تاریخ : 1399,سه شنبه 30 دي13:41
کد خبر : 383077 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

در بیانیه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل مطرح شد؛

دوگانه‌سازی‌ درباره واکسن‌ نتیجه‌ای جز ناامیدی مردم ندارد

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در بیانیه‌ای اعلام کرد: دوگانه‌سازی بین از دست دادن جان مردم در برابر استفاده از واکسن کشورهای آمریکا یا انگلیس نتیجه‌ای جز سیاه‌نمایی و ناامیدی مردم عزیز کشورمان را در پی نخواهدداشت

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل طی بیانیه‌ای با انتقاد از نامه اخیر سازمان نظام‌پزشکی کشور درباره واکسن کرونا اعلام کرد: دوگانه‌سازی بین از دست دادن جان مردم در برابر استفاده از واکسن کشورهای آمریکا یا انگلیس نتیجه‌ای جز سیاه‌نمایی و ناامیدی مردم عزیز کشورمان را در پی نخواهدداشت و در شرایط کنونی کشور، کلیدی‌ترین مسئله‌ای که ‌می‌تواند در مبارزه با این ویروس کشور را یاری کند، اتحاد، هم‌کاری و هم‌افزایی با متخصصین داخلی برای پیشرفت هر چه سریع‌تر واکسن تولید داخل درکنار بررسی­ های لازم برای واردات واکسن­ مطمئن و ایمن است.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

چندیست موضوع واردات واکسن مطمئن و ایمن و ممنوعیت واردات از کشورهای آمریکا و انگلیس در محافل مختلف مطرح می ­شود و دوگانه­ های مختلفی را شاهد هستیم. در این بین برخی از مسئولین سازمان نظام پزشکی کشور نیز، به این حاشیه‌ها دامن زده و در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور مخالفت خود را به صورت ضمنی با ممنوعیت واردات واکسن از آمریکا و انگلیس اعلام کردند.

متاسفانه امضا کنندگان نامه مذکور خود و مجموعه سازمان نظام‌پزشکی را دلسوزان مردم معرفی کرده‌اند. اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور خود لازم می‌داند نکاتی را به گوش مسئولین سازمان نظام پزشکی کشور برساند:

1- عملکرد سازمان نظام‌پزشکی کشور روندی بر ضد دلسوزی و حمایت از مردم را نشان‌ می‌دهد. سازمان نظام‌پزشکی بزرگترین مانع برای اجرایی شدن طرح استفاده از کارت‌خوان در مطب‌ها بود و بر علیه آن نامه زد. اگر دلسوز مردم بودند، پیرزنی را برای گرفتن پول نقد مجبور به پایین رفتن از پله‌ها نمی‌کرند.

2- عملکرد غیرشفاف و ناعادلانه سازمان نظام‌پزشکی در دادگاه‌های بدوی پزشکی قانونی نمونه دیگری از عملکرد غیر دلسوزانه این سازمان در قبال مردم است. با صدور آرای متعدد در دادگاه‌های بدوی مردم را از حق خود محروم کرده و به آنان ظلم کرده‌اند. آرایی که به دور از عدالت و کارشناسی تخصصی، در جهت حمایت از هم صنف‌هایشان صادر می‌شد.

3- افزایش درآمد پزشکان در سال‌های اخیر با افزایش هرساله تعرفه‌های پزشکی حاصل عملکرد صنفی این سازمان است که موجب بالارفتن هزینه درمانی در سبد خانوارهای طبقه متوسط و ضعیف شده است. جهش 120 درصدی تعرفه­ها در سال 84 تاییدی براین ادعاست.

4- به دنبال افزایش تعرفه‌های درمانی در بخش خصوصی و انتقال کارد درمانی از بخش دولتی به بخش خصوصی و تضعیف ظرفیت درمانی بخش دولتی، به گسترش و القای بی‌عدالتی در جامعه دامن زده و به فکر کسب درآمدهای هنگفت برای هم‌صنفان بوده‌اند.

5- یکی از بزرگترین علل زمینه‌ساز فرارمالیاتی در جامعه پزشکی، مخالفت‌ها و مانع‌تراشی‌های سازمان نظام‌پزشکی در جهت اجرایی شدن قانون‌های مختلف در راستای جلوگیری از این معضل در کشور است. در شرایطی که اقتصاد کشور اوضاع خوبی ندارد، فرارمالیاتی پزشکان با حجمی حدود 7 هزار میلیارد تومانی در سال ضربه بزرگی به کشور وارد می‌کند. با این حجم از سرمایه می‌توان بیش‌از 28 میلیون دوز واکسن وارد کشور کرد.

6- پیشگیری از بیماری یکی از رسالت‌های جامعه پزشکی در کشور است. سازمان نظام‌پزشکی در قبال مسائل مهمی مانند آلودگی‌هوا یا آب‌های آلوده در مناطق سیستان و بلوچستان روزه سکوت گرفتند. اما امضاکنندگان همین نامه اخیر در سال 90 با نگاه کاملا سیاسی به مقوله سلامت، مواضعی بر خلاف سیاست­های کلان حاکمیت گرفته و بر اساس منافع سیاسی، دست به نامه‌نگاری با بشار ‌اسد، رئیس‌جمهور سوریه، زدند.

اما در خصوص مقوله واردات واکسن از کشورهای آمریکا و انگلیس نیز نکاتی را ذکر می‌نماییم:

1- سازمان نظام پزشکی کشور در نامه اخیر تنها راه مقابله با ویروس کرونا را محدود در واکسیناسیون جامعه می‌داند. در صورتی که در ایام اخیر با اعمال محدودیت‌های آمدوشد در سطح کشور کاهش چشمگیری در مبتلایان و قربانیان این ویروس مشهود بود. پس می‌توان نتیجه گرفت اقدامات مراقبتی و پیشگیرانه تاثیر به‌سزایی در مبارزه با این ویروس دارد. از سوی دیگر، با فرض خرید و واردات واکسن، واکسیناسیون جمعیت  80 میلیونی کشورمان حتی با اولویت بندی افراد در خطر و کادر درمان، فرایندی دشوار و زمان‌بر خواهدبود.

