تاریخ : 1399,پنجشنبه 25 دي14:37
کد خبر : 382601 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

کاربرد انواع میلگرد در ساختمان‌سازی

انتخاب بهترین برند میلگرد برای بسیاری از افراد و مصرف‌کنندگان، اهمیت زیادی دارد. قبل از خرید میلگرد، بهتر است اطلاعاتی در مورد هرکدام از پارامترهای گفته‌شده کسب کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، میلگرد یکی از مصالح فلزی پرکاربرد و مهم در صنعت ساختمان‌سازی است و به عنوان ضامن استحکام و مقاومت سازه شناخته میشود. انواع میلگرد، ویژگی‌های مختص به خودش را دارد و بنا بر شکل یا خاصیتش در مکان‌های مختلفی از سازه مورد استفاده قرار میگیرد. در این مطلب ابتدا راجع به میلگردها آشنایی پیدا میکنیم و بعد از آن سری به انواع میلگرد های موجود در بازار  میزنیم و کاربرد هر کدام را در ساختمان سازی بررسی میکنیم.

کاربرد انواع میلگرد در ساختمان‌سازی

تولید میلگرد در ایران در حجم بالایی صورت میگیرد و بنابراین کارخانه ‌های تولید کننده‌ی میلگرد بسیاری در ایران وجود دارند که با کیفیت و استاندارد بالایی با هم رقابت میکنند. از سویی سرعت بالای تولید میلگرد و پیشرفت دستاورد های متخصصین باعث شده است که امروزه کارخانه‌ های تولید میلگرد در ایران همتراز برترین تولیدکنندگان جهانی قرار گیرند.

میلگرد چیست؟

کاربرد انواع میلگرد در ساختمان‌سازی

میلگرد یکی از مقاطع فلزی موجود است و رگ حیاتی بسیاری از سازه ‌ها میباشد. کاربرد میلگرد در بتن، افزایش مقاومت و استحکام بتن و در نتیجه سازه و بنا میباشد. همانطور که میدانید بتن، بدون میلگرد کاربرد چندانی ندارد و به ندرت پیش می‌ آید که از بتن خالی و بدون میلگرد در ساختمان سازی استفاده شود.

انواع میلگرد با عیار و درجات مختلفی از فولاد و به‌ صورت آجدار و ساده تهیه و تولید میشود، اما میلگرد های آجدار، مقاومت بیشتری از خود نشان میدهند و برای دنبال کردن قیمت به روز میلگرد اصفهان آهن را دنبال کنید.

یکی دیگر از دلایل استفاده از میلگرد در بتن، کاهش ضخامت بتن است. گفتیم که میلگرد استحکام و مقاومت بتن را افزایش میدهد، بنابراین لزومی ندارد تا بتن به صورت ضخیم در سازه به کار رود، چرا که اگر میلگرد همراه بتن باشد با ضخامت کم مقاومت بالایی پیدا می‌کند.

 همچنین یکی از نقطه ضعف ‌های بتن خاصیت شکنندگی و ترک خوردن است، اما میلگرد از ترک خوردگی بتن پیشگیری میکند و البته نصب آن را هم آسان ‌تر کرده و باعث کاهش هزینه‌ ها میشود.

انواع میلگرد و کاربر آن‌ها

کاربرد انواع میلگرد در ساختمان‌سازی

انواع مختلف میلگرد با دسته بندی‌ های متفاوتی وجود دارد و کاربرد هرکدام نیز متفاوت است. همچنین این پروفیل ‌ها از لحاظ شکل، مقاومت، استاندارد و قطر و ... با هم تفاوت‌ هایی دارند. بنابراین برای انتخاب نوع میلگرد مناسب برای ساختمان، بهترین کار، شناخت اصولی انواع و کاربرد میلگرد ها است. در ادامه با هم انواع میلگرد موجود در بازار بررسی میکنیم:

انواع میلگرد از نظر شکل

میلگرد ها از لحاظ ظاهری به دو دسته‌ی  ساده، آجدار تقسیم بندی می‌شوند و هر کدام هم  نقاط قوت و نقاط ضعف خاص خود را دارند. از بین این دو نوع، نوع آجدار پرکاربردتر است، چراکه خاصیت خمش و شکسته شدن آن نسبت به نوع بدون آج کمتر است و بتن با میلگرد آجدار مقاومت بیشتری از خود نشان میدهد.

