تاریخ : 1399,شنبه 24 آبان15:20
کد خبر : 376071 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی:

برای پذیرش بدون کنکور باید بین سنجش و پذیرش تفکیک قائل شویم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برای پذیرش در دانشگاه بدون کنکور باید میان سنجش و پذیرش تفکیک قائل شویم و سازوکارهای متناسب با این شرایط را به کار گیریم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، جلسه ١٣٨ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه طی سخنانی اظهار داشت: تصمیم راجع به کنکور جزو تصمیمات سخت محسوب می‌شود چراکه طی ۴٢ سال نتوانسته‌ایم درباره آن تصمیم جدیدی بگیریم.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی در مقطعی تصمیم گرفت طی مدت زمانی حذف کنکور اتفاق بیفتد که قانون مشخص و جزئیاتی هم نداشت.

عاملی ادامه داد: نکته بعدی این است که در کشور به هنجار سنجش و پذیرش عادت کرده‌ایم که تا بحث تغییر می‌شود آشفتگی به وجود می‌آید و از طرف دیگر میزان استرس، خودکشی، افسردگی و… ناشی از کنکور موضوع مهمی است که نادیده گرفته می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: کنکور یک نظام ارزیابی و پذیرشی است که اعتماد به آن هست و یک حداقل‌هایی را تأمین می‌کند ولی به دلیل ناکارآمدی در ارزیابی عمیق و طولانی مدت و همچنین میزان اضطراب و نگرانی و فشاری را که بر داوطلب و خانواده او وارد می‌کند و همچنین کسب و کارهای غیر کیفی که کنار آن شکل گرفته است، قابل ادامه دادن نیست.

وی با اشاره به اینکه رقابت و نگرانی در کنکور راجع به برخی از رشته‌های خاص وجود دارد و برای مابقی رشته‌ها اجازه پذیرش در اختیار دانشگاه است، گفت: در شرایط کنونی، وزارت علوم نیز اعلام کرده که ٨۵ درصد کنکور برداشته شده و پذیرش دانشگاه براساس سوابق تحصیلی است.

وی با بیان اینکه در ستاد نقشه جامع علمی کشور، تجربه‌های سایر کشورها در مورد حذف کنکور و نحوه پذیرش در دانشگاه بررسی و تحلیل شده است، تصریح کرد: سنجش باید بر اساس سوابق تحصیلی و آزمون انجام شود و استانداردسازی آزمون‌ها ضروری است.

عاملی تأکید کرد: برای پذیرش در دانشگاه بدون کنکور باید میان سنجش و پذیرش تفکیک قائل شویم و سازوکارهای متناسب با این شرایط را به کار گیریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه بر تفکیک بین سنجش و پذیرش در کشور توافق وجود دارد، ادامه داد: وزن‌دهی به دروس برای رشته‌های متفاوت می‌تواند در اختیار دانشگاه‌ها باشد، به طور مثال دانشگاهی در رشته مهندسی یا علوم پایه وزن دهی خاصی به دروس با توجه به اولویت‌ها و روش‌های تدریس اعلام می‌کند.

عاملی در پایان سخنان خود تأکید کرد: آموزش و پرورش هم باید مسئولیت بپذیرد و فقط کافی نیست برای مقطع آخر، آزمون استاندارد برگزار کند. برای موضوع پذیرش، حداقل در دوره متوسطه باید آزمون‌ها استاندارد باشد. در واقع سازمان سنجش همه بار را روی دوش خود گذاشته است و این موجب شده فرآیند ارزیابی تبدیل به ارزیابی مقطعی و ارزیابی در ۴ ساعت بجای ۴ سال شود.