تاریخ : 1399,شنبه 24 آبان16:33
کد خبر : 376085 - سرویس خبری : فرهنگی اجتماعی

پشت پرده مخالفت با تعطیلی دو هفته‌ای تهران و کلانشهرها؛

گروگانگیری سلامت مردم!

اعضای ستاد مقابله کرونا تهران صحبت‌های مشابهی مطرح کردند، تکمیل‌شدن ظرفیت بیمارستان‌ها، جهش چشمگیر موارد ابتلا، رشد بی‌سابقه تعداد قربانیان و البته فرسودگی کادر درمان از جمله دلایلی است که به گفته اعضای این ستاد چاره‌ای به جز تعطیلی دو هفته‌ای تهران باقی نگذاشته است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فوت ۴۶۱ بیمار کووید ۱۹، این آخرین آمار تلفات در روز گذشته بود. افرادی که با سهل‌انگاری در نوع مدیریت بحران مسئولان دولتی، جان خود را از دست دادند. تعداد مبتلایان و جانباختگان کرونا از اواسط تابستان به این سو، روندی صعودی به خود گرفت.

از یکماه پیش تا کنون و به گفته مقامات مسئول، با افزایش فوتی‌های کرونایی، «لاک داون» یا همان تعطیلی کامل تهران در دستور کار قرار گرفت تا جلوی وضعیت قرمز کرونایی گرفته شود!

ماجرای تعطیلی تهران هر روز با ابعاد پیچیده‌تری مواجه می‌شود. در حالی که مدتی است به دلیل شیوع گسترده کرونا و افزایش بی‌سابقه قربانیان این بیماری بسیاری از مسئولان بر لزوم تعطیلی دو هفته‌‌ای تهران تأکید دارند، اما معلوم نیست کدام مسئول یا مسئولانی با عملی شدن این تعطیلی مخالفت می‌کنند!

گروگانگیری سلامت مردم!

از محدودیت‌های عجیب و غریب تا تعطیلی دو هفته‌ای!

تقریبا از دو هفته پیش بود که از صحن شورای شهر تهران خبری مبنی بر درخواست اعضای این شورا برای تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت منتشر شد؛ این درخواست برای نخستین‌بار پس از ورود این بیماری به کشور بود که از سوی مقامات رسمی مطرح شده است.

شهرداری تهران در ساعات پایانی ۱۹ آبان ماه اعلام کرد که بنا به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، از ۲۰ آبان به مدت یک ماه، ساعت کار مترو و اتوبوس شهری در پایتخت، راس ساعت ۲۰ و ۳۰ تمام می‌شود. توجیه ستاد ملی مقابله کرونا برای اعمال این محدودیت ظاهرا این بود که به دنبال کاهش فعالیت مترو و اتوبوس، تجمع غیرضروری مردم در خیابان کم شود ولی مگر حجم مسافری که با مترو یا اتوبوس جابه‌جا می‌شود چقدر است و در مقابل، چه تعداد از ساکنان تهران خودروی شخصی دارند و بدون توجه به محدودیت فعالیت حمل و نقل عمومی می‌توانند با خودروی شخصی خود آزادانه تردد کنند؟

روز گذشته، نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران در پاسخ به این پرسش که «موضوع تعطیلی دو هفته‌ای استان تهران به کجا رسیده و در صورت تأیید آن چه شرایطی اعمال می‌شود؟»، گفت: وضعیت استان تهران وضعیت بحرانی است و درخواست تعطیلی دو هفته‌ای استان تهران تقریبا در حال جلو رفتن است؛ مصوبات اولیه گرفته شده و مصوبات نهایی آن را نیز از طریق ستاد کرونای استان تهران بشدت پیگیری می‌کنیم تا استان تهران به مدت دو هفته تعطیل شود.

گروگانگیری سلامت مردم!

دو هفته پیش، پنجشنبه ۸ آبان ۹۹ جلسه کمیته بررسی مشکلات حوزه سلامت استان تهران با حضور محسنی بندپی، استاندار تهران، روح الامینی، اقبال شاکری و زهره الهیان اعضای کمیته سلامت مجمع نمایندگان تهران، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ و رؤسای سه دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون شهردار تهران برگزار شد. اعضا جلسه کمیته بررسی مشکلات حوزه سلامت استان تهران بر تعطیلی دو هفته ای این استان در راستای قطع زنجیره کرونا تاکید کردند و تصمیم قطعی در این باره هنوز اتخاذ نشده است.