میلگرد آجدار

سطح این نوع  مقطع  زبر و آجدار است و در زمان بتن‌ ریزی، اتصال خوبی بین میلگرد و بتن بوجود می آید؛ بنابراین احتمال جدا شدن مقطع از بتن بسیار کم است. این نوع میلگرد به دو نوع میلگرد های TMT و میلگرد های آجدار مقاومت بالا HSD تقسیم میشوند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم:

میلگردهای آجدار ترمومکانیکی TMT: این پروفیل ‌ها در دمای بسیار بالا تولید شده و استحکام زیادی دارند و بالطبع بتن‌ های ساخته شده با این نوع میلگرد، از استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند. میلگرد های آجدار TMT  مزایایی مانند استحکام، انعطاف‌پذیری، جوش‌پذیری، خمش ‌پذیری و استاندارد های بالای بین ‌المللی و  همچنین مقاومت به زنگ ‌زدگی، دارند.

میلگردهای آجدار مقاومت بالا HSD: سطح این میلگرد ها آجدار مارپیچی است و منحصراً برای انواع بتن تهیه میشوند. این میلگرد ها در مقاطع ۴ تا ۵۰ میلی‌متر در بازار وجود دارند. مزایای این میلگرد‌، انعطاف‌ پذیری و جوش‌ پذیری مقاطع آجدار ، خاصیت جوش‌ پذیری صد درصد، خاصیت خمشی بالا و نصب آسان است. از این میلگرد های مقاومت بالا در ساخت ساختمان‌ های صنعتی، تجاری و پلها استفاده میشود.

میلگرد  ساده

کاربرد انواع میلگرد در ساختمان‌سازی

از لحاظ ظاهری، میلگرد صنعتی ساده سطح صاف و یکنواختی دارد و  در سایزهای ۶ تا ۵۰ میلی‌ متر در بازار عرضه میشود. میلگرد های ساده به‌ راحتی خم میشوند و این ویژگی را دارند که بدون صدمه زدن به ‌کل ساختار میلگرد برش داده شوند.

نقطه ضعف میلگرد ساده در این است که به دلیل سطح صاف و یکنواخت آن، اتصال محکمی بین بتن و میلگرد ایجاد نمیشود و احتمال جدا شدن میلگرد از بتن هنگام وارد آمدن فشار بالا وجود دارد. اما از کاربرد میلگرد ساده میتوان به مکان ‌هایی که احتمال خوردگی و تغییر شکل وجود دارد، اشاره کرد. این مکان شامل صنعت قالب سازی، بولت‌ها، پیچ ها، محصولات و تجهیزات قالب‌بندی است.

میلگردهای ساده در اصل از پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی هستند که ویژگی‌های خاص خود را دارند؛ این نوع میلگردها به طور کلی از نظر مقاومت، کاربرد و ویژگی با میلگردهای آج دار متفاوت هستند.

 انواع میلگرد از لحاظ جنس

میلگرد ها از نظر جنس و کیفیت به شش دسته تقسیم میشوند:

میلگرد اروپایی:  میگرد های اروپایی، کمترین مقاومت را در برابر انحراف و خم شدن  دارند و به همین علت هم از این پروفیل در مناطق زلزله‌خیز  و یا سازه‌ های پیچیده نمیتوان استفاده کرد.

میلگرد فولاد کربن: نام دیگر این میلگرد، نوار سیاه است و چون مقاومت کششی خوبی دارد، یکی از پر کاربرد ترین مدل‌ های میلگرد محسوب میشود؛ اما این میلگرد برای مناطقی که رطوبت بالایی دارند، مناسب نیست چرا که در برابر رطوبت مقاومت زیادی ندارد و دچار زنگ زدگی میشود.

میلگرد با روکش اپوکسی: اپوکسی پوشش داده شده در واقع همان فولاد کربن است که با روکشی از اپوکسی پوشانده شده است. این میلگرد 70 تا 1700 برابر فولاد کربن در برابر زنگ زدگی مقاومت دارد. اگرچه پوشش اپوکسی این نوع میلگرد بسیار ظریف است و هر گونه آسیب به آن باعث میشود مقاومت میلگرد و در نهایت بتن پایین بیاید.

میلگرد گالوانیزه:  این نوع میلگرد، 40 برابر نسبت به فولاد کربن در برابر زنگ‌ زدگی و خوردگی مقاومت بالاتری دارد و به همین علت هم  قیمت بالاتری دارد. همچنین لازم به ذکر است که این نوع میلگرد بسیار با دوام‌ تر و سخت ‌تر است.

