تاریخ : 1399,چهارشنبه 08 بهمن19:08
کد خبر : 384024 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

در افتتاحیه دهمین دوره مجلس دانش‌آموزی مطرح شد؛

امروز شاهد میدان داری جوانان در عرصه تعلیم و تربیت هستیم

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: امروز شاهد میدان داری جوانان در قالب مجلس شورای دانش‌آموزی در عرصه تعلیم و تربیت هستیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، افتتاحیه دهمین دوره مجلس دانش آموزی در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز شد.

مجلس دانش‌آموزی دارای ۱۵۰ نماینده دختر و پسر (۷۵ دختر و ۷۵ پسر) از دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول و دوم است که در بین نمایندگان، ۴ نماینده اقلیت‌های دینی، ۲ نماینده از بین دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و ۲ نماینده از مدارس ایرانی خارج از کشور عضویت دارند.

مجلس دانش‌آموزی یکی از معدود مجالس دانش‌آموزی و جوانان فعال در بین کشورهای مختلف است که با تبیین سازوکارهای ارتباطی مختلف در بستر فضای مجازی در زمان شیوع کرونا فعالیت آن تعطیل نشده و فعالانه و پویا به فعالیت‌های مؤثر خود ادامه می‌دهد.

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این برنامه گفت: امروز شاهد میدان داری جوانان در قالب مجلس شورای دانش آموزی در عرصه تعلیم و تربیت هستیم. امروز نمایندگان مختلفی به نمایندگی از ۱۵ میلیون دانش‌آموز گردهم آمده‌اند تا از دغدغه‌های تعلیم و تربیت سخن بگویند و با هم اندیشی به ارتقاء نظام تعلیم و تربیت کمک کنند. بالاتر از این خود نیز تمرین تربیت، تعامل، گفتگو، مشارکت، دوستی، مهربانی، صلح و صفا، پرسشگری، نقدپذیری، تحمل، مدارا و مسئولیت‌پذیری خواهند کرد.

کاظمی بیان کرد: آگاهی دانش آموزان به اسناد بالادستی، سیاست‌های مهم نظام تعلیم و تربیت، افزایش بصیرت و آگاهی از حوزه‌های مختلف تعلیم و تربیت، تجربه گردانی، کسب فیض از محضر اساتید و معلمان برجسته، حضور در کارگاه‌های آموزشی بخشی از این تمرین تربیتی است. نهایتاً شنیدن صدای و نیاز دانش آموزان از زبان خود آن‌ها؛ تفکر، تأمل و ارائه راه حل و پیشنهاد توسط خود دانش آموزان مثل تهیه اسناد دوازده‌گانه سازمان دانش آموزی اقدامی است که می‌تواند فرآیند تصمیم‌سازی و مشارکت دانش آموزان را در سیاست‌گذاری‌ها و اجرا تسهیل و میسر کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز مجلس دانش آموزی می‌توانند در راستای بیانیه گام دوم انقلاب مصداق بارز از توجه مسئولین به جوانان و اعتماد به جوانان در جای جای کشور باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خطاب به دانش آموزان مجلس شورای دانش آموزشی گفت: با توجه به اینکه مجلس یک نهاد صنفی و مشورتی است حضور فعال در عرصه‌های مختلف تعلیم و تربیت به ویژه فعالیت‌های آموزشی پرورشی و اجتماعی در چهارچوب قانون و ضوابط و مقررات مجلس ضروری است.

وی افزود: یکی از مهمترین کارکردهای مجلس کارکرد تربیتی آن است. نکته بعدی خطاب به مدیران کل، معاونین ادارات کل آموزش و پرورش و روسای سازمان‌های دانش آموزی کشور است؛ قدر رو منزلت و جایگاه مجلس دانش آموزی را بدانیم و زمینه مشارکت دانش آموزان را به بهترین شکل ممکن در فرایندهای تصمیم‌سازی نظام تعلیم و تربیت فراهم کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: وقتی نقش‌پذیری دانش آموزان و توسعه مجلس دانش آموزی را در قالب بسته تحولی به سازمان‌ها ادارات کل ابلاغ شده است یعنی یقیناً انتظار می‌رود نقش و جایگاه واقعی مجلس دانش آموزی در سطح استان‌ها را و همینطور مناطق آموزش و پرورش استان‌ها را مورد توجه قرار بدهند. همچنین زمینه مشارکت این افراد را برای تحقق فرایندها و پیامدهای تربیتی مدنظر داشته باشند.