همچنین ایرج حریرچی هفته پیش اعلام کرد پیشنهاد تعطیلی کامل ‫تهران‬ روی میز است و درباره آن به‌زودی تصمیم‌گیری می‌شود. همچنین زالی، فرمانده ستاد کرونا در تهران و محسنی بندپی، استاندار تهران پیشنهاد تعطیلی کامل پایتخت را حداقل به مدت دو هفته داشتند تا کادر درمان نفس بکشند.

پیش از این، حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگویی با ایسنا اعلام کرد در صورتی که تهران را تعطیل نکنند ما در قالب طرح دوفوریتی آن را در مجلس به رأی می‌گذاریم. او با اشاره به شیوع گسترده کرونا در کشور گفت: «باید تهران و کلانشهرها حداقل به مدت دو هفته تعطیل شود و برای بعد از آن هم برنامه‌ریزی اساسی صورت گیرد؛ در غیر این صورت ما هفته آینده طرح دوفوریتی را برای الزام دولت به این کار ارایه می‌کنیم.»

وی در ادامه گفت: «تعطیلی مشاغل از ساعت ۶ بعدازظهر شبیه شوخی است که با این محدودیت‌ها هیچ تغییری در کلانشهرها به خصوص تهران مشاهده نمی‌شود.»

پشت پرده مخالفت با تعطیلی تهران، چه کسانی نقش‌آفرینی می‌کنند؟

برای یافتن پاسخ این سوال از بی‌شمار اظهارنظر موجود نمی‌توان به نتیجه‌ای قطعی رسید. تعطیلی تهران حالا از خواسته کارشناسان مدیریت بحران و درخواست جامعه پزشکی عبور کرده و به نوعی تبدیل به مطالبه‌ای عمومی شده و همین امر باعث شده‌است مسؤولان نخواهند در برابر این مطالبه افکار عمومی قرار بگیرند.

در آستانه تصمیم‌گیری در این رابطه به یک‌باره خبری به نقل از انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران منتشر شد که تعطیلی پایتخت را منتفی اعلام کرد. از یکسو همزمان مینو محرز اعلام کرد نه دولت و ستاد بلکه استاندار تهران مخالف تعطیلی دو هفته‌ای است. با افزایش واکنش‌ها در برابر این ادعا، سخنگوی ستاد ملی کرونا اعلام کرد «اینکه گفتند رئیس‌جمهوری دستور تعطیلی تهران را داده و استاندار اجرا نمی‌کند، کذب محض است.»

گروگانگیری سلامت مردم!

از سوی دیگر، استاندار تهران در فاصله یک روز نه تنها مخالفت با تعطیلی را تکذیب کرد که آن‌طور که نماینده مجلس می‌گوید به جبهه موافقان تعطیلی پیوست!

آن طور که از برآیند مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا طی یک ماه گذشته می‌توان متوجه شد این ستاد هر طرح و تدبیری به کار می‌بندد تا مجبور به تعطیلی تهران نشود. اما چرا تعطیلی پایتخت برای دولت این‌قدر سخت است؟ فارغ از پیامد‌های امنیتی این موضوع که شاید چندان تاثیری در روند این مخالفت نداشته‌باشد موضوع بر سر اقتصاد است.

پس از کش‌وقوس‌های فراوان و تقابل مخالفان و موافقان تعطیلی و قرنطینه تهران و کلانشهرها، امروز علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از طرح جدید محدودیت های کرونایی رونمایی کرد و گفت: «شهرستانی اگر در وضعیت سطح سه یا قرمز قرار گیرد به جز مشاغل ضروری بقیه مشاغل تعطیل خواهند بود، بر اساس ارزیابی اولیه بیش از صد شهر و شهرستان مشمول منطقه قرمز خواهند بود و تهران جزو این شهرهای قرمز است، ۱۵۰شهر در سطح دو و نارنجی قرار دارند که محدودیت سطح سه و چهار را شامل می‌شود و ۱۵۵شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار دارند که در سطح شغلی چهار برای آنها محدودیت ایجاد می‌شود. محدودیت‌ها شامل فعالیت مدارس و فعالیت آموزشگاه‌‌ها، مراسم‌های مذهبی و فرهنگی خواهد بود.»

با اظهارات ضد و نقیض و تصمیمات لحظه‌ای که درخصوص مقابله با کرونا گرفته شد، مشخص نیست که در پشت پرده این حجم از تذبذب آرا و تصمیم‌گیری چه کسانی بوده که با چنین عملکردی سلامت مردم را به گروگان گرفته‌اند؟!

گزارش از یاسین قاسمی


کد خبرنگار : 38