تاریخ : 1399,یکشنبه 19 بهمن14:29
کد خبر : 385086 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

«خبرنامه دانشجویان ایران» در گزارشی بررسی کرد؛

«قانون»، چالش بزرگ وزارت بهداشت در برگزاری آزمون دستیاری/ دیوان عدالت اداری و مجلس امید پزشکان جوان برای توقف قانون‌گریزی

رعایت قانون در نحوه برگزاری چهل و هشتمین دوره آزمون دستیار در صدر دغدغه های بخش مهمی از پزشکان عمومی و داوطلبین این آزمون است. با وجود این تغییر تاریخ خواسته اصلی داوطلبین که رعایت قانون در برگزاری آزمون بوده است مجدد بی پاسخ ماند. بنا به مفاد قانونی برگزاری آزمون در هر تاریخی غیر از تیر ۱۴۰۰ غیر قانونی است.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشجویان پزشکی و پزشکان عمومی داوطلب آزمون، مهمترین رکن اعتراض خود را عدم رعایت قانون در فرایند برگزاری آزمون می دانند، از اعلام منابع گرفته تا فاصله قانونی مربوط به اعلام منابع و تاریخ برگزاری آزمون، قوانینی که به لطف این اعتراضات با جست و جوی ساده در فضای مجازی در دسترس هستند.

مسیرهای ارتباطی با وزارت بهداشت مملو از درخواست های متعدد داوطلبان برای اجرای قانون در خصوص برگزاری آزمون بوده است .

با این وجود، تلاش ها و واسطه گری ها نتیجه نداد و مسئولین ارشد وزارت بهداشت از جمله ایرج حریرچی و مرضیه مولوی نجومی بارها و بارها در برنامه‌های تلویزیونی و مصاحبه های متعدد شخص علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت با رسانه های مختلف بر برگزاری آزمون در تاریخ غیر قانونی ۷ اسفند تأکید داشتند.

 «قانون» چالش بزرگ وزارت بهداشت در برگزاری آزمون دستیاری/ دیوان عدالت اداری امید پزشکان جوان برای توقف قانون‌گریزی

در حالی که خبرهایی از گوشه و کنار شنیده می شد که داوطلبین اعتراضات خود را به دیوان عدالت اداری برده اند و بر اجرای قانون از طریق مراجع ذی صلاح تاکید داشته‌اند، ۱۵ بهمن کیانوش جهانپور رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت در صفحه توییتر خود اعلام کرد که وزیر بهداشت طی دستوری آزمون دستیاری تخصصی پزشکی را به دلیل شیوع کرونا از تاریخ ۷ اسفند به ۲۰ فروردین سال آینده موکول شود.

با وجود این تغییر تاریخ خواسته اصلی داوطلبین که رعایت قانون در برگزاری آزمون بوده است مجدد بی پاسخ ماند. بنا به مفاد قانونی برگزاری آزمون در هر تاریخی غیر از تیر ۱۴۰۰ غیر قانونی است.

این خواسته داوطلبین مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گرفت و تعدادی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس، خصوصا مسعود خاتمی نماینده مردم گلپایگان از حامیان این داوطلبین بوده است.

قصه عجیبی است، چرا وزارت بهداشت آن‌چه را که در مجموعه خود به عنوان قانون می شناسند در برخورد با کسانی که خود او آن ها را سربازان خط‌مقدم مبارزه با کرونا می نامند به رسمیت نمی شناسد؟

 «قانون» چالش بزرگ وزارت بهداشت در برگزاری آزمون دستیاری/ دیوان عدالت اداری امید پزشکان جوان برای توقف قانون‌گریزی

چرا وزارت بهداشت با ملزم دانستن خود بر رعایت مر قانون، پزشکان و‌ مجموعه خود را با قانون مداری آشنا نمی‌کند؟ آیا باز باید شاهد تجربه تلخ ترجیح مصلحت اندیشی و یا انعطاف ناپذیری بر قانونمداری هستیم؟ آیا قانون گریزی در وزارت بهداشت به‌ خصوص معاونت آموزشی رویه مرسوم شده است؟

باید ببینیم بنا به انتظار وزیر بهداشت شخصا این موضوع را اصلاح خواهد کرد و آزمون در موعد مقرر قانونی برگزار خواهد شد یا همان آش است و همان کاسه؟ آیا وزارت بهداشت با حق طلبی مجموعه عدلیه مجبور خواهد شد به مسیر قانون مداری باز گردد؟

وزارت بهداشت می داند که این روز ها به سرانجام خواهد رسید، ولی اگر به وظیفه صحیح خود در برگزاری آزمون عمل نکند با خیل عظیمی از پزشکان جوان و اساتید آینده علوم پزشکی روبه رو خواهد بود که وزارت بهداشت را به وزارت قانون گریز خواهند شناخت.

گزارش از پیام صادقی-پزشک عمومی


کد خبرنگار : 38