به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ فناوری اطلاعات از ابزارهای مهم تجارت میباشد و با پیشرفت روز افزون خود راهکارهایی برای برنامهریزی و اجرای هرچه اقتصادیتر و قدرتمندتر فعالیت بازارها ارائه میدهد.
در دنیای امروز دیگر نمیشود فناوری اطلاعات را از مجموعه برنامهریزیها و توسعه سازمانی جدا کرد؛ زیرا فناوری اطلاعات در عصر حاضر منجر به دگرگونیهای زیادی در زمینههای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی میشود.
کتاب اقتصاد تجارت الکترونیکی (The Economics Of Electronic Commerce) از پنج فصل تشکیل شده است. در فصل اول مفهوم اقتصاد دیجیتالی، مفاهیم فناوری اطلاعات و ویژگیهای آن مورد بررسی قرار داده شده، فصل دوم موضوع تجارت الکترونیکی و مزایای آن شرح داده میشود، در فصل سوم و چهارم اقتصاد تجارت الکترونیکی و بازارهای الکترونیکی بررسی خواهد شد. فصل آخر هم به پرداختها و پول الکترونیکی میپردازد.
در بخشی از کتاب اقتصاد تجارت الکترونیکی میخوانیم:
زمانی تجارت و تولید در ارتباط با عنصر مزیت رقابتی در مکان جغرافیایی خاص شکل میگرفت، اما امروز مکان معنای خود را از دست داده و هزینههای مبادلاتی برای مصرفکنندگان و تجار به سرعت در حال کاهش است و حلقههای واسط مانند توزیع، فروش و خردهفروشی در حال کوتاه شدن است.
کاهش موانع ورود به بازار و تولید بههنگام موجب شده است که تعداد زیادی عرضهکننده وارد بازار شوند. نهتنها مصرفکنندگان از افزایش رقابت منتفع شدهاند بلکه شرکتهای چند ملیتی بزرگ و شرکتهای کوچک و متوسط نیز فرصت بیشتری برای مشارکت در بازار جهانی پیدا کردهاند. امکان مبادله الکترونیکی نرمافزارها و خدمات یا اطلاعات، تجار و افراد را از موانعی مانند قوانین مبدأ، بوروکراسی، کاغذ بازی و بازرسیهای مرزی رهانیده است.