تاریخ : 1399,شنبه 18 بهمن13:23
کد خبر : 384955 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

اعتراضات ضد کودتا در میانمار

صدها نفر در اعتراضات علیه کودتای اخیر ارتش میانمار امروز (شنبه) در یانگون، بزرگترین شهر این کشور حضور یافتند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از خبرگزاری رویترز، معترضان فریاد می‌زدند "دیکتاتوری نظامی، شکست می‌خورد، شکست می‌خورد؛ دموکراسی، پیروز می‌شود، پیروز می‌شود".

معترضان همچنین خواستار آزادی آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسی خواه میانمار و سایر سیاستمدارانی شدند که از زمان کودتای دوشنبه گذشته در میانمار در بازداشت به سر می‌برند.

این بزرگترین اعتراضات خیابانی از زمان کودتای نظامی در میانمار به شمار می‌رود.

کودتای روز دوشنبه در میانمار از سوی ارتش این کشور به برکناری و زندانی شدن آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی این کشور و جمعی از قانونگذاران میانماری منجر شده است.

بسیاری از کشورهای غربی این کودتا را محکوم کرده و خواستار آزادی قانونگذاران شده‌اند.

یک روز پس از کودتای ارتش علیه دولت میانمار و بازداشت سیاستمداران ارشد از جمله آنگ سان سوچی، صدها تن از قانونگذاران پارلمان این کشور در خانه‌های دولتی خود در نایپیداو، پایتخت میانمار توسط ارتش محبوس شده‌اند.

این کودتای نظامی علیه دولت دموکراتیک میانمار صبح روز دوشنبه گذشته و در حالی رخ داد که قانونگذاران از سراسر کشور در پایتخت و برای آغاز به کار جلسه جدید پارلمان جمع شده بودند. همچنین چند روز پیش از وقوع کودتا، این نگرانی از وقوع آن احساس شده بود.

ارتش میانمار گفته که این کودتا به این دلیل ضرورت داشته که دولت نتوانسته به ادعای ارتش مبنی بر مقابله با تقلب در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ جامه عمل بپوشاند و آن را رسیدگی کند.

در این انتخابات، حزب رهبر دوفاکتوی میانمار توانست اکثریت کرسی‌های پارلمانی را کسب کند. همچنین یکی دیگر از مواردی که ارتش به آن اشاره کرده،‌ اجازه دولت برای برگزاری انتخابات با وجود پاندمی کرونا بوده است.

این کودتا یک پسرفت جدی برای میانمار به شمار می‌رود چون به تازگی و در چند سال گذشته این کشور از حکومت خونتا خارج شده بود.

حال نیز، این آزمونی دیگر برای جامعه بین‌الملل است که پس از روی کار آمدن آنگ سان سوچی به عنوان یک رهبر مدنی در میانمار اکثر تحریم‌های این کشور را لغو کرده بود اما حالا با بازگشت مجدد ارتش به صحنه سیاست در این کشور آسیایی، احتمال بازگشت تحریم‌ها وجود دارد.