تاریخ : 1399,چهارشنبه 01 بهمن19:48
کد خبر : 383229 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

کبگانیان، دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور مطرح کرد؛

موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح مجلس برای ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: حتی رسیدگی به برخی تخلفات قبلی هم مهم است، شاید اطلاع رسانی در خصوص اقدامات شورا صورت نگرفته است؛ اما در مجلس شورای اسلامی چون جلسات مختلف کمیسیون‌ها به صورت علنی برگزار می‌شود، اطلاع رسانی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «شفافیت مالی» بدون شک یکی از انتظاراتی بود که جامعه دانشگاهی از ولایتی رییس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد طلب می کرد؛ البته ولایتی نیز در همان روزهای اول این موضوع را از اولویت های اصلی خود میدانست، او در تیرماه سال ۱۳۹۶ و در جمع جمعی از نمایندگان مجلس شفافیت مالی در دانشگاه را یکی از مهمترین اقدامات اعلام کرد و می گوید: "در این خصوص و با توجه به ضرورت های موجود از حسابرسان خبره دعوت به عمل آمده تا ضمن بررسی موضوعات مالی در این دانشگاه، نسبت به ایجاد ساختارهای روشن و دقیق برای ادامه فعالیت ها در این حوزه اقدام کنند."

۱۵ دی‌ماه سال جاری بود که ۲۱ نماینده مجلس شورای اسلامی با صدور نامه‌ای از رئیس و اعضای کمیسیون تلفیق درخواست الحاق دانشگاه آزاد اسلامی به دستگاه های مشمول بند (ه) تبصره ۲ لایحه بودجه ۱۴۰۰ را مطرح کردند.

در بخشی از این نامه آمده است: «به منظور ارتقای شفافیت و پاسخگویی مجموعه عظیم دانشگاه آزاد اسلامی به حاکمیت و مجلس شورای اسلامی پیشنهاد می گردد نام دانشگاه آزاد اسلامی به بند (ه) تبصره ۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اضافه شود تا این مجموعه مانند دستگاه های دیگر مکلف گردد اطلاعاتی نظیر اطلاعات پایه، اطلاعات نیروی انسانی (از طریق سامانه پاکنا) و مدیران، بودجه، صورتهای مالی، گزارش های عملکردی و... را سه ماه یکبار مطابق قانون به روز رسانی کند.» (جزئیات بیشتر)

اعلام وصول طرح ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد توسط هیئت رئیسه مجلس

پس از آن که ۲۱ نماینده مجلس شورای اسلامی با صدور نامه‌ای از رئیس و اعضای کمیسیون تلفیق خواستار الحاق دانشگاه آزاد به دستگاه‌های مشمول بند (ه) تبصره ۲ لایحه بودجه ۱۴۰۰ شدند؛ امروز طرح ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد با امضای ۷۰ نماینده امروز توسط هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد. این طرح جهت ابهام زدایی حقوقی، شفافیت، پاسخگویی و رسیدگی به تظلم خواهی دانشجویان، اساتید و کارمندان این دانشگاه به ثبت رسیده است.

با وجود اصلاح اساسنامه این دانشگاه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، هنوز هیچ ساز و کار نظارتی در حوزه مالی و قضایی برای این دانشگاه در نظر گرفته نشده است. طبق ماده ۵ اساسنامه اصلاحی دانشگاه آزاد اسلامی، ماهیت حقوقی این دانشگاه «غیر خصوصی و غیر دولتی» تعیین شده است که این عبارت در هیچکدام از قوانین شناخته شده نیست. از آنجایی که اموال و دارایی دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به مردم و نظام اسلامی است و اعضای هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه حق انتفاع و بهره برداری شخصی از آن را ندارند؛ مطابق اصول ۴۴ و ۴۵ قانون اساسی مالکیت عمومی بر آن مترتب می‌شود. (جزئیات بیشتر)

 موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح مجلس برای ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد

منصور کبگانیان، دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور با اشاره به طرح نظارت بر شفافیت دانشگاه آزاد که از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، گفت: قبل از اینکه مجلس و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدامی در خصوص نظارت بر عملکرد دانشگاه آزاد داشته باشند، از سوی مقام معظم رهبری مطالب و سیاست‌هایی به هیات موسس، هیات امنا و ریاست دانشگاه آزاد در این زمینه ابلاغ شده است؛ بنابراین جلوتر از نهاد‌ها، رهبر انقلاب اقداماتی داشتند. ممکن است که برخی اقداماتی که ما در این حوزه انجام دادیم رسانه‌ای نشده باشد، اما جلساتی را بعد از مطالبه‌ای که از سوی رهبر انقلاب مطرح شد، برگزار کردیم؛ دفتر رهبر انقلاب نیز تعاملاتی با شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه داشتند و اطلاعاتی به شورا داده شد.

وی افزود: بعد از این تعاملات، جلساتی در این زمینه با حضور ریاست دانشگاه آزاد به صورت خاص و متنوع و محدود تشکیل شد و در حال طراحی راهبرد‌ها و راهکار‌هایی هستیم که به تدریج این شفافیت ایجاد شود.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد استان تهران اضافه کرد: حتی رسیدگی به برخی تخلفات قبلی هم مهم است، شاید اطلاع رسانی در خصوص اقدامات شورا صورت نگرفته است؛ اما در مجلس شورای اسلامی چون جلسات مختلف کمیسیون‌ها به صورت علنی برگزار می‌شود، اطلاع رسانی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما به عنوان اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با کاری که مجلس انجام داده موافق هستیم، به خصوص در حال حاضر اشراف حوزه رهبری نظام به دانشگاه آزاد به تدریج باید شفاف‌تر شود. این مطالبه از دانشگاه آزاد صورت گرفته که باید به تدریج ایجاد شود. ما هم به دنبال طراحی این ساز و کار و در یک نکته برنامه جامع راهبردی دانشگاه آزاد هستیم که یکی از بخش‌های آن مسائل مالی دانشگاه است.

کبگانیان خاطرنشان کرد: به عنوان ستاد نقشه جامع علمی کشور در حال طراحی چند محور برای دانشگاه آزاد به خصوص برنامه‌های راهبردی و مالی این دانشگاه هستیم. نکته مهم این است که نظام جمهوری اسلامی، دانشگاه آزاد را به عنوان یک بنگاه اقتصادی نمی‌بیند، اگر چه خودکفایی اقتصادی، خود گردانی اقتصادی، گردش مالی را می‌پسندیم و این یکی از مزایای دانشگاه آزاد است؛ اما یک بنگاه اقتصادی نیست، بنابراین اول راهبرد‌ها باید طراحی شود و براین اساس شفافیت خود به خود ایجاد خواهد شد.


کد خبرنگار : 38