تاریخ : 1399,شنبه 02 اسفند12:53
کد خبر : 386437 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

حامی مالی ترامپ متهم به نقض تحریم‌های تسلیحاتی

نتایج یک تحقیق سازمان ملل فاش کرد که رئیس سابق شرکت امنیتی بلک واتر که دوست و حامی مالی ترامپ نیز محسوب می‌شود با تشکیل یک تیم از مزدوران خارجی به دنبال ارسال سلاح به خلیفه حفتر در لیبی بوده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد، نتایج یک تحقیق سازمان ملل نشان می‌دهد که «اریک پرنس» رئیس سابق شرکت امنیتی بلک واتر، که حامی و متحد دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا محسوب می‌شود، تحریمهای تسلیحاتی سازمان ملل علیه لیبی را نقض کرده است و برای شبه نظامیان وابسته به خلیفه حفتر سلاح و تجهیزات نظامی فرستاده است. 

براساس این گزارش، گزارش محرمانه سازمان ملل که روز پنج شنبه از سوی کارشناسان این سازمان به شورای امنیت ارسال شده است فاش می‌کند که چگونه اریک پرنس یک تیم مزدوران خارجی که به هواپیماهای تهاجمی، پهپاد، قایقهای نظامی و قابلیتهای سایبری مجهز بودند را در شرق لیبی در سال ۲۰۱۹ که اوج جنگ داخلی در لیبی است مستقر کرده است.

به عنوان بخشی از عملیات، که طبق این گزارش ۸۰ میلیون دلار هزینه داشته است، این مزدوران خارجی همچنین به دنبال تشکیل جوخه‌ای برای کشتن فرماندهان دولت وفاق ملی، که مورد حمایت جامعه بین‌المللی است، بوده‌اند. 

براساس گزارش نیویورک تایمز، اریک پرنس، تفنگدار سابق دریایی آمریکا و برادر «بتسی دِووس» وزیر آموزش ترامپ، از عوامل اصلی شرکت خصوصی امنیتی بلک واتر است که در کشتار ۱۷ غیرنظامی عراقی در سال ۲۰۰۷ دست داشته است.

طی یک دهه گذشته وی به عنوان پیمانکار و مدیر اجرایی در زمینه منابع معدنی در کشورهای جنگ زده سرشار از منابع غنی عمدتا در آفریقا فعالیت داشته است.

نیویورک تایمز می‌گوید که آقای پرنس از همکاری با تیم تحقیق سازمان ملل امتناع کرده و وکیل وی نیز به سوالهای ما در این زمینه پاسخ نداده است. 

سال گذشته «متیو شوارتز» وکیل او در مصاحبه با نیویورک تایمز مدعی شده بود که آقای پرنس هیچ ارتباطی با عملیاتهای نظامی در لیبی ندارد. 

این گزارش این سوال را پیش می آورد که آیا آقای پرنس در عقب نشینی دولت ترامپ در مداخله نظامی در لیبی نقش داشته است یا خیر؟ 

در این گزارش به سفر یکی از شرکای سابق اریک پرنس به اردن برای خرید بالگردهای کبری ساخت آمریکا از ارتش اردن اشاره کرده است که در حالت عادی نیاز به مجوزهای دولت آمریکا دارد. 

این گزارش در ادامه گفته، این فرد به مقامات در اردن اطمینان داده است که او همه مجوزهای لازم را برای این معامله در بالاترین سطح در اختیار دارد. 

اما مقامات اردنی به ادعاهای این فرد اعتماد نکرده و تیم مزدوران را مجبور به خرید هواپیماهای جدید از آفریقای جنوبی کرده‌اند.

یک مقام غربی که نخواسته نامش شود به نیویورک تایمز گفته، کارشناسان سازمان ملل همچنین به تماسهای تلفنی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد دوستان و شرکای اریک پرنس در جولای ۲۰۱۹ که کارشان به مشکل خورده است چندین تماس با کاخ سفید برقرار کرده‌اند. 

در این گزارش ۱۲۱ صفحه‌ای، کارشناسان سازمان ملل به نقض تحریمهای تسلیحاتی علیه لیبی از سوی چندین کشور دیگر نیز اشاره کرده‌اند هرچند که در گزارش نیویورک تایمز اسمی از آنها برده نشده است.

درگیری در لیبی مدتهاست که به یک درگیری منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تبدیل شده و هر یک از طرفین داخلی متخاصم، حامی خارجی برای خود پیدا کرده است. مصر، عربستان سعودی، امارات، قبرس جنوبی، یونان، فرانسه و روسیه و سودان از حفتر و در مقابل، ترکیه، قطر، ایتالیا و تاحدودی مغرب و آلمان از دولت وفاق ملی حمایت می‌کنند.

دولت آمریکا ظاهرا در این نزاع بین المللی بی طرف است اما این گزارش سازمان ملل نشان دهنده این موضوع است که حداقل دولت سابق آمریکا به دنبال فروش تسلیحات و حمایتهای نظامی از یک طرف درگیری در لیبی بوده است.

 پس از کشته شدن معمر القذافی رئیس سابق این کشور در سال ۲۰۱۱، لیبی شاهد درگیری گروه‌های مختلف بود تا جایی که گروه‌های مسلح در این کشور به دو بخش شرقی (طبرق) و غربی (طرابلس) تبدیل شدند و با حمایت برخی کشورها با یکدیگر جنگیدند. اکنون سازمان ملل تلاش میکند با پیشبرد گفت‌وگوهای داخلی لیبی، دولت موقتی شکل بگیرد تا زمینه را برای انتخابات‌های بعد فراهم کند.