تاریخ : 1399,پنجشنبه 30 بهمن02:27
کد خبر : 386322 - سرویس خبری : کتابخانه دانشجویان ایران

به بهانه هفتمین سال ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی؛

۲ کتابی که در حوزه «اقتصاد مقاومتی» باید بخوانیم

به بهانه هفتمین سال ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی خوب است که با خودمان کمی گفتگو کنیم و ببینیم در این هفت سالی که گذشت چه اقداماتی را انجام دادیم. ابتدا باید بدانیم که مخاطب ابلاغیه فقط مسئولین و کارگزاران نظام نیستند بلکه ما بعنوان یک شهروند مخاطب این ابلاغ قرار داریم و باید نسبت به عملکردمان پاسخگو باشیم. اقداماتی که ما باید انجام دهیم از اصلاح الگوی مصرف گرفته تا استفاده از تولید داخل و گفتمان سازی حمایت از تولید داخل را شامل میشود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بیست و نهم بهمن ماه سال هزاروسیصدونودودو رهبر انقلاب با مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست های کلی اقتصادمقاومتی را ابلاغ فرمودند. سیاست هایی که بیست و چهار بند دارد و اتکا به توان داخلی را در اولویت خود قرارداده است.

رهبرانقلاب در این ابلاغیه با تاکید بر استفاده از الگوی اقتصادی بومی میفرمایند: «ایران اسلامی با استعدادهای سرشار معنوی و مادی و ذخائر و منابع غنی و متنوع و زیرساخت‌های گسترده و مهم‌تر از همه، برخورداری از نیروی انسانی متعهد و کارآمد و دارای عزم راسخ برای پیشرفت، اگر از الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی که همان اقتصاد مقاومتی است، پیروی کند نه تنها بر همه‌ مشکلات اقتصادی فائق می‌آید و دشمن را که با تحمیل یک جنگ اقتصادی تمام عیار در برابر این ملت بزرگ صف‌آرایی کرده، به شکست و عقب‌نشینی وا می‌دارد، بلکه خواهد توانست در جهانی که مخاطرات و بی‌اطمینانی‌های ناشی از تحولات خارج از اختیار، مانند بحران‌های مالی، اقتصادی، سیاسی و ... در آن رو به افزایش است، با حفظ دستاوردهای کشور در زمینه‌های مختلف و تداوم پیشرفت و تحقق آرمان‌ها و اصول قانون اساسی و سند چشم‌انداز بیست ساله، اقتصاد متکی به دانش و فناوری، عدالت بنیان، درون‌زا و برون‌گرا، پویا و پیشرو را محقق سازد و الگوئی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد.»

به بهانه هفتمین سال ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی خوب است که با خودمان کمی گفتگو کنیم و ببینیم در این هفت سالی که گذشت چه اقداماتی را انجام دادیم. ابتدا باید بدانیم که مخاطب ابلاغیه فقط مسئولین و کارگزاران نظام نیستند بلکه ما بعنوان یک شهروند مخاطب این ابلاغ قرار داریم و باید نسبت به عملکردمان پاسخگو باشیم. اقداماتی که ما باید انجام دهیم از اصلاح الگوی مصرف گرفته تا استفاده از تولید داخل و گفتمان سازی حمایت از تولید داخل را شامل میشود.

شاید بگوییم ما خود نمی توانیم کاری انجام دهیم اما مطالبه گری از مسئولین را که می توانیم داشته باشیم؟ گاهی شاهد برخی کوتاهی ها و کاستی هایی میشویم که باید از رئیس صداوسیما بخواهیم تا برای ما توضح دهند آیا صرفا ایجاد بستری مناسب برای تبلیغات کالاهای داخلی در رسانه ملی که حال هزینه کمتری را در بربگیرد کافی است؟! یا وزیرمحترم آموزش و پرورش در راستای ترویج گفتمان رایج اقتصادمقاومتی که در بند بیست و یکم این ابلاغیه آمده برای دانش آموزان چه کرده اند؟!

هرساله پس از سخنرانی های رهبرمعظم انقلاب و یا ابلاغ های ایشان به سرعت اقدام که تاسیس قرارگاه و انتشار کتاب و امثالهم می کنیم اما در اجرای آن منویات کمیتمان لنگ میزند. خب ابتدا باید به مطالبه گری دقیق پرداخت. در امر مطالبه گری قسمت باید به سراغ وزیر آموزش و پرورش، رئیس صداوسیما، سپاه پاسداران و تمامی نهادها و مراکز فعال و متخصص و مرتبط در حوزه فرهنگ سازی رفت اما قسمتی از متن سیاست های کلی اقتصادمقاومتی مرتبط با روسای سه قوه می باشد.

در قسمتی از متن مقام معظم رهبری می فرماید: «لازم است قوای کشور بی‌درنگ و با زمان‌بندی مشخص، اقدام به اجرای آن کنند و با تهیه قوانین و مقررات لازم و تدوین نقشه راه برای عرصه‌های مختلف، زمینه و فرصت مناسب برای نقش‌آفرینی مردم و همه فعالان اقتصادی را در این جهاد مقدس فراهم آورند تا به فضل الهی حماسه‌ اقتصادی ملت بزرگ ایران نیز همچون حماسه سیاسی در برابر چشم جهانیان رخ نماید.»

