تاریخ : 1399,جمعه 03 بهمن17:24
کد خبر : 383371 - سرویس خبری : آخرین اخبار اقتصادی

آموزش سیپ ترانک مخابرات با آی تی شبکه

آی تی شبکه، یکی از شناخته شده ترین مراکز ارائه خدمات شبکه ای و فروش تجهیزات شبکه امروز اینجاست تا توضیحات کاملی درباره سیپ ترانک، و راه اندازی سیپ ترانک مخابرات به شما عزیزان ارائه نماید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به عنوان مدیر یک کسب و کار ما می دانیم که شما همیشه به فکر راهی هستید تا هزینه های کسب و کار خود را کاهش بدهید و اولویت بندی بهتری برای خرج و مخارج خود تعریف کنید. با حجم بالای خدماتی که شما باید آنها را مدیریت کنید (خدمات بازرگانی، خدمات حمل و نقل، خدمات حقوق و دستمزد و ...)، کاملا طبیعی است که شما اطلاعات تکمیلی در همه ی زمینه ها نداشته باشید.

شاید درباره سیپ ترانک (SIP Trunk) شنیده باشید، و یا دیده باشید که یکی از دوستان شما با استفاده از آن مخارج خود را کاهش داده است، و کنجکاو شده باشید که سیپ ترانک در واقع چیست.

پس خوش آمدید! آی تی شبکه ارائه دهنده رک 42 یونیت و رک ایستاده 42 یونیت و یکی از شناخته شده ترین مراکز ارائه خدمات شبکه ای و فروش تجهیزات شبکه امروز اینجاست تا توضیحات کاملی درباره سیپ ترانک، و راه اندازی سیپ ترانک مخابرات به شما عزیزان ارائه نماید.

سیپ ترانک چیست؟

SIP در واقع مخفف Session Initiation Protocol به معنای پروتکل شروع جلسات، و راهی برای استفاده از تماس های اینترنتی است. در واقع سیپ ترانک به ما کمک می کند تا با استفاده از تلفن یک جلسه یا تماس صوتی و یا تصویری با افراد داشته باشیم.

به زبان ساده می توانیم بگوییم که سیپ ترانک تکنولوژی جدیدی است که جلسات و تماس ها را بین دو یا چند تلفن اینترنتی ایجاد، مدیریت و برقرار می کند. در واقع سیپ ترانک نسخه ی جدید و بروز تلفن های آنالوگ و سنتی به حساب می آید که با هزینه ی کمتر به شما این امکان را می دهد تا تماس های نزدیک و راه دور، یا حتی بین المللی برقرار کنید.

SIP Trunk از دو کلمه ی سیپ و ترانک تشکیل شده است. بیایید ببینیم این کلمه ها به چه معنا هستند:

سیپ یعنی چی؟

همانطور که گفتیم، SIP به معنای پروتکل شروع جلسات، شامل قوانینی است که انتقال رسانه یا مدیا (مانند صدا، تصویر و پیام) با استفاده از شبکه هایی مثل اینترنت را شامل می شود.

ترانک چیست؟

ترانک روشی برای سرهم کردن کانال ها یا خطور مختلف به یک اتصال سیپ می باشد. بنا بر این بجای هر کابل مسی برای هر خط، شما می توانید این خطوط را به صورت مجازی راه اندازی کرده و یک شماره برای هر کدام آنها اختصاص بدهید.

آموزش سیپ ترانک مخابرات با آی تی شبکه

سیپ ترانک از چند خط پشتیبانی می کند؟

یک سیپ ترانک می تواند از هر تعداد خط یا کانالی که شما می خواهید پشتیبانی کند؛ بنابر این شما با خرید سیپ ترانک نگرانی بابت خط های تلفن نخواهید داشت چرا که می توانید بی نهایت خط تلفن روی آن راه اندازی کنید.

آموزش راه اندازی سیپ ترانک مخابرات

در کشور ما سرویس سیپ ترانک معمولا از مخابرات خریداری می شود، و این سرویس را می توان روی سیستم های مختلفی مانند الستیکس، FreePBX و ایزابل راه اندازی کرد.

در این ادامه آی تی شبکه قصد دارد تا آموزش راه اندازی سیپ ترانک روی هرکدام از این سیستم ها را به شما عزیزان آموزش بدهد.

