تاریخ : 1399,سه شنبه 25 آذر09:01
کد خبر : 379159 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

در گفتگو با ۵ تن از فعالان دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مطرح شد؛

دانشگاه فرهنگیان باید زیر نظر آموزش و پرورش باشد/ برای جبران کمبود معلم، دانشجومعلمان سال آخر را جذب کار کنند

فعال دانشجویی در دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: ما نیازمند یک تحول اساسی هستیم مسئله مردمی سازی آموزش پروش را با خصوصی سازی اشتباه گرفتند و فقط در مسائل مالی مردم را مشارکت می دهند و همین باعث ایجاد تفاوت ها و مدارس های غیر یکسان می شود که تفاوت ها را در امکانات مدارس و قبولی و رقابت های کنکور می بینیم.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طرحی باعنوان «اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین» با موضوع تعیین تکلیف نیروهای نهضتی و حق التدریسی‌ها که یک فوریت آن روز چهارشنبه به مجلس آمد، مربوط به قانونی است که در مهرماه سال ۹۱ برای تعیین تکلیف آموزشیاران نهضت سواد آموزی و حق التدریسی‌ها تدارک دیده شده بود.

در چند سال اخیر پیشنهادات و تصمیمات مختلفی برای دانشجو معلمین و دانشگاه فرهنگیان گرفته شده است که اخیرا با نامه وزیر علوم به رهبری به اوج خود رسیده از این رو با ۵ تن از فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به گفتگو حول محور مشکلات این روزهای دانشگاه فرهنگیان پرداختیم که در ادامه می‌خوانید؛

حمیدرضا قائم پناه معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به نامه وزیر علوم گفت: نامه اخیر وزیر محترم علوم، محضر رهبر معظم انقلاب از اساس دارای اشکال محتوایی و قانونی است و اگر جای وزیر علوم بودم، قبل از نگارش چنین نامه ای، حتما یک دور اساسنامه دانشگاه فرهنگیان را به دقت مطالعه می‌کردم تا اگر برای تضعیف دانشگاه فرهنگیان، بازیچه دست آنانی که با تمام توان در فکر خفه کردن جریان تربیت معلم کشور هستند، شده ام، کمی علمی تر و با دلایل منطقی و قانونی به نگارش و درخواست چنین نامه ای اقدام می‌کردم

بیشتر بخوانید

در جلسه نمایندگان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با وزیر آموزش و پرورش مطرح شد؛
عدم دسترسی بیش از سه میلیون دانش‌آموز به شبکه شاد/ جذب معلمان فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی

وی در ادامه گفت: آقای وزیر گرچه که می‌دانیم کسانی که وسوسه این درخواست و اقدام را در دل شما کاشته اند، افرادی هستند که در مسیر اجرای پروژه نانوشته انحلال تربیت معلم گام برداشتند و در طلیعه اقدامات، میزان جذب دانشجومعلم را به بهانه عدم وجود امکانات و زیرساخت های مکفی به حدود کمتر از ۴هزار نفر در پایان مسئولیت خود رساندند.

نرگس سادات آقامیر، معاون مطالبه گری واحد خواهران مرکز بسیج دانشجویی فرهنگیان با اشاره به واگذاری دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه پیام نور گفت: باید این نکته را در نظر گرفت که آموزش و پرورش نیاز به تربیت معلم دارد و دانشگاه فرهنگیان نیز توسعه کمی داشته و برخی معتقدن که از پس تامین این تعداد معلم بر نمی آید و میخواهند از فضای خالی و زیرساخت های دانشگاه پیام نور استفاده کنند اما به جای ادغام این دو بیایند تجهیزات و زیرساخت های مازاد پیام نور را به فرهنگیان واگذار یا در اختیار آنها قرار دهند تا دانشگاه فرهنگیان این زیر ساخت های و کمبود را برطرف کنند.

این فعال دانشجویی در ادامه با اشاره به سخنان رهبر انقلاب که آموزش و پرورش سرمایه است، بیان کرد: دولت معتقد است که آموزش و پرورش هزینه است و وقتی نگاه هزینه ای باشد سعی بر آن می کند که این هزینه ها را کاهش دهد که یا با طرح خرید خدمات معلم را واگذار می کند با خصوصی سازی مدرسه را واگذار می کند و با واگذاری دانشگاه فرهنگیان به پیام نور پرورش معلم را واگذار می کند.

