تاریخ : 1399,چهارشنبه 21 آبان13:18
کد خبر : 375825 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

خاطرات کمتر شنیده شده از پدر موشکی ایران؛

جنگ تحمیلی و شاهکار موشکی/ چرا شهید تهرانی مقدم ۲ موشک اسکاد را شلیک نکرد؟

ایران بزرگ‌ترین زرادخانه موشکی خاورمیانه را دارد؛ با موشک‌های با کیفیت بالا، نسخه‌ای از موشک قدر به اعتراف کارشناسان نظامی بین‌المللی در رده سریع‌ترین و رادارگریزترین موشک‌های دنیا قرار دارد. از فناوری همین موشک‌ها نیز ایران توانست در عرصه فضا بدرخشد و یک نمونه‌اش اینکه ماهواره‌بر «کاوش ۱» و «سفیر» را ساخت و شد نهمین کشور دارنده فناوری ارسال ماهواره به فضا.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ۲۱ آبان سال ۹۰ بود که خبر شهادت پدر موشکی ایران همه را شوکه کرد. شهیدی که عملکردش از زمان دفاع مقدس تا آخرین لحظات زندگی اش، همه در خدمت ایجاد قدرت بازدارندگی و تامین امنیت کشورمان با بالابردن توان موشکی بود.

تلاش شهید تهرانی مقدم و همکارانش در این زمینه باعث شد شاهد تحولات بزرگی در حوزه موشکی باشیم، موشک‌هایی با برد و دقت بالا. امروز در حالی که نهمین سالگرد شهادت پدر موشکی ایران بر تقویم نقش بسته که شاید بتوان توسعه موشک‌های بالستیک را از مهم‌ترین و پرآوازه‌ترین پیشرفت‌های کشور در حوزه نظامی در دوران تحریم برشمرد.

در این گزارش قصد داریم به مسائلی بپردازیم که کمتر بازگو شده و در عین حال اقدامات شهید تهرانی مقدم باعث تقویت بنیه‌ی نظامی و موشکی ایران کشورمان شد؛

جنگ تحمیلی و شاهکار موشکی

ایران موشک نداشت و وقتی در سال ۱۳۵۹ رژیم بعثی عراق نخستین موشک «فراگ ۷» را به دزفول زد، ایران توان مقابله نداشت. تا ۳ سال وضعیت همین بود و عراق به ایران بیش از ۱۷۰۰ حمله موشکی کرد. ایران هم چون تحریم تسلیحاتی بود، نمی‌توانست لااقل موشکی بخرد تا صدام از ترس مقابله‌به‌مثل از جنگ شهری با موشک دست بکشد. اینجا بود که خدا «حسن تهرانی مقدم» را برای ایران فرستاد. سال ۶۳ گروهی به سرپرستی این رزمنده جوان به سوریه رفتند تا فنون پرتاب موشک را فرا بگیرند و ۸ موشک اسکاد هم از لیبی خریداری شد.

جنگ تحمیلی و شاهکار موشکی/ چرا شهید تهرانی مقدم ۲ موشک اسکاد را شلیک نکرد؟

۲۱ اسفند همان سال ایران بالاخره موشک‌های صدام را جواب داد و نخستین موشک ایران به پالایشگاه کرکوک خورد. بعد هم چند مرکز نظامی مهم عراق هدف قرار گرفت تا صدام موشک‌پراکنی را رها کند. همان موقع «تهرانی مقدم» یک کار بزرگ کرد؛ ۲ فروند موشک اسکاد را شلیک نکرد و آنها را تحویل مهندسان ایرانی داد تا از روش ساخت آنها سر دربیاورند.

چرا تهرانی مقدم ۲ موشک اسکاد را شلیک نکرد؟

جنگ که تمام شد، ایران موشک اسکاد را بهینه‌سازی کرد و شهاب ۱ را ساخت با برد ۳۰۰ کیلومتر. سال‌های بعد هم شهاب ۲ و ۳ از راه رسیدند و برد موشک ۱۶ متری شهاب ۳ به حدود ۲ هزار کیلومتر رسید.

تلاش‌های ایران طی دهه‌های بعد به نتایج بزرگ رسید؛ «فاتح ۱۱۰» نخستین موشک کاملا ایرانی بود و ساخت «سجیل» به دلیل سرعت بالا در جهان سروصدا کرد. کار به اینجا رسید که امروز ایران همه نوع موشکی از ساده تا پیشرفته و از انواع کروز و بالستیک و رادارگریز و نقطه‌زن و هوشمند و دوربرد در تعداد بالا و در نسخه های متفاوت برای کاربردهای مختلف دارد.