میلگرد فایبرگلاس تقویت شده با پلیمر: این میلگرد، به آسانی خم نمیشود و توانایی خمش در برابر تحمل بار دارد. البته این محصول قیمت بیشتری نسبت به میلگرد اپوکسی دارد.

میلگرد فولاد ضد زنگ : میلگرد فولاد ضد زنگ، بین انواع میلگرد بالاترین قیمت را دارد؛ چرا که بهترین تقویت کننده بتن در اکثر سازه‌ ها است. این میلگرد حدود 1500 برابر مقاومت بیشتری نسبت به میلگرد سیاه دارد. نقطه ضعف این میلگرد، مقاومت پایین آن در برابر خم‌شدگی است.

انواع میلگرد صنعتی بر اساس استاندارد

میلگرد ساده (A1)

 میلگرد ساده یا میلگرد داکتیل، صاف و بدون آج و از جنس فولاد نرم هستند. این میلگرد، نسبت به سایر میلگردها نرم‌تر است و مقاومت کششی پایین‌تری دارد. از این نوع میلگرد در آهنگری، تغییر شکل و همچنین عملیات جوشکاری استفاده می‌شود.

میلگرد نرم  (A2)

 این مدل میلگرد یکی از انواع میلگرد های آجدار است. آج روی میلگرد از ابتدا تا انتهای آن و بدون توقف به صورت مارپیچ کشیده میشود و به همین علت به آن میلگرد با آج مارپیچ ساده هم میگویند. نام‌ های دیگر این میلگرد، نیمهخشک یا ترد و نیمه‌ نرم میباشد.

میلگرد نیمه سخت (A3)

 این میلگرد را با نام میلگرد خشک هم میشناسند. شکل ظاهری آن آجدار و آج جناغی است. این میلگرد به هیچ عنوان برای جوشکاری و تغییر شکل‌ های زیاد با زوایای تند مناسب نیست.

میلگرد سخت (A4)

 میلگرد آجدار مرکب جزو همین دسته از میلگرد ها است. این نوع میلگرد در ساختمان‌ ها و در ساخت تمام سازه ‌های مختلف، به جز دیوار های برشی استفاده میشود.

کاربرد انواع میلگرد

میلگرد ها به روش ‌های متفاوتی در بتن مسلح استفاده میشوند و این روش‌ه ا را طراحان به صورت دقیق در نقشه کشی لحاظ میکنند:

میلگرد خاموت

برای جلوگیری از بیرون زدگی میلگرد ها و آرماتور های طولی در اثر عمل نیرو های برشی و جلوگیری از ترک، کاربرد دارد.

میلگرد سنجاقک

برای تقویت مقاومت برشی خاموت‌ ها و اتصال کامل بین میلگرد و خاموت استفاده میشود.

میلگرد خرک

برای قرار دادن دو شبکه افقی متوالی با فاصله‌ هایی معین در داخل بتن، به خصوص در بتن ریزی کف و فوندانسیون استفاده میشود.

میلگرد رکابی

در امتداد نگه داشتن میلگرد های طولی یا عمودی در بتن‌ ریزی دیوارها و دال‌ها استفاده میشود.

میلگرد ادکا

برای تحمل نیروی برشی و تحمل لنگر های منفی در تکیه‌گاه‌های تیرهای سراسری استفاده میشود.

میلگرد راستا

برای جبران ضعف کششی بتن مورد استفاده قرار میگیرد.

کلام پایانی

انتخاب بهترین برند میلگرد برای بسیاری از افراد و مصرف‌کنندگان، اهمیت زیادی دارد. قبل از خرید میلگرد، بهتر است اطلاعاتی در مورد هرکدام از پارامترهای گفته‌شده کسب کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

 در این مطلب با انواع میلگرد صنعتی و کاربرد هرکدام در ساختمان سازی آشنا شدیم  همچنین میتوانید با کلیک روی لینک راهنمای خرید ویدیو راهنمای خرید میلگرد را مشاهده کنید. همانطور که دیدیم، میلگرد برای مسلح کردن بتن به کار میرود؛ بنابراین مهم است که برای یک ساخت یک سازه‌ی مقاوم از چه نوع میلگردی و به چه اندازه استفاده شود و انتخاب درست نوع میلگرد برای ساختمان نیازمند داشتن اطلاعات دقیق و البته مشورت با متخصصین است.

منبع : https://esfahanahan.com/


کد خبرنگار : 16