حال اینکه دولت بعنوان قوه اجرایی، مجلس بعنوان قوه قانون گذار و نهایتا قوه قضائیه که هرکدام می توانند نقش اثرگذاری در این امر داشته باشند چه کرده اند؟! آیا دولت در همراهی با وزارت اقتصاد به کمک تولیدکنندگان رفته است یا بانک ها همچنان نقطه مقابل تولید ایستاده اند؟! آیا مجلس قوانینی را تدوین کرده است که بتوان با اتکا به آن شاهد اجرای سیاست های کلی باشیم؟! قوه قضائیه چگونه به همراهی تولیدکنندگان شتافته و کنار آن ها ایستاده و از زورگویی عده ای صاحب قدرت و ثروت جلوگیری کرده است؟! این ها مواردی است که باید هرچه سریعتر مورد بررسی قرار گیرد و نهادهای دولتی و حکومتی پاسخگوی عملکرد خود در این موضوع باشند.

اگر از این بحث ها بگذریم و بخواهیم کتابی کاربردی و مفید در این موضوع معرفی کنیم تا بتوانیم در این امر مفید باشیم خوب است به مطالعه کتاب «الگوی اسلامی مصرف» که از سوی انتشارات سدید، بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام منتشر شدهه، بپردازیم.

۲ کتابی که در حوزه «اقتصاد مقاومتی» باید بخوانیم

عادل پیغامی نویسنده این کتاب در قسمتی از کتاب می گوید: «کافی است زن خانه‌دار، اگر قبلاً هر هفته یا هر دو هفته یک بار دو عدد مرغ می‌خرید، تصمیم بگیرد چهار مرغ بخرد؛ در این صورت سیستم عرضه‌کنندۀ مرغ باید ظرف مدت یک هفته بتواند تولید خود را دو برابر کند. بدیهی است که این عمل در این مدت محدود، غیرممکن است و این کار می‌تواند منجر به فاجعه‌ای در بازار مرغ گردد. به خوبی می‌توان فهمید که یک تصمیم سادۀ زنان خانه‌دار، اگرچه ساده باشد، در صورت تبدیل‌شدن به به یک رفتار دسته‌جمعی، به مسئله‌ای تبدیل خواهد شد که هیچ سیستمی در هیچ کدام از کشورهای پیشرفتۀ دنیا هم نمی‌تواند ظرف مدت یک هفته پاسخ‌گوی آن باشد و دو برابر مرغ و پروتئین گوشتی به جامعه عرضه کند.»

عادل پیغامی در این کتاب مروری بر بایسته های مصرف در تحقق الگوی ایرانی،اسلامی پیشرف می کند و معتقد است که آموزش اقتصادی نیاز امروز جامعه است و اصلاح الگوی مصرف را یکی از اصلی ترین ابعاد اقتصادمقاومتی می داند.

حجت الله عبدالملکی دکتری اقتصاد خود را از دانشگاه اصفهان گرفته و اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام است.

حجت الله عبدالملکی در کتاب «اقتصاد مقاومتی» که انتشارات سدید آن را به چاپ رسانیده مروری بر مبانی، سیاست ها و برنامه عمل می کند. در قسمتی از مقدمه کتاب آمده است: «با توجه به این که متأسفانه علیرغم همایش ها و هیاهوهای متعدد، تاکنون اثر علمی مدونی درباره اقتصاد مقاومتی منتشر نگردیده است، این اثر تلاشی است برای پرداختن به هر دو هدف مذکور؛ چرا که از یک سو با گردآوری مبانی و سیاست ها، تصویری علمی از نظریه جهت آشنایی مخاطبان با نظریه ارائه می کند و از سوی دیگر با نگاهی رو به جلو، گام های نخستین از برنامه عمل این نظریه را درچارچوب فضای علمی تبیین می نماید.»

۲ کتابی که در حوزه «اقتصاد مقاومتی» باید بخوانیم

مخاطب این کتاب دانشجویان و فرهیختگانی هستند که دغدغه بازطراحی نظام اقتصادی کشور بر اساس اقتصاداسلامی را دارند.

در نهایت همه باید در هرجایگاهی که هستیم در تحقق هرچه سریعتر این امر بکوشیم و ضمن انجام کامل وظایف خودمان از مسئولین مربوطه این امر هم مطالبه کنیم تا هرچه سریعتر بتوانیم به سیاست های کلی اقتصادمقاومتی که رویکردهای جهادی،انعطاف پذیر،فرصت ساز،مولد، درون زا، پیشرو و برون گرا دارد برسیم و با هدف تامین رشد پویا به اهداف سند چشم انداز بیست ساله دست یابیم.

گزارش از حسین گلستانی


کد خبرنگار : 38