تاریخ : 1399,پنجشنبه 06 آذر16:00
کد خبر : 377143 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

در نشست بسیج‌ دانشجویی‌ دانشکده‌ حقوق‌ و علوم‌ سیاسی‌ دانشگاه‌ تهران مطرح شد؛

ظهره‌وند: آمریکا در کنار سایر متغیرها که می‌تواند معادله‌ امنیت ملی ما را متاثر بکند/ پورابراهیمی: نگاهمان در مجلس یازدهم با اولویت حل مشکلات اقتصادی است

نشست بررسی تحولات اقتصادی ایران در راستای انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده‌ی آمریکا به همت بسیج‌ دانشجویی‌ دانشکده‌ حقوق‌ و علوم‌ سیاسی‌ دانشگاه‌ تهران از طریق لایو اینستاگرامی برگزار شد در این نشست محمدرضا پورابراهیمی نماینده مجلس یازدهم و ابوالفضل ظهره وند، سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان به گفتگو پرداختند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نشست بررسی تحولات اقتصادی ایران در راستای انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده‌ی آمریکا به همت بسیج‌ دانشجویی‌ دانشکده‌ حقوق‌ و علوم‌ سیاسی‌ دانشگاه‌ تهران از طریق لایو اینستاگرامی برگزار شد در این نشست محمدرضا پورابراهیمی نماینده مجلس یازدهم و ابوالفضل ظهره وند، سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان به گفتگو پرداختند که در ادامه گزیده ای از آن را مشاهده می‌کنید:

پور ابراهیمی نماینده مجلس یازدهم در نشست بررسی تحولات اقتصادی ایران در راستای انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده‌ی آمریکا گفت: آن چیزی که امروز ما می‌توانیم به عنوان دغدغه‌ی اقتصادی کشور از آن نام ببریم، یک شرایط ناشی از مشکلات متعدد در حوزه‌های مختلف اقتصادی است که نتیجه‌ی عدم توجه به داخل کشور، و به‌جای آن نگاه به بیرون برای حل مشکلات اقتصادی و چشم دوختن به مذاکرات است که نتیجه‌ی کل مذاکرات هم شد خروج آمریکایی‌ها از برجام و اتفاقاتی که در طی این سال‌های اخیر همه‌ی ما به خوبی دیدیم و یک تجربه‌ی تلخ شد برای جمهوری اسلامی ایران، که ما پس از ایفای همه‌ی تعهدات‌مان در مقابل کشورهای دیگر، نه تنها با پذیرش محدودیت‌های هسته‌ای مسیر اصلی آن دنبال نشد، بلکه متاسفانه هم چرخ هسته‌ای و هم چرخ اقتصاد ما متوقف شد.

وی در ادامه افزود: اگر ما بخواهیم برای حل مشکلات مردم گام برداریم، طبیعتاً دوباره نباید به مردم آدرس غلط بدهیم. بنابراین ما نگاهمان در مجلس یازدهم با اولویت حل مشکلات اقتصادی این است که ظرفیت اقتصادی نظام جمهوری اسلامی ایران به فضل الهی به یک شرایط و توانمندی‌ای رسیده که علی‌رغم خواست دشمن می‌تواند از سد مسائلی مانند تحریم و کرونا و امثال این‌ها عبور کند. لذا این این نیازمند یک بازنگری در گفتمان جدیدی است که مطالبه‌ی مردم است برای توانمندسازی گام اقتصادی با رویکرد اقتصاد مقاومتی.

آمریکا یک متغیر است در کنار سایر متغیرها که می‌تواند معادله‌ی امنیت ملی ما را متاثر بکند
ابوالفضل ظهره وند، سفیر سابق ایران در ایتالیا و افغانستان در نشست بررسی تحولات اقتصادی ایران در راستای انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده‌ی آمریکا گفت: بنده می‌دانم که تحریم اتفاقاً برای ما فرصت است. چین هم الان تحت تحریم است، روسیه هم تحت تحریم است و ایران هم. چرا تحریم علیه ما تبدیل شده به یک ابزار رایج؟ به دلیل نوع واکنش ماست. شما وقتی نشان می‌دهید که تحریم می‌تواند شما را تنظیم بکند، پس بنابراین از آن بیشتر استفاده می‌شود. تحریم یک مطالعه است. وقتی شما خزانه‌داری آمریکا را نگاه می‌کنید، یک بخش مشخص دارد که روی ایران دارد کار می‌کند و رفتار ما را رصد می‌کند. در این بخش می‌آید نگاه می‌کند که کدام ناحیه را ما اول بزنیم. البته این را هم بگویم که گرا هم می‌گیرند! من به شما بگویم که تا در ایران کسی را نداشته باشند، بدانید که کلاً راه بسته است.

ظهره‌وند در ادامه افزود: یک اصلی وجود دارد در غرب که می‌گوید اینکه شما بخواهید از نردبان توسعه بالا بروید امکان ندارد. شما باید همین راهی که ما رفتیم را دنبال کنید تا در مسیر باشید. لذا بدانیم ما چه مسیری را داریم طی می‌کنیم و چگونه است که داریم پارادایم را بهم می‌زنیم. از نظر آن‌ها ما ناهنجاریم. این ادبیات تنش‌زدایی بدانید، ادبیات خطرناکی است که در دوره‌ی اصلاحات زده شد. مگر ما فقط عامل تنش هستیم؟ طرف مقابل ما تنش‌زدایی می‌کند، لذا از این زاویه شما نگاه کنید، الان یک اتفاق دیگری که هیچکس به آن اشاره نمی‌کند این است که آقای بایدن دارد منت می‌گذارد بیاید در برجام! نه خیر ایشان غلط کرده بخواهد بیاید در برجام. اصلا نباید اجازه  بدهیم که این اتفاق بیفتد. شرط و شروط هم باید بگذاریم که آن‌ها عمل نمی‌کنند.

اگر می‌خواهد در برجام بیاید ما باید بگوییم به اصطلاح این چکی که برگشته را پر کن تا ما ببینیم چه‌کار می‌توانیم بکنیم.