تاریخ : 1399,سه شنبه 05 اسفند13:23
کد خبر : 386881 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

سیدیاسر جبرائیلی در گفتگو با برنامه اینترنتی «قرن جدید» مطرح کرد؛

در زمان مرحوم هاشمی روزنامه جرأت انتقاد نداشت/ حال اجرای سیاست‌های کلی نظام خوب نیست

رئیس مرکز مطالعات پیشرفت عماد تصریح کرد: در زمان آقای هاشمی روزنامه جرأت انتقاد از ایشان را نداشت هر چند روزنامه‌ها و فضای مجازی نبود. از نظر سیاسی محیط کشور خیلی بسته بود. مثلاً اگر روزنامه‌ای چیزی علیه ایشان می‌گفت، ایشان در نماز جمعه جوابش را می‌داد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ برنامه اینترنتی «قرن جدید» از ٢٢ دی ماه سال جاری با محوریت گفتگوهای چالشی با مسئولان و متفکرانی بیژن عبدالکریمی، شهریار زرشناس، حسن عباسی، محمود احمدی‌نژاد، یاسر جبرائیلی، علی بهادری جهرمی، مهدی زریباف و... آغاز به کار کرده است.

در پنجمین قسمت از این گفتگوی چالشی، برنامه «قرن جدید» به سراغ شهریار زرشناس روزنامه‌نگار و پژوهشگر ایرانی حوزه ادبیات، فرهنگ، سیاست و فلسفه رفته است که پیرامون مباحث متنوعی بحث و گفتگوی چالشی رخ داده است که گزیده‌ای از آن را می‌خوانید؛

سیدیاسر جبرائیلی از مشخصات قرن جدید را گرایش به معنویت دانست و گفت: قرن فهم دین است؛ یعنی بشری که دل‌خورده و دل‌زده و سرخورده از این مکاتب بشری است، نیازهایش برآورده نشده است، او را به پوچی رسانده است، به سمت دینی که بر اساس فطرتش است و آمده است تا انسان را به آن مقام عالی برساند، گرایش پیدا می‌کند.

وی در ادامه گفت: علاج مشکلات کشور روی کار آمدن یک دولت جوان حزب اللهی و انقلابی است.

محقق اقتصاد سیاسی با ارائه این بحث که قائم به شخص بودن اشکال ساختاری نیست، گفت: یک آدمی با روحیاتی و دوندگی می‌آید، آدم انقلابی جوان حزب اللهی است که می‌دود، در مقابل آدمی که خسته است؛ ساختار می‌خواهد چکارش کند؟ منِ پیرِ بی‌حوصله‌ی خسته را که هر چه داشتم رو کردم، هر توانمندی داشتم بروز دادم، ساختار می‌خواهد چه فشاری بیاورد که کار کنم؟ اینجاست که انتخاب مردم معنی پبدا می‌کند. نکته مهم دیگر اینکه؛ وظیفه مردم روز انتخابات تمام نمی‌شود.

رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام مطرح کرد: هر کسی کاندیدایی که گفت من قول می‌دهم برای شما این کار را بکنم، تورم را فلان کنم، اشتغال را بهمان کنم و تصور در مردم ایجاد شد که رئیس جمهور بتواند با سه یا چهار میلیون کارمند بتواند مشکل مشکل 80 میلیون آدم را حل کند، اشتباه می‌کند، به شما دروغ می‌گوید!

جبرائیلی در ادامه افزود: مسئله پیشرفت همیشه مسئله است، مردم می‌گردند ببینند چه کسی پاسخی دارد که با او بتوانند ارتباط برقرار کنند.

رئیس مرکز مطالعات پیشرفت عماد تصریح کرد: در زمان آقای هاشمی روزنامه جرأت انتقاد از ایشان را نداشت هر چند روزنامه‌ها و فضای مجازی نبود. از نظر سیاسی محیط کشور خیلی بسته بود. مثلاً اگر روزنامه‌ای چیزی علیه ایشان می‌گفت، ایشان در نماز جمعه جوابش را می‌داد.

جبرائیلی محقق اقتصاد سیاسی تاکید کرد: حال اجرای سیاست‌های کلی خوب نیست و راهکارش دولت جوان حزب اللهی است. متأسفانه ما الان به سمت یک محافظه‌کاری ساختاری و رفتاری رفته‌ایم. ما در کشور مشکل نظارتی جدی داریم، نظارت به این معنا که مسؤولین؛ افرادی که در مسؤولیت قرار دارند اگر به وظایفشان عمل نکردند توبیخ شوند.


کد خبرنگار : 38