تاریخ : 1399,سه شنبه 30 دي14:56
کد خبر : 383089 - سرویس خبری : یادداشت

علیرضا فیروزی

لشکرکشی به واشنگتن

چهره بی رتوش این روزهای آمریکا، حالا بیش از هرزمان دیگری نمایانگر آن است که دموکراسی ادعایی آمریکا‌ فقط با زور اسلحه محقق می شود.

«خبرنامه دانشجویان ایران» علیرضا فیروزی*// مراسم تحلیف بایدن، چهل و ششمین رئیس جمهور ایالات متحده در حالی برگزار خواهد شد که از چندروز قبل و در اتفاقی بی سابقه، بیش از ۲۵ هزار نیروی نظامیِ گارد ملی این کشور در #واشنگتن مستقر شده. یعنی بیش از ۳ برابر مجموع کل نیروهای نظامی آمریکا در عراق، افغانستان و سوریه.

شاید روزی که آمریکا به بهانه «صدور و گسترش دموکراسی» به خاک دیگر کشورها نظیر عراق لشکرکشی می‌کرد هیچگاه تصور نمی‌کرد روزی با همین بهانه و برای برقراری امنیت و سرکوب بخشی از مردم، مجبور شود اینبار به پایتخت خودش لشکرکشی کند و این شهر را پر کند از ماشین های نظامی، فنس، سیم خاردار و دیوار های بتنی و وضعیتی که رسانه‌های آمریکایی برای توصیف آن از عباراتی مانند حکومت نظامی و منطقه نظامی یاد می‌کنند.

چهره بی رتوش این روزهای آمریکا، حالا بیش از هرزمان دیگری نمایانگر آن است که دموکراسی ادعایی آمریکا‌ فقط با زور اسلحه محقق می شود. خواه در خاک کشورهای غرب آسیا و آمریکای لاتین باشد و خواه در خاک خودش، فرقی نمی‌کند.

از زاویه‌ای دیگر، راهبرد جریان مقاومت (مبنی‌بر نا امن کردن منطقه برای نیروهای آمریکایی جهت خروج آنها) حالا پیوست دیگری در قلب ایالات متحده پیدا کرده است؛ انباشت نیروهای نظامی آمریکا در «شرق آمریکا» و خروج نظامیان از «غرب آسیا»، هردو بخاطر بحران امنیتی...

* پژوهشگر روابط‌ بین‌الملل و فعال دانشجویی

 


کد خبرنگار : 38