تاریخ : 1399,سه شنبه 20 آبان16:39
کد خبر : 375763 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

مخالفت با حذف نظام سطح‌بندی دانشگاه‌ها

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با کنار گذاشتن نظام سطح‌بندی دانشگاه‌ها موافق نیستم، اما با تنوع‌بخشی نظام‌ها موافقم تا مشخص شود که هر دانشگاه در راستای ماموریت‌های کشور درست عمل می‌کند یا خیر.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بهروز طهماسب کاظمی رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه بازدید از خبرگزاری فارس در گفت و گو با خبرگزاری فارس، درباره ارزیابی نظام‌های سطح‌بندی دانشگاه‌ها، اظهارداشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در دنیا نظام‌های رتبه‌بندی و سطح‌بندی مختلف است و هر نظام می‌تواند یک دانشگاه را بالا یا پایین بیاورد، همچنان که در خبرهای متعددی می‌شنویم که دانشگاه‌های مختلف اعلام می‌کنند که رتبه‌های برتر را آورده‌اند.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شاخص‌هایی دارد که دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی می‌کند و دانشگاه آزاد با توجه به داده‌هایی که ثبت می‌شود، واحدهای دانشگاهی به تفکیک سطح‌بندی می‌شوند. کل دانشگاه آزاد در فضای رقابتی در رنکینگ دانشگاه‌های کشور جز یکی دو حوزه مشخص در بقیه حوزه‌ها به صورت کلی و با یک شاخص ترکیبی مقام برتر را دارد.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گاهی فقط برای نظام پژوهش بررسی می‌شود که دانشگاه آزاد کمی پایین‌تر می‌آید و در شاخص‌های ترکیبی ناظر به همه ابعاد آموزش عالی با اختلاف فاحشی همیشه در رتبه برتر قرار دارد.

وی گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این موضوع ویژگی شاخص‌های ترکیبی است که می‌توان وزن آن را تغییر داد. ارزش عناصر را تغییر داد و بسته به اینکه چه شاخصی تغییر می‌کند و چه وزنی می‌گیرد، رتبه‌های دانشگاه‌ها را می‌توان به سادگی جابجا کرد. از این رو باید توجه کرد که این شاخص‌ها را برای چه ساخته‌اند.

طهماسب ادامه داد: با کنار گذاشتن نظام سطح‌بندی موافق نیستم، اما با تنوع‌بخشی موافقم، زیرا معتقدم نمی‌توان با یک شاخص ترکیبی دانشگاه‌ها را ارزیابی کرد و باید برای سیاست و استراتژی که برای کشور تعریف می‌شود، شاخص ترکیبی مخصوص به آن را نوشت که مشخص باشد برای مثال فلان دانشگاه در راستای ماموریت‌های کشور درست عمل می‌کند یا خیر، اگر درست عمل نمی‌کند در چه شاخصی ضعیف‌تر عمل کرده است.

وی یادآور شد: البته این شاخص هم مطلوب کلی نیست، بلکه مزایایی ایجاد می‌کند که نظام قبلی نداشته است.