نرگس سادات آقامیر

حمید رفیعی از فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در این میزگرد درپی نامه وزیر علوم به رهبری گفت: این نامه دچار یک سری اشکالات و ابهامات می باشد. اول از همه اینکه  دو سه هفته پیش در جلسه ای منوط به شورای عالی فرهنگی و با حضور سران قوا تشکیل شد، که طی این جلسه قانونی مبنی بر جذب معلم تصویب شد. اینکه جناب وزیر بعد از جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی این نامه را مکتوب کرده اند شاید دال بر آن باشد که مسیر جذب معلم با تغییراتی همراه باشد و موجب تغییراتی در جایگاه دانشگاه پیام نور گردد.

وی در ادامه افزود: موضوع بعدی این است که در گذشته وزارت علوم به آموزش و پرورش نامه ای ارسال کرده بود که موضوع جذب معلمین را جدی بگیرند. در مسئله‌ی دیگری این موضوع پیش می آید در وزارت علوم که بسیار مورد تایید و نظر  رهبری  هستند، وزرایی که دسترسی آنها از رهبری  بیشتر است، چرا به ایشان نامه دادند؟

این فعال دانشجویی افزود: چرا باید مشارکت ها و همکاری ها یک طرفه باشد؟ چرا تا به حال کسی به این نکته اشاره نکرده است که استفاده از ظرفیت دانشگاه دیگر به این معناست اساتیدی که می توانند کمک کند بخشی از این کمک را در دانشگاه فرهنگیان ارائه دهند.

بیشتر بخوانید

برنامه‌ای دیگر برای نابودی دانشگاه فرهنگیان این‌بار از سوی وزارت علوم؛
نامه سرگشاده بیش از ۱۰۰ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بابت نامه غیرمسئولانه وزیر علوم به رهبر انقلاب

رفیعی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: مساله دیگر اینکه افرادی که در مورد آموزش و پرورش اظهار نظر می کنند آیا در مورد عوامل دیگر همچون وزارت بهداشت دخالت می‌کنند؟ چگونه می توان در مورد مسئله جسم انسان اینگونه حساسیت نشان داد اما در مورد مسئله روح انسان اینچنین بی تفاوت بود؟

فاطمه قره داغی از دیگر فعالان دانشجویی در این میزگرد گفت: اگر ما برای معلمینی که به صورت فارغ التحصیلی جذب آموزش و پرورش می شوند را هزینه ای در نظر بگیریم ابتدا در یک دانشگاه دولتی دیگر چهار سال رایگان تحصیل می کند و وقت میگذارند و سپس یک سال در دانشگاه فرهنگیان جذب می کنند بهتر نیست به جای این 5 سال بیایند از ابتدا در دانشگاه فرهنگیان دانشجو جذب کنند و تنها 4 سال وقت و هزینه صرف کنند.

خانم قره داغ

قره داغی ادامه داد: ما باید ببینیم که دانشگاه فرهنگیان توانسته به آن رسالت خود برسد یا خبر؟ مشکل اینجاست که یک گفتمان مشترک از تربیت معلم در کشور وجود ندارد و هرکسی در زمان مسئولیت خود سلیقه ای برخورد می کند اما باید طبق یک چارچوب درست و یک نظام جامع پیش رفت.

امیرحسین محقق از فعالان دانشجویی دیگری است که در این میزگرد گفت:  بایستی به معلمین از بعد دیگری نگاه شود و طبیعتا میتوان گفت در آموزش و پرورش هیچ اتفاقی به جز در بستر تربیت معلم اتفاق نخواد افتاد به عبارتی باید گفت معلم، محور این بحث هاست.

وی در ادامه گفت: اگر به نیروی انسانی امروز کشورمان نیازی بیندازید میتوان فهمید که وضعیت آموزش عالی ما در وضعیت نامناسبی به سر می برد. دانشگاه های ما امروزه با بحران های بسیاری چون بحران اختلاف طبقاتی، بحران علمی، بحران پژوهشی، بحران مدرک‌گرایی، عدم استفاده از افراد دانشگاه با توجه به توانمندی‌های آنان و... روبرو هستند و این به این معناست که دانشگاه ها نمی توانند راه حل مناسبی برای مشکل تامین یک معلم حرفه ای و کارامد باشند‌.

