تاریخ : 1399,دوشنبه 20 بهمن14:03
کد خبر : 385188 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

معایب و مزایا تعویق احتمالی آزمون دکتری؛

درخواست ۵ هزار نفری برای تعویق کنکور دکتری به اردیبهشت ۱۴۰۰

البته اگر بخواهیم به صورت دسته بندی شده این معایب و مزایا را بررسی کنیم، امکان بروش مشکلات روحی، خدمت سربازی، فشرده شدن مصاحبه را به عنوان معایب تعویق کنکور و فرصت بیشتر برای مطالعه را از مزایای آن توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بازهم آزمون و بازهم درخواست تعویق آن!.

کمتر از یک ماه به آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۰ فرصت باقی مانده و این روزها مجددا بحث های لغو یا برگزاری این آزمون به دلیل وضعیت کرونایی شهرها، به گوش می رسد. بر اساس آمارها در آزمون سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۷۹ هزار و ۱۹۲ نفر ثبت نام کردند و قرار است در روز جمعه ۱۵ اسفند این رقابت برگزار شود.

اما طی روزهای گذشته کمپین هایی با عنوان "درخواست تعویق زمان برگزاری کنکور دکتری به اردیبهشت ماه هر سال"  و هشتگ رسمی "#تعویق_آزمون_دکتری_به_اردیبهشت"  در فضای مجازی منتشر شده است؛ در این کمیپن که نزدیک به ۵۱۲۱ نفر نیز آن را امضا کردند از وزیر علوم خواسته شده "با توجه به دو بار تعویق آزمون استخدامی سال ۹۹ و نبود وقت کافی برای مطالعه منابع آزمون دکتری" این آزمون به تعویق بیافتد.

همچنین در بخش دیگر این نامه نیز آمده است: "همچنین اینکه اکثر داوطلبان دکتری شاغل هستند و ایام عید وقت مناسبی جهت مطالعه است، خواهشمندیم در زمان آزمون دکتری وزارت علوم که هرساله در اسفندماه برگزار می‌شود تجدید نظر فرموده و با توجه به اینکه تمامی آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها بعد از عید برگزار می‌شود، تاریخ آزمون دکتری وزارت علوم نیز به بعد از عید موکول شود."

البته در این بین در شبکه های اجتماعی موافقان و مخالفان دیدگاه های مختلفی دارند؛ به نوشته سایت " پی اچ دی تست" استدلال برخی داوطلبان موافق تعویق این است که با توجه به احتمال دستیابی به واکسن کرونا در کشور و یا خرید واکسن در ماه‌های آینده، بهتر است برگزاری آزمون دکتری 1400 به زمان دیگری موکول شود تا با تزریق واکسن، این آزمون در شرایط ایمن‌تری برگزار شود.

از سوی دیگر مخالفان تعویق می‌گویند در صورتی که زمان مشخصی برای دسترسی عموم به واکسن کرونا اعلام شود، تعویق کنکور دکترا 1400 و برگزاری آن در شرایط ایمن قطعاً انتخاب همه داوطلبان خواهد بود. اما در صورتی که زمان دسترسی به واکسن برای عموم مردم مشخص نباشد، تعویق آزمون دکتری 1400 بی‌فایده خواهد بود. تجربه آزمون دکتری 99 نشان داد که تعویق کنکور چاره‌ساز نیست. آزمون دکتری سال گذشته پس از تعویق‌های مکرر، در شرایط نامناسب شیوع بیماری کرونا و گرمای فصل تابستان برگزار شد. این موضوع به‌خصوص در شهرهایی که تابستان‌های بسیار گرمی را تجربه می‌کنند، داوطلبان را به دردسر انداخت.

بنابراین، در صورت تعویق کنکور دکتری باید این موضوع را مدنظر داشت که شرایط برگزاری آزمون می‌تواند چندان به نفع داوطلبان نباشد.

البته اگر بخواهیم به صورت دسته بندی شده این معایب و مزایا را بررسی کنیم، امکان بروش مشکلات روحی، خدمت سربازی، فشرده شدن مصاحبه را به عنوان معایب تعویق کنکور و فرصت بیشتر برای مطالعه را از مزایای آن توصیف کرد.

به هر حال باید دید این درخواست دانشجویان به کجا ختم خواهد شد.


کد خبرنگار : 16