تاریخ : 1399,چهارشنبه 24 دي05:36
کد خبر : 382438 - سرویس خبری : فرهنگی اجتماعی

«خبرنامه دانشجویان ایران» به مناسبت بازگشایی سینما‌ها گزارش می‌دهد؛

اکران آثار پرمخاطب شرط بقای سالن‌های سینمایی/ نقش سازمان سینمایی در صنعت سینمای کشور

سخنگوی انجمن سینماداران گفت: به رئیس سازمان سینمایی اعلام کرده ایم که اگر قرار به حمایت از سالن‌های سینما است، باید از تهیه کنندگان و پخش کنندگانی که فیلم پرمخاطب دارند، حمایت کرد؛ چرا که عملا هیچ حمایتی بالاتر از آن نخواهد بود که سالن‌های سینما با فیلم پرمخاطب و خوب آغاز به کار کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی و اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «سینمای پایتخت بازگشایی شد» خبری که 20 دی ماه روی خروجی رسانه ها قرار گرفت و نوید روزهای خوش سینماداران تهرانی را می داد. تعطیلی حدودا 10 ماهه سینماهای کشور به دلیل شیوع بیماری کرونا شرایط سختی را پیش روی صنعت نیمه جان سینما قرار داد، وضعیتی که کار را به اعتراض تهیه کنندگان کشاند و حتی اکران آنلاین فیلم ها در بستر برخی پلتفرم ها هم نتوانست دردی از جامعه تهیه کنندگان دعوا کند، در این میان پخش کنندگان آثار هم در کنار دیگر فعالان عرصه سینما متزلزل اسیب های مالی زیادی شدند و حالا صف طولانی اکران فیلم های سینمایی آینده مبهم را پیش روی فیلمسازان قرار داده است.  

تنها با نمایش آثار پرمخاطب می توان انتظار رونق سالن های سینمایی را داشت

محمدرضا صابری، دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران» درباره بازگشایی سینماها گفت: مهمترین هدفی که در این انجمن و شورای عالی انجمن تهیه کنندگان دنبال می شد، این بود که بتوانیم سینماداران را از مشاغل گروه 3 اعلام شده توسط ستاد کرونا به گروه 2 منتقل کنیم، چرا که معتقدیم بسته بودن طولانی سینماها ضربه عجیبی به فرهنگ کشور می زند، همچنین با توجه به اینکه ما در تیر و مرداد که اوج شیوع بیماری کرونا هم بود، توانستیم با رعایت 15 بند اعلامی از سوی ستاد کرونا برای پروتکل های بهداشتی سینماها را بازگشایی کرده و هیچ گونه مشکلی هم نه برای پرسنل و نه مردم ایجاد نشد، اعلام کردیم که به اشتباه سینماها در زمره مشاغل گروه 3 قرار گرفتند.

وی اظهار داشت: قطعا این مسئله آسیب هایی هم داشته و با توجه به اینکه جلسات آخرمان با شورای عالی انجمن تهیه کنندگان و مدیرکل نظارت و ارزشیابی به عنوان نماینده سازمان سینمایی در حال برگزاری است، امیدواریم که در نهایت سینماداران به گروه مشاغل 2 منتقل شوند. در حال حاضر مشاغل گروه 3 هم تنها در شهرهای نارنجی و قرمز اجازه فعالیت ندارند، به همین دلیل ما فقط در7 شهر نتوانسته ایم سینماها را بازگشایی کنیم و خوشبختانه چند روزی می شود که سینماها در تهران بازگشایی شده است.

اکران آثار پرمخاطب شرط بقای سالن‌های سینمایی/ نقش سازمان سینمایی در صنعت سینمای کشور

سخنگوی انجمن سینماداران تصریح کرد: فعلا 2 فیلم جدید در سالن سینماها به نمایش در آمده، در حالی که تنها با اکران خوب می توان مخاطب را متقاعد کرد که بعد از 10 ماه تعطیلی سینماها، به سالن ها بیاید. از سوی دیگر سینماداران حاضر نبودند جز 1 یا دو مورد از فیلم هایی که امروز در پرده سینماها به نمایش در آمده را در شرایط عادی اکران کنند، با توجه به این مسئله چه دلیلی دارد که در وضعیت کرونایی مخاطب ریسک حضور در سالن ها را برای تماشای آثار موجود در سینماها بپذیرد؟ از این رو به رئیس سازمان سینمایی اعلام کرده ایم که اگر قرار به حمایت از سالن های سینما است، باید از تهیه کنندگان و پخش کنندگانی که فیلم پرمخاطب دارند، حمایت کرد؛ چرا که عملا هیچ حمایتی بالاتر از آن نخواهد بود که سالن های سینما با فیلم پرمخاطب و خوب آغاز به کار کند.

احتمال برگزاری اکران های مردمی در جشنواره فیلم فجر وجود دارد

صابری با بیان اینکه خوشبختانه تصمیم سازمان سینمایی مبنی بر برگزاری جشنواره فیلم فجر اتفاق خوبی که در حال رخ دادن است، گفت: امیدواریم این جشنواره به بهترین شکل و با اکران مردمی برگزار شود. البته بعد از رایزنی های صورت گرفته برای برگزاری اکران مردمی، به جمع بندی های خوبی نیز رسیده ایم، به طوری که در صورت تحقق آن هیچگونه بلیط فروشی فیزیکی نخواهیم داشت و تنها از طریق سایت این امکان فراهم می شود.همچنین سینماهای مردمی با ظرفیت 50 درصد فعالیت می کنند و نباید این مسئله را نیز نادیده گرفت که جشنواره فیلم فجر تنها زمانی معنا پیدا می کند که اکران مردمی هم در آن وجود داشته باشد و تصور می کنم این اتفاق محقق خواهد شد.

