل دارد و با قطعی فراوانی روبه‌رو است.

گلداسمیت با دو متخصص IT در دانشگاه ایلینوی، یکی پل هیکسون، مدیر ارشد اطلاعات سابق و دیگری تریسی اسمیت، مدیر تحقیقات IT و نوآوری، مشورت و همکاری کرد تا دریابد که موسسات کشور‌های در حال توسعه با چه چالش‌های فنی‌ای مواجهند.

هیکسون در این مورد می‌گوید: اتصال سازمان‌ها به اینترنت برای آن‌ها حکم اکسیژن‌ساز را دارد. این یک نیاز اساسی است که اکثرا آن را به عنوان یک حق نمی‌شناسند، با این حال، عدم اتصال این سازمان‌ها به اینترنت موجب می‌شود که آن‌ها در انجام کار‌های ساده مانند انجام تحقیقات و رقابت برای دریافت کمک‌های مالی با مشکل روبه‌رو شوند.

گلداسمیت، هیکسون و اسمیت مطالعه موردی عمیقی از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) را در انستیتوی تحقیقات کشاورزی ساوانا و یک ایستگاه تحقیقاتی پیشرو در غنا انجام دادند. این مطالعه موردی شامل مصاحبه با گروه‌های متمرکز و تجزیه و تحلیل فناوری تجهیزات و اتصال انستیتوی تحقیقات کشاورزی ساوانا بود. این تیم براساس مطالعه موردی‌شان، یک روش ارزیابی برای مدیران فناوری اطلاعات ارائه کردند تا بتوانند متد فعلی خود را برای ارزیابی سیستم دوباره سنجی کنند و شکاف‌های موثر بر عملکرد اتصال به اینترنت را شناسایی و برای اصلاح آن مستندسازی کنند.

آن‌ها همچنین ابزاری را با نام ابزار چک‌آپ سلامت فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه کردند که به صورت خودکار چهار فاکتور مهم زیرساخت ICT را ارزیابی می‌کند. گام اول اتصال و پهنای باند را می‌سنجد و پهنای باند مورد نیاز برای تامین نیاز‌های موسسات را ارزیابی می‌کند و متوجه می‌شود که آیا موسسه بدون قطعی به اینترنت جهانی وصل است یا خیر. در گام دوم زیرساخت‌های فیزیکی اصلی را تحلیل می‌کند که شامل برق قابل اطمینان، طراحی شبکه محلی و هر دو قابلیت اتصال سیمی و بی‌سیم می‌شود.

در مرحله سوم، خدمات اینترانتی را که در دسترس محققان قرار دارد از جمله حجم ذخیره‌سازی محلی، روش‌های پشتیبان‌گیری از داده‌ها، کنترل دستی، رویه‌های امنیتی، خدمات ایمیل و دسترسی به فضای ابری بررسی می‌کند. سرانجام در گام چهارم به منابع انسانی و الزامات پشتیبانی فنی برای برنامه‌ریزی و مدیریت زیرساخت IT موسسه می‌پردازد.

هیکسون در مورد این ابزار می‌گوید: با این ابزار موسسات می‌توانند از طریق یک چک‌لیست و اسپات‌لایت تمام زیرساخت‌های اینترنت خود را بررسی کنند. در جایی که ابزار قرمز می‌شود، مشکلی وجود دارد که باید برطرف شود. زیرا تا این مشکل حل نمی‌شود، نمی‌توان به مرحله بعدی رفت و مشکل اساسی را برطرف کرد. این کار را باید ادامه داد تا زمانی که چراغ ابزار سبز شود.

گلداسمیت نیز می‌گوید: این ابزار به راحتی می‌تواند سازمان‌ها را توانمند کند تا به صورت خودکفا و مستقل زیرساخت‌های اینترنت خود را بررسی و مشکلات آن را برطرف کنند. سازمان‌ها با اتصال مطمئن و درست نه تنها می‌توانند داده‌های تحقیقاتی خود را مدیریت و ذخیره کنند، بلکه می‌توانند برای کرفتن کمک‌های مالی یا گرنت‌ها با سازمان‌های سرتاسر جهان رقابت کنند و در جشنواره‌ها و رقابت‌های علمی بین‌المللی شرکت کنند.

گفتنی است که این تیم تحقیقاتی در حال گسترش مطالعات خود است تا با جمع‌آوری داده‌های ۹ موسسه و پنج سازمان شبکه‌ای که در سه کشور مختلف فعالیت می‌کنند، تصویر قوی‌تری از چالش‌های اتصال به اینترنت و راهکار‌های بالقوه ابزار تشخیص مشکلات فنی خود در سرتاسر آفریقا ایجاد کنند.