به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»
موفقیت در یک پاراگراف:
شاید بشود گفت موفقیت یعنی رشد در تمام امور از جمله: رشد در سلامتی، رشد در معنویت، رشد در ثروت، رشد در آرامش، رشد در عشق، رشد در تحصیل، رشد در زندگی، تیم، خدمت به دیگران و حتی رشد در ارتباط با دیگران این ها یک موفقیت تمام عیار هستند.
برندینگ در یک پاراگراف:
برندسازی یا برندینگ فرآیندی است که در آن شما برند خود را برای مخاطبین هدف می سازید و رشد می دهید. برندسازی یعنی تلاش برای رسیدن به شهرت و محبوبیت. این موارد می تواند برای یک کسب و کار یا یا برای یک شخص باشد که در آن اعتبار مدنظر است. فرآیند برندسازی به روش های مختلفی انجام میشود اما هدف نهایی آن تنها آگاهی مردم نسبت به نام و برند شما است.
مقدمه بر موضوع :
موفقیت همیشه مهم بوده است و اکثر انسان ها،هرکدام به نحوی و در راستای مورد نظر خودش آن را دنبال کرده است.
ما میخواهیم بدانیم موفقیت چیست و برندینگ چه ارتباطی با موفقیت ما و با تسریع در روند موفقیت ما دارد.
در اینجا بیشتر تمرکز خود را بر روی موفقیت در کسب و کار گذاشته ایم و موفقیت شغلی و زندگی مادی را مورد بررسی قرار خواهیم داد و میخواهیم به درکی صحیح از تاثیر برند،این دارایی نامشهود بر روند موفقیت برسیم.
سوال درست، جواب درست برای شروع :
در این مقاله بنا به پاسخ دادن به سوالات مطرح شده وجود ندارد و اینها صرفا سوالاتی است که به شما کمک میکند ببینید آیا موفق هستید؟ آیا برند هستید؟ آیا باید به برند شدن فکر کنید؟ کارمند هستید و قرار است کارمند بمانید؟ کارفرما هستید و چگونه باید شرکت خود را گسترش دهید؟
سطح رضایت مندی شما از کسب و کارتان تقریبا مشخص کننده موفقیت شما است.
چرا برندینگ مهم است؟ و چه ارتباطی با موفقیت دارد؟
انسان موجودی اجتماعی است و طبیعتا موفقیت یا عدم موفقیت در مقایسه با بقیه انسان ها سنجیده میشود.
قسمت مهمی از موفقیت به جایگاه ما در نظر دیگران برمی گردد.
موفقیت به تو و آنچه انجام میدهی اشاره ندارد؛و به ما اشاره دارد. اینکه چگونه تو را درک میکنیم .
این تعریف، در واقع نقطهی آغاز بحث ما و پایه و علت نوشته شدن این مقاله است.
عملکرد (= کاری که تو انجام میدهی) میتواند رکورد تو در مسابقه دو باشد؛ یا تعداد ساختمان هایی که معامله کردهای؛ یا امتیازی که در یک امتحان به دست آوردهای.
عملکرد متغیری است که تو روی آن کنترل داری: با تمرین کردن و برنامهریزی و توسعهی مهارتهای فردی میتوانی عملکرد خودت را بهبود بخشی و حتی عملکردت را با عملکرد دیگران مقایسه کنی.
اما موفقیت به کلی چیز دیگری است: موفقیت یک مقیاس جمعی است که نشان میدهد عکسالعمل مردم به عملکرد تو چیست.
به بیان دیگر، اگر میخواهیم موفقیت خود را اندازه بگیریم، نمیتوانیم صرفاً در خلاء به دستاوردهایمان نگاه کنیم.و باید جامعه و جمعی را که در آن عضو هستیم بررسی کنیم و ببینیم پاسخ و عکسالعمل آنها به عملکرد ما چیست.
شاید بشود تعریفی ترکیبی اعلام کرد و آن تعریف این چنین است موفقیت در واقع جایگاهی است که مخاطب از ما در ذهن خود ثبت کرده است.در واقع در این تعریف برند سازی و موفقیت باهم تعریف شده است.
برند:
برند، یک دارایی بسیار استراتژیک است و باید آن را بخشی از سرمایههای یک کسبوکار دانست.
اولین قدم برای موفقیت در هر زمینه ای مطالعه و کسب دانش تخصصی و برنامه ریزی بر اساس دانش کسب شده است.
قطعا موفقیت در زمینه برندسازی نیز خارج از این ادعا نیست و بدون دانش نمیشود یک جایگاه سودآور برای برند خود ساخت.
فواید برندسازی:
مضررات برندسازی:
برند برای بسیاری از ما یک وعده است.
فرق یک برند با یک کلمه معمولی در این است که وقتی با یک برند روبرو میشویم، مجموعهای از کلمات و مفاهیم برایمان تداعی میشود.
برند یعنی همهی تصاویر، تجربهها و احساس هایی که در ذهن یک مخاطب نسبت به یک نام شکل میگیرد.
راه رسیدن به موفقیت:
به کمک آنچه تا اینجا گفته شده است می شود این تیتر را به شکل دیگری هم مطرح کرد:
برای داشتن یک برند موفق باید چه کرد؟
برندسازی یک کار و فعالیت مقطعی نیست.
بعضا چنین تصور میشود که برندسازی چیزی شبیه اجرای یک پروژه است. یعنی باید بودجهای را در نظر گرفت و برنامهای هم برای برندینگ تدوین کرد و در زمان مشخصی این پروژه را آغاز کرد و در لحظهی مشخصی هم آن را به پایان رساند.
البته همهی برندها، از کوچکترین آنها تا بزرگترینشان، در مقاطعی کمپینهایی را به صورت پروژهای برای تقویت و تثبیت و شاید تغییر جایگاه برند خود اجرا میکنند.
اما این، همهی برندینگ نیست.
برندسازی یک فعالیت تماموقت است که صاحب برند را برای همیشه، با خود درگیر میکند. شاید در مقاطعی این کار را به شکلی فشردهتر و هدفمندتر انجام دهید، و در اوقاتی با سرعت کم پیش رود اما هیچگاه نباید روند قطع شود.
برندسازی تصویری است که از مجموعهی تصمیمها، انتخاب گزینه ها، اقدام ها، سوگیریها و خدمات و دستاوردهای شما، در ذهن مخاطبان شکل میگیرد.
برای رسیدن به موفقیت باید طبق برنامه ای برندسازی را آغاز کرده و قدم به قدم در راستای دست یابی موفقیت در ساخت یک برند حرکت کرد.داشتن برند موفق در واقع همان موفقیت در کسب و کار است.
در این مطلب ما به ساخت برند و کسب موفقیت پرداختیم گفتنی است حفظ، نگهداری، تثبیت و توسعه برند گام بعدی است که حتما به آن نیز خواهیم پرداخت.