زمانی که شما از شرکت مخابرات سرویس سیپ ترانک را خریداری می کنید، مخابرات سه آی پی (IP) به شما ارائه می کند که یکی از آنها مخصوص سرور شما، یکی به گیت وی و یکی SBC می باشد. به عنوان مثال:

۱-  ۱۰٫۱۹۲٫۳۸٫۱۳۷/۳۰

۲-   ۱۰٫۱۹۲٫۳۸٫۱۳۸/۳۰

۳-  ۱۰٫۱۰۶٫۳۰٫۲۳

در این سه آی پی، آی پی اول مربوط به سیستم شما  و Gateway است و آی پی سوم مربوط به سرویس مخابرات است.

علاوه بر آن، شما می بایست یک عدد مودم G.shDSL.Bis نیز خریداری نمایید. لازم به ذکر نیست که دستگاه تلفن شما همچنین باید بتواند پروتکل های SIP و IP را ساپورت کند.

نکته ی مهمی که باید به آن توجه کنید این است که روی خط تلفنی که می خواهید سرویس سیپ ترانک را روی آن راه اندازی کنید نباید هیچ سرویس G.SHDSL یا ADSL دیگری راه اندازی شده باشد.

راه اندازی سیپ ترانک مخابرات روی الستیکس

اولین کاری که باید انجام بدهید این است که کابل زوج مسی یا فیبری که از مخابرات گرفته اید متصل کنید. پورت های ورودی مودم اکثرا از نوع RJ45 هستند و به شکل زیر آنها را به پورت RJ45 وصل کرده و سپس آن را به پورت DSL نیز وصل کنید.

ابتدا مودم رو به زوج سیمی که مخابرات به شما داده متصل کنید معمولا پورت های ورودی مودم به صورت Rj45 میباشد که به صورت شکل زیر زوج سیم رو به سوکت Rj45 متصل میکنیم و آن را به پورت DSL مودم متصل میکنیم.

بعد از انجام این کار، پورت LAN موجود در مودم خود را به interface دوم سرورتان متصل کنید.

مرحله ی بعدی این است که اطلاعات آی پی و Gateway که از سوی مخابرات دریافت کرده اید را روی کارت شبکه ی سرورتان اضافه کنید. با این کار ارتباط بین شبکه شما و مخابرات برقرار خواهد شد.

در مرحله ی بعد می بایست به قسمت ترانک سرور خود بروید و در قسمت outgoing setting می بایست مشخصات زیر را وارد کنید.

Host= در این قسمت آی پی مخابرات را وارد نمایید

ENGINE/ type=friend

context=from-trunk

qualify=yes

transport=yes

dtmfmode=inband

بعد از آن با زدن بر روی دکمه sip show peers که در قسمت tools وجود دارد از ارتباط مطمئن شوید.

اختصاص دادن شماره به داخلی ها

همچنین در صورتی که DID خط شما در حالت فعال قرار داشته باشد می توانید به طریق زیر خطوط را به صورت مستقیم به داخلی های خود متصل کنید:

به قسمت inbound route بروید و در قسمت DID number شماره ی خود را وارد نمایید، و پس از آن، شماره  مورد نظر خود را در ادامه ی ان وارد کنید. پس از انجام این کار، در قسمت Destination ورودی خود را انتخاب کنید.

به عنوان مثال، مشاهده می کنید که در  تصویر زیر، شماره ی ما 41879 است که در آخر آن شماره ی 144 را وارد کرده ایم و در قسمت بعد داخلی 260 را برای آن در نظر گرفته ایم.

تماس با آی تی شبکه

موبایل : 1547 408 0922

سیپ ترانک مخابرات روی ایزابل

برای اتصال به سرویس ایزابل، کابل  خود را از مودم BIS به کارت شبکه ی سرور وصل کرده، و بعد از آن در سرور ایزابل به مسیر زیر بروید:

Server > Network > Network Parameter > eth0

دقت کنید که eth0 نام اینترفیس کارت شبکه اول میباشد و  در صورتی که سیپ ترانک خود را روی کارت شبکه دوم راه اندازی می کنید، نام آن eth1 خواهد بود .

در این عکس:

Interface Type: روی حالت static بگذارید.

IP Address: آدرس Client IP که از مخابرات دریافت کرده اید.

Subnet :Network Mask که از مخابرات دریافت کردید.

در نهایت این تنظیمات را ذخیره کنید.

همچنین لازم است تا از طریق SSH به محیط CLI سرور متصل شوید و یک روت (route) برای ترافیک شبکه به سمت SBC IP با آدرس آی پی گیت وی مخابرات تعریف کنید.

