تاریخ : 1399,یکشنبه 25 آبان12:41
کد خبر : 376155 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

«خبرنامه دانشجویان ایران» در گزارشی منتشر کرد؛

چالش قضایی انتخاباتی بین «بوش» و «اَل‌گور»/ ماجرای تقلب در انتخابات ۲۰۰۰ آمریکا!

انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری ایالات متحده و رقابت نزدیک و جنجالی «دونالد ترامپ» جمهوری‌خواه و «جو بایدن» دموکرات، باز هم چالش قضائی انتخابات سال ۲۰۰۰ میان «جورج بوش»، فرماندار تگزاس و «ال‌ گور»، معاون رئیس‌جمهوری وقت آمریکا را زنده کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا با تمام حواشی خود یکبار دیگر منطقه الیگارشی ثروت و قدرت در این کشور را به جهانیان نشان داد تا انتخابات که تجلی همبستگی عمومی و مردمی است نمونه کاملی از یک بحران ملی باشد! جالب تر آنکه طرفین درگیر در این بحران از آغاز با تهمت و توهین به یکدیگر درصدد نمایش لیبرال دموکراسی بودند. از زمان آغاز رای گیری ها مشخص بود دو نامزد جمهوریخواه و دموکرات رقابت تنگاتنگی را در کسب آرای الکترال و مردمی خواهند داشت.

پس از گذشت چند روز جو بایدن نامزد دموکرات ها به عنوان رئیس جمهور منتخب از آغاز فرآیند انتقال قدرت در این کشور خبر داد که با واکنش ترامپ مواجه شد دونالد ترامپ ضمن رد ادعای بایدن بر بر تقلب در شمارش آرا در برخی ایالت ها منجمله آریزونا پنسیلوانیا و جورجیا تاکید کرد و وعده داد تا با طرح شکایت در دیوان عالی کشور پیگیری های حقوقی لازم را بعمل آورد.

پس از گذشت یک هفته ترامپ شکست در ایالت آریزونا را پذیرفته تیم حقوقی وی شکایت خود در این ایالت را پس گرفته‌اند. با این حال دعوای حقوقی بر سر ۷۹ رای الکترال در شش ایالت جریان دارد وی همچنین مدعی شد شرکت دامین که در زمینه ساخت و فروش سخت افزار و نرم افزارهای مربوط به رای گیری الکترونیکی فعال است ۲.۷ میلیون رای مردمی که به سبد او ریخته شده را به نام بایدن تغییر داده است!

چالش قضایی انتخاباتی بین «بوش» و «اَل‌گور»/ ماجرای تقلب در انتخابات ۲۰۰۰ آمریکا!

آرای پستی و دزدیده شدن برگ رای های به اسم او در محل های رای گیری از دیگر مواردی بود که ترامپ به آن به آنها معترض بوده است.

این ادعاها در حالی مطرح می شود که شرکت حقوقی مسئول پیگیری شکایت ترامپ در ایالت پنسیلوانیا به دلیل نبود مستندات کافی در رابطه با تقلب در فرایند شمارش آرا و ترس از بدنام شدن شرکت از ادامه همکاری با تیم حقوقی او صرف نظر کرده است.

با این وجود ترکیب اعضای قضات دیوان عالی آمریکا شامل ۶ قاضی جمهوری‌خواه و سه قاضی دموکرات اردوگاه ترامپ را نسبت به آینده خوشبین نگه می دارد.

سابقه درگیری های این چنینی پس از انتخابات و کشیده شدن نتیجه به رای دیوان عالی در طول تاریخ ۲۵۰ ساله آمریکا قابل توجه است. در سال ۲۰۰۰ ال گور از حزب دموکرات و جورج دبلیو بوش از حزب جمهوری خواه در یک درگیری حقوقی مشابه اعلام نتایج را به رای دیوان عالی واگذار کردند که روایت آن خالی از لطف نیست!

و اما ماجرای سال ۲۰۰۰ از چه قرار بوده است؟!

انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۰، روز هفتم نوامبر، میان «جورج بوش پسر» و «ال گور»، معاون بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، برگزار شد. رقابت میان این دو نامزد، بسیار نزدیک بود و کسی که ۲۹‌رأی گزینندگان ایالت فلوریدا را می‌برد، برنده انتخابات می‌شد. زمانی که فلوریدا پیروزی جرج بوش را با تنها چند‌هزار رأی بیشتر اعلام کرد، ستاد انتخابات ال گور به نتیجه رأی‌گیری معترض شد.

چالش قضایی انتخاباتی بین «بوش» و «اَل‌گور»/ ماجرای تقلب در انتخابات ۲۰۰۰ آمریکا!

این اعتراض، با‌توجه‌به اینکه برادر جورج بوش در آن زمان فرمانداری ایالت فلوریدا را برعهده داشت، مورد‌توجه رسانه‌های آمریکایی قرار گرفت. ستاد انتخابات ال گور از چندین مورد تخلف یا کج‌سلیقگی در برگزاری انتخابات خبر داد. دادگاه عالی ایالت فلوریدا به نفع ال گور رأی داد، اما ستاد بوش این‌بار به دیوان عالی ایالات متحده آمریکا شکایت کرد و این دیوان، با نقض رأی دادگاه فلوریدا، جلو ادامه بازشماری دستی آرا را گرفت و بدین‌شکل بوش به کاخ سفید راه پیدا کرد.

بررسی شرایط انتخابات در سال ۲۰۰۰ و مقایسه آن با انتخابات امسال آمریکا حائز اهمیت است این دو انتخابات با ادعاهای مشابه اما در اوضاع و احوال کاملاً متفاوت هستند!

تفاوت این دو انتخابات از چند جهت قابل توجه است؛

نخست آنکه دونالد ترامپ سابقه خروج از سنت‌های حزبی و روی آوردن به استراتژی مرد دیوانه را دارد و هوادارانش نیز برخلاف دموکرات‌های لیبرال عموماً از میان گروه‌های تندرو راستگرای مسلح و شبه نظامی هستند که همین امر کار را برای پیشبرد مسالمت آمیز روند شکایت مشکل خواهد نمود.

چالش قضایی انتخاباتی بین «بوش» و «اَل‌گور»/ ماجرای تقلب در انتخابات ۲۰۰۰ آمریکا!

از سوی دیگر حجم اختلاف ترامپ و بایدن در این انتخابات در شش ایالت و برسر ۷۹ رای الکترال است که این امر بر خلاف شرایط سال ۲۰۰۰ اختلافات در آن برهه می باشد.

نکته قابل توجه آن است که ال گور نامزد سال ۲۰۰۰ دموکرات ها نیز با تاکید بر همین امر فضای کشور را باتوجه به پیش زمینه های موجود در این دو سال کاملا متفاوت می‌داند.

در پایان با نتیجه انتخابات امسال آمریکا هر چه باشد دولت این کشور را با بحران عمیق مشروعیت و کاهش سرمایه اجتماعی مواجه می سازد که در تعیین آینده این کشور منشا اثر خواهد بود.

گزارش از محمدابراهیم خسروی


کد خبرنگار : 38