2. واردات واکسن از کشورهای مختلف نیاز غیرقابل انکار کشور است. اما باید توجه داشت که استفاده از واکسن‌ کشورهایی که در مبارزه با کرونا موفق بوده و به میزان خوبی توانسته‌اند این ویروس را در سطح جامعه کنترل کنند، معقول‌تر است یا واکسن کشوری که نه یک روز یا دو روز، بلکه هر روز رکورد قربانیان و مبتلایان این بیماری را جابجا می‌کند؟ چنانچه کشورهای پیشرو در امر واکسیناسیون مانند امارات، از واکسن­های چینی استفاده می­کنند.

3- پیشرو بودن مردم ایران برای واکسن‌هایی که بسیاری از کشورهایی مثل کره جنوبی از تزریق آن به مردمشان امتناع کرده‌اند، توجیه عقلی ندارد. علاوه بر این باید توجه داشت که شیوه ساخت واکسن شرکت‌هایی مانند فایزر یا مدرنا روی پلتفرم mRNA بناشده است. روشی که تاکنون هیچ نمونه قبلی نداشته و ممکن است عوارض ژنتیکی خطرناکی در درازمدت داشته باشد.

4- استفاده شتاب‌زده از واکسن‌هایی که در مرحله آزمایشی هستند، می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری برای مردم داشته باشد. نیاز است با اقدامات حساب‌شده و عقلانی، مانند بسیاری از کشورها زمان شروع واکسیناسیون را به زمانی مطمئن‌تر موکول کرد و تا آن زمان از روش‌های جایگزین استفاده کرد.

5- کشوری که سال‌هاست سنگین‌ترین تحریم‌های دارویی را بر مردم ایران اعمال کرده و از در اختیار قراردادن داروهای مختلف از جمله داروها‌ی ضدسرطان، داروی MS یا نوارهای پانسمان بیماران پروانه‌ای که اغلب کودکان هستند، به یکباره واکسن‌ بیماری COVID-19 را بدون هیچ مخالفتی در اختیار ایران قرار می‌دهد و پیشفروش می­کنند. هر عقل سلیمی در این مواقع جانب احتیاط را رعایت کرده و به راه‌های جایگزین فکر می‌کند.

6- اگر تاملی در تاریخ نه چندان دور کشورمان کنیم، خاطره تلخ واردات خون‌های آلوده به HIV از کشور فرانسه نشان می‌دهد که چگونه دشمنان در تنگناها به بهانه ارسال لوازم بهداشتی و درمانی، ضربات سنگینی به مردم وارد کرده‌اند.

7- دوگانه‌سازی بین از دست دادن جان مردم در برابر استفاده از واکسن کشورهای آمریکا یا انگلیس نتیجه‌ای جز سیاه‌نمایی و ناامیدی مردم عزیز کشورمان را در پی نخواهدداشت. در شرایط کنونی کشور، کلیدی‌ترین مسئله‌ای که ‌می‌تواند در مبارزه با این ویروس کشور را یاری کند، اتحاد، هم‌کاری و هم‌افزایی با متخصصین داخلی برای پیشرفت هر چه سریع‌تر واکسن تولید داخل درکنار بررسی­های لازم برای واردات واکسن­ مطمئن و ایمن است.

نکته قابل تامل دیگر آن‌ست که سازمان نظام‌پزشکی کشور عملا خود را بخشی از حاکمیت می‌داند و  اختیارات حاکمیتی بسیاری از جمله تخصیص مجوز طبابت، رسیدگی به شکایات و حتی تخصیص پروانه مطب و نظارت بر آن­ها را برعهده دارد. اما در عملکرد بر خلاف سیاستگذاری­های نظام و حاکمیت اقداماتی من­جمله نامه اخیر این سازمان که کاملا بر خلاف رهنمودها و سیاست­های مدنظر رهبر معظم انقلاب بود، و البته مصالح مردم و جامعه به چشم می­خورد که ریشه در فعالیت‌های صنفی و سیاسی دارد.

لازم به ذکر است امضاکنندگان این نامه در حالی خود را نماینده جامعه پزشکی می­ خوانند که در انتخابات آن در بین 250 هزار عضو واجد شرایط رای‌دهی جامعه‌پزشکی، مشارکت کمتر از 20 درصد است و عملا 80 درصد جامعه پزشکی نقشی در انتخاب مسئولین این سازمان ندارند و آن را به محفلی متشکل جمعی از پزشکانی تبدیل کرده است که غرق در ثروت و قدرت و تحکیم‌کننده انحصار پزشکان هستند.

در آخر این اتحادیه دانشجویی حمایت خود از رهنمود حکیمانه رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات واکسن از کشورهای آمریکا و انگلیس علام می‌دارد. همچنین نظر به ساختار، شیوه انتخابات، وظایف و خصوصا عملکرد سازمان نظام‌پزشکی کشور، درخواست خودرا مبنی بر سلب اختیارات حاکمیتی (که در اختیارات این سازمان ذکر شده است) اعلام می‌دارد. تا بیش از این دست این پزشکان آلوده به قدرت و ثروت بر کمر مردم عزیز کشورمان فشار مضاعف وارد نکند.

امید است با همکاری مردم و همت مسئولین گام‌های بزرگی در مبارزه با این ویروس برداریم.