برای اینکار دستور زیر را اجرا نمایید:

vi /etc/sysconfig/network-scripts/route-eth1

مقادیر زیر را به این شکل تعریف کنید:

ADDRESS0: آدرس SBC IP را وارد کنید

GATEWAY0: آدرس IP گیت وی مخابرات وارد کنید

توجه داشته باشید که عدد 0 در انتهای پارامترها، شناسه ی روت شما را نشان میدهد.

پس از ذخیره سازی، با استفاده از دستور زیر سرویس شبکه را ری استارت کنید:

service network restart

تعریف سیپ ترانک در ایزابل

حال نوبت تعریف یک ترانک سیپ در ایزابل میرسد. برای اینکار در محیط وب ایزابل به مسیر زیر بروید:

PBX -> PBX Configuration -> Trunks -> Add SIP Trunk

و ترانک جدید خود را به شکل زیر تعریف کنید:

در فیلد Trunk Name نام دلخواه خود را وارد کنید. در مرحله ی بعد در قسمت Outgoing Setting و در فیلد Peer Setting تنظیمات زیر را وارد نمایید:

در قسمت host، SBC IP خود را وارد کنید و با کلیک روی apply  تنظیمات را ذخیره کنید.

بعد از ذخیره می توانید در محیط ایزابل وب، در منوی زیر وضعیت ترانک خود را بررسی کنید:

PBX > Tools > Asterisk CLI

اتصال به مرکز FreePBX

برای اتصال به این نیز باید یک کابل شبکه را به صورت مستقیم از مودم G.Shdsl.bis به اینترفیس دوم مرکز FreePBX وصل کنید وسپس باید از طریق قسمت System Admin و بخش Network settings آی پی کلاینت و subnet خود را تعیین کنید. در این تنظیمات لازم نیست که مقدار gateway را تغییر بدهید و میتوانید آن را خالی بگذارید.

بعد از تکمیل این تنظیمات باید یک ترانک سیپ تعریف کنید. برای اینکار باید از تب Connectivity و قسمت Trunks یک ترانک جدید ایجاد کنید و تنظیمات آن را به این صورت قرار بدهید:

host=  مخابراتIP SBC

type=friend

qualify=yes

nat=yes

relaxdtmf=yes

dtmfmode=auto

canreinvite=no

در قسمت Host باید آدرس IP مربوط به SBC را قرار بدهید.

بعد از ثبت این تنظیمات، باید از طریق ssh یا کنسول به محیط CLI متصل شوید. در این قسمت باید مسیری را از IP SBC به گیت وی تعریف کنید. برای این کار دستورات زیر را به شکل زیر تعریف کنید:

توجه داشته باشید که در هر قسمت باید مقادیر زیر را تعریف کنید:

ADRESS0: مخابرات IP SBC

NETMASK0: 255.255.255.255

GATEWAY: آدرس گیت وی مخابرات

سپس می توانید طبق دستوری که در قسمت اول اشاره کردیم، شماره های مورد نظر خود را به داخلی های مختلف اختصاص بدهید. بعد از انجام این کار، با اجرای دستور service network restart سیستم را ریس استارت کنید تا تنظیمات اعمال شود.

آموزش سیپ ترانک مخابرات با آی تی شبکه

سیپ ترانک خود را از آی تی شبکه بخواهید

آی تی شبکه یکی از شناخته شده ترین مراکزی است که با ارائه خدمات با کیفیت و قیمت های به صرفه ی خود به یکی از معتبر ترین فروشگاه هایی که در زمینه راه اندازی و ارائه خدمات شبکه و فروش تجهیزات شبکه مانند روتر، سوئیچ، مودم، رک دیواری، رک شبکه، تلفن تحت شبکه و سیپ ترانک فعالیت می کند تبدیل شود.

شما عزیزان نیز در صورتی که مایل به خرید و راه اندازی سیپ ترانک هستید، می توانید همین حالا با متخصصان آی تی شبکه تماس گرفته و با مشاوره با کارشناسان ما سیستم مناسب خود را خریداری نمایید.

در نهایت از شما عزیزان بابت مطالعه ی این مقاله متشکریم و امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار بدهیم.

تلفن های تماس با آی تی شبکه 

نشانی  پست  الکترونیکی آی تی شبکه

ارتباط با بخش فروش :sales@ITshabake.com

ارتباط با روابط عمومی :public@ITshabake.com

 


کد خبرنگار : 16