جنگ تحمیلی و شاهکار موشکی/ چرا شهید تهرانی مقدم ۲ موشک اسکاد را شلیک نکرد؟

همین موشک‌ها مایه حسادت خارجی‌ها شده‌اند و قدرت نظامی ناشی از آنها برای امنیت ایران، دشمنی غربی‌ها را برانگیخته است. به ویژه آنکه ایران دانش بومی ساخت انواع موشک را به دست آورده و دیگر نیازی به کمک دیگران ندارد که آیا کمک بکنند یا نکنند!

موفقیت در ساخت شهاب ۳

سردار «عباس خانی آرانی» جانشین فرمانده توپخانه و موشکی نیروی زمینی سپاه، از روند تولید موشک شهاب ۳ گفت: «درست است که وزارت دفاع به عنوان واحد پشتبیانی کننده نیروهای مسلح در بحث ساخت موشک «شهاب ۳» وارد می‌شود، اما عمده کارهای تحقیقاتی‌اش را شهید مقدم انجام داده بود. این شهید عزیز عقیده داشت نباید چیزی را دیگران بسازند و بعد آن را به ما بدهند. به عبارت دیگر می‌گفت اگر نیروهای مسلح ما درک کردند بنابر نوع تهدید به چه ابزاری برای مقابله نیاز دارند، باید برای تولید آن گام بردارند. زیرا متخصصان داخلی کشورمان از توانمندی و قدرت عمل بسیار بالایی برخوردار هستند».

راه‌اندازی یگان موشکی  برای حزب الله لبنان

سردار محمد تهرانی مقدم، برادر شهید تهرانی مقدم در بیان خاطراتی پیرامون راه اندازی یگان موشکی برای حزب الله لبنان گفت: حدود دو سال بعد از راه اندازی توپخانه، این ضرورت احساس شد که باید واحد موشکی سپاه هم راه اندازی شود. اینجا هم حاج حسن آقا شدند مسئول واحد موشکی که باز هم مثل روزهای اول تأسیس توپخانه، اینجا هم سپاه بدون موشک بود! آن زمان حاج حسن به چندین کشور سفر کرد و یک مقدار موشک خریداری کرد و از تجربیات آنان استفاده برد. کم کم تولید موشک در سپاه راه اندازی شد. زمانی هم که موشکهای عراق شهرهای ایران را به خاک و خون می کشید، این جوانان توانستند پاسخ دندان شکنی به دشمن بدهند.

جنگ تحمیلی و شاهکار موشکی/ چرا شهید تهرانی مقدم ۲ موشک اسکاد را شلیک نکرد؟

یکی از ویژگی های شهید طهرانی مقدم نیز این بود که با آموزش جوانان، یک مجموعه تحت فرماندهی اش را حرکت می داد و همزمان نیز مجموعه های دیگری را راه اندازی می کرد. در آن برهه نیز در واقع دوستان دیگرش مسئولیت توپخانه را به عهده گرفتند و خودش به یگان موشکی سپاه رفت. ایشان باز هم در این موقعیت تازه، موفق شد از موشک هایی که در یکی از عملیاتهای ارتش بعثی عراق علیه ما استفاده شده و عمل نکرده بود استفاده کند. همچنین از بعضی از کشورهای دوست نیز در این مسیر کمک می گرفت.

آن زمان ارتش بعثی فکر می کرد که در پاسخ به موشک هایی که علیه مردم و شهرهای ما استفاده می کند، کشور ما چیزی ندارد. اما حاج حسن آقا موفق شد پاسخ دندان شکنی به دشمن بعثی بدهد. آن موقع در حالی که آنها تصورش را هم نمی کردند، ایران موفق شد خط تولید موشک های اسکاد را راه اندازی کند. این پاسخ مؤثر، عامل بسیار بازدارند های برای ارتش عراق شد. ما حتی نوآوری هایی داشتیم که توانستیم سوخت جامد را در عرصه موشکی تولید کنیم. شهید عزیزمان نه تنها این سوخت را در کشور تولید کرد، بلکه به برخی کشورهای دوست نیز در این مسیر کمک کرد. حاج حسن حتی به لبنان هم رفت و یگان موشکی حزب الله را در آنجا ایجاد کرد.


کد خبرنگار : 38