این فعال دانشجویی افزود: اساسا دانشگاه فرهنگیان به جای وزارت علوم می بایست زیر نظر آموزش و پرورش باشد، چرا که آموزش پرورش قادر است یک‌معلم را در راستای مشخصه هایی که میخواهد تربیت کند . ما بر این باوریم که کل فرآیند خدمت سی ساله ی یک معلم بایستی زیر نظر آموزش و پرورش انجام گیرد و هیچ نهادی در آن دخالت نه، همکاری داشته باشد.

حمید رفیعی

آقامیر با بیان اینکه اصلی ترین کاری که مجلس باید انجام دهد بحث قانون تعیین تکلیف معلمان حق التدریس است، گفت: عملا برای آن تاکنون کار قابل توجهی انجام نشده نمایندگان بعضا با تحت ثاثیر قرارگرفتن از حرکات احساسی یا درک درستی از اهمیت معلمین ندارند که برخی با جذب های بی رویه نهضت سواد آموزی اینقدر توقعات از جذب در آموزش و پرورش بالا می رود.

قره داغی با اشاره به ایکنه باید معلمان را در سیاست گذاری ها دخالت داد، گفت: ما یک بحران آمار و اطلاعات در آموزش و پرورش داریم. اگر آموزش و پرورش بیاید طبق یک برنامه مشخص متناسب با تعداد نیروی جذبی و نیروی بازنشسته دانشجو بگیرد با همچین بحرانی رو به رو نمی شدیم.

دانشگاه فرهنگیان

وی تصریح کرد: برای جبران کمبود معلمین در آموزش و پروش میتوان از ظرفیت معلمین بازنشسته ای که هنوز توانایی تدریس دارند، استفاده کنند یا حتی معلمانی که در بخش های اداری به کار گرفتند را دوباره به کلاس های درس برگردانند یا از ظرفیت دانشجو معلمان سال آخری استفاده کنند که توانایی تدریس را دارند و بصورت کاورزی از آن ها در تدریس استفاده کنند.

رفیعی از فعالان دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: به نظر من انحصار معنی بدی نمیدهد، گاها به معنی صیانت از یک چیزی هست. متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلات آموزش و پرورش کمبود معلم است بسیاری از معلمان در این سال های اخیر توسط تجمعات جلوی مجلس استخدام شدند این هم شاید دارای اهمیت ویژه ای برای افراد تصمیم گیرنده باشد وگرنه باید به فکر مقابله با این ماجراها می‌افتادند.

محقق با بیان اینکه مشکل کمبود معلم نشأت گرفته از کجاست، تصریح کرد: بنده یک‌ نکته را عرض کنم،  ما چرا باید الان تعداد زیادی از فارغ التحصیلان را استخدام کنیم که دوباره سی سال دیگر با بازنشسته شدن آنها با همین مشکل روبرو شویم و همان تعداد کمبود معلم داشته باشیم؟

امیر حسین محقق

وی ادامه داد: تنها راه جلوگیری از این مسئله این است که با تدبیرهای موقتی نه تنها فرآیند جذب یا اینکه بخواهیم فقط به بازدهی فکر کنیم بلکه طی چندین سال این روند را مدیریت نمود. مثل افزایش ساعت معلمین، جذب دانشجو معلمان به صورت پاره وقت، استفاده از ظرفیت نیروهای مردمی و انقلابی در حالت جهادگونه و یا هر بعدی که بتوان در این مقوله فکر کرد. با این جریان ما میتوانیم جریان ورودی را نیز حتی کنترل نماییم.

آقامیر در پایان اظهارات خود گفت: می توان به آقای غلامی گفت که آیا شما وزیر کار هستید که نگران بیکاری جوانان هستید، یا شما وزیر آموزش و پروش هستید که نظر می دهید؟ بهتر نیست که به وزارت خودتان که کم مشکل و انتقاد به عملکردتان وجود ندارد برسید.

دانشگاه فرهنگیان

قره داغی نیز گفت: ما نیازمند یک تحول اساسی هستیم مسئله مردمی سازی آموزش و پرورش را با خصوصی سازی اشتباه گرفتند و فقط در مسائل مالی مردم را مشارکت می دهند و همین باعث ایجاد تفاوت ها و مدارس های غیر یکسان می شود که تفاوت ها را در امکانات مدارس و قبولی و رقابت های کنکور می بینیم.

محقق در پایان سخنان خود گفت: خیلی از افراد به صورت منفعت طلبانه به آموزش و پرورش نگاه میکنند که آموزش پرورش مدیر دارد، پست دارد، حقوق دارد و... که اینها به نیروهای ما برسد چه می شود؟ اینها همگی دال بر آن است که آموزش پرورش متاسفانه هم اکنون به یک‌نهاد منفعل بدل گشته است..

رفیعی در پایان با اشاره مطالبات رهبری از صداوسیما، گفت: یکی از مطالبات رهبری در جریان شان و منزلت معلمی حمایت صدا و سیما بوده است اما واقعا صدا و سیما در مغایرت با این امر قدم گذاشته است. هیچکدام از برنامه های صدا و سیمای ما رنگ و‌ بویی از معلمی ندارد چرا که صدا و سیما تنها مباحث حقوق، معیشت و ... یک معلم را سوژه می کند و پوشش میدهد.

در پایان قائم پناه در خصوص متن نامه وزیر گفت: در متن نامه اخیر وزیرعلوم به رهبر انقلاب، به ماده بیست و هشت اساس‌نامه دانشگاه فرهنگیان اشاره شده و خواسته شده‌است که استفاده از این بند به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد و از ظرفیت دانش آموختگان دانشگاه های دیگر استفاده بشود؛ لازم به ذکر می‌باشد که این درخواست مخالف با متن صریح اساس‌نامه دانشگاه فرهنگیان است که بیان نکاتی را در این زمینه ضروری است.

وی گفت: آن کسی که دچار سوء برداشت شده است خود وزیر علوم است نه خوانندگان نامه ایشان به رهبری و از متن نامه مشخص است که ایشان حتی یکبار نیز ماده ۲۸ اساس‌نامه دانشگاه فرهنگیان را مطالعه نکرده اند؛ چرا که ماده مذکور به صراحت بیان می‌کند: تأمین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشته هایی که امکان توسعه آن از طریق «دانشگاه» وجود ندارد، مطابق ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش از میان دانش آموختگان سایر دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور و حوزه های علمیه، مشروط به گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی در دانشگاه بلامانع می‌باشد.

معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان افزود: در متن ماده ۲۸ اساسنامه تکیه شده که در صورت عدم امکان ارائه رشته‌ها، جذب از طریق فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها ممکن می‌باشد، حال‌آنکه باوجود انواع رشته‌های علوم پایه و انسانی در دانشگاه فرهنگیان، کاربرد زیاد و فراقانونی این ماده توجیهی ندارد؛ چرا که باعث به حاشیه رفتن بیش از ۱۵ رشته تخصصی دانشگاه فرهنگیان می‌شود.

وی با بیان اینکه نگاه های سطحی، نظرات غیر عالمانه و غرض ورزی ها سیاسی، آن هم از سوی مسئولین ارشد کشور به مقوله تعلیم وتربیت، بسیار نگران کننده است و پیشنهاد میکنم قبل از هر گونه اظهار نظر، حتما با کارشناسان این حوزه گفتگویی صورت پذیرد، تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه هیئت امنایی است که ریاست آن را شخص ریاست محترم جمهوری برعهده دارد و آقای وزیر علوم نیز عضو آن می‌باشد اما سوال این است دلیل ارسال چنین نامه ای و درخواستی محضر رهبر انقلاب چیست؟ آیا می‌خواهیم کم کاری و بی تدبیری خود را با یک پیشنهاد غیرمسئولانه، به اسم رهبری تمام کنیم؟ به جای پیشنهادهای ناصوابی که نتیجه ای جز به حاشیه رفتن و تضعیف دانشگاه فرهنگیان را به دنبال ندارد، برای این مشکل به فکر راه چاره اساسی باشید و به وظایف خود در راستای توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان عمل کنید.

گزارش از مسلم خلخال


کد خبرنگار : 93