وی افزود: پیشنهادی را نیز به سازمان سینمایی ارائه دادیم و قرار است این سازمان هفته آینده بسته حمایتی خود را از تهیه کنندگان و پخش کنندگان عرضه کند تا از این طریق بتوان تهیه کنندگان و شرکت های پخش کننده آثار سینمایی را برای اکران آثارشان قانع کرد؛ قطعا در چنین شرایطی نه سینماداران و نه تهیه کنندگان به دنبال سود نیستند، بلکه تنها هدف شان این است که دیگر بیش از این از جیب خود هزینه نکنند، چرا که فیلم هایی مانند «شنای پروانه» و «خوب، بد و جلف 2» که جزو پرفروش ترین فیلم های امسال محسوب می شدند، به دلیل شرایط تعطیلی سینماها کمترین فروش را تجربه کرده و در حقیقت شکست بدی خوردند.

اکران آثار پرمخاطب شرط بقای سالن‌های سینمایی/ نقش سازمان سینمایی در صنعت سینمای کشور

سخنگوی انجمن سینماداران با بیان اینکه سینماها تنها با 2 فیلم کار خود را بعد از تعطیلی کرونا آغاز کرده اند، بیان داشت: با این حال استقبال خوبی را شاهد بودیم و امیدواریم با برگزاری جشنواره فیلم فجر و اکران فیلم های پرمخاطب بار دیگر شاهد رونق سالن های سینما باشیم.

صابری با تاکید بر اینکه سینماهای کشور در حالت ورشستگی قرار دارند، اظهار داشت: علی رغم اینکه درآمد سینماداران به صفر رسیده، اما متاسفانه برخی هزینه ها ثابت هستند و قطعا باید پرداخت شوند. البته اتفاق خوبی که از اوایل دهه 90 و با راه اندازی پردیس سینمایی کوروش و دیگر پردیس های بزرگ شکل گرفت، این بود که به سمت به کارگیری از نیروهای تحصیل کرده حرکت کردیم، چرا که نمایش آثار نیز از حالت نگاتیو به دیجیتال تغییر کرده و بلیط فروشی نیز به صورت مکانیزه انجام می شود و قطعا تحقق این مسائل نیازمند استفاده از نیروهای آموزش دیده و جوان بود که سرمایه گذاری های زیادی انجام شد و یکی از مسائل مهم برای سینماداران حفظ این نیروی انسانی است که طبیعتا هزینه هایی متوجه سینماداران کرده است.

سازمان سینمایی طرح تشویقی برای تهیه کنندگان و مردم در نظر بگیرد

مسعود ردایی، تهیه کننده «سال دوم دانشکده» گفت: با توجه به تعطیلی سینماها بخشی از فیلم های سال گذشته هنوز اکران نشده و در مقابل نیز بخشی از آثاری که در سال جاری تولید شده هم در صف اکران قرار دارند، در حالی که در شرایط معمول می توان سالانه 60 فیلم را اکران کرد و شاید امروز حدود 160 فیلم داشته باشیم که در صف اکران قرار دارند و این شرایط سختی را ایجاد کرده است.

وی افزود: قاعدتا به دلیل شرایط کرونایی مردم نیز کمتر در سالن های سینما حضور پیدا می کنند و انباشت فیلم ها از یک سو و عدم حضور مردم، مولفه ای است که می طلبد تا وزارت ارشاد طرح هایی را برای انگیزه دهی به مردم و حضور آنها در سالن ها ایجاد کند.  قاعدتا این طرح ها می تواند همه بخش های صنعت سینما از عوامل تولید آثار گرفته تا سینماداران را شامل شود.

اکران آثار پرمخاطب شرط بقای سالن‌های سینمایی/ نقش سازمان سینمایی در صنعت سینمای کشور

تهیه کننده «سال دوم دانشکده» بیان داشت: سازمان سینمایی باید برای صاحبان سینما هم که در این شرایط متضرر شده اند، فکری کند و در اصل باید یک طرح تشویقی و ترغیبی را در نظر بگیرد و شاید بهتر بود یک گروه بررسی برای این مسئله در نظر گرفته می شود، متاسفانه در سازمان سینمایی و وزارت ارشاد کمتر درباره چنین مسائلی اندیشیده شده و این اصلا خوب نیست؛ در حالی که این امکان وجود داشت در بازه تعطیلی سینماها از فعالین این بخش دعوت و فعالیت های تحقیقی انجام می شد تا زمینه لازم برای بهبود شرایط در دوران گذار از کرونا صورت می گرفت.

ردایی با تاکید بر اینکه قبل از شیوع بیماری کرونا نیز فیلم ها در گیشه فروش، شرایط مناسبی را برای جذب مخاطب نداشتند، بیان داشت: تنها تعداد معدودی آثار را شاهد بودیم که توانستند تغییراتی را در فروش ایجاد کنند و قاعدتا در شرایط فعلی نیز تهیه کنندگانی که با سرمایه مستقل و شخصی وارد کار می شوند احتیاط بیشتری در عرصه فیلمسازی خواهند داشت، البته در مقابل تهیه کنندگانی را هم داریم که از بودجه شخصی استفاده نمی کنند و دیده شدن یا نشدن آثار برای آنها چندان تفاوتی ندارد، با این حال کار کردن برای تهیه کنندگان مستقل با توجه به صف طولانی اکران چندان مناسب نیست.

گزارش از سجاد باقری


کد